200 millió forintos bírságot kapott a BKK, mert szabálytalanul vezényelt le egy közbeszerzést, a cég megtámadja a döntést
2024. július 22. – 11:40
200 millió forintra büntette a Közbeszerzési Hatóság a Budapesti Közlekedési Központot (BKK), miután az szabálytalanul vezényelt le egy közbeszerzési eljárást – derül ki a hatóság határozatából.
A határozat szerint a BKK tavaly ősszel indított közbeszerzési eljárása során több törvényt is megszegett, ezért kapta a bírságot. A BKK a közbeszerzést közforgalmú autóbuszvonalak üzemeltetésére írta ki, az ajánlattevőknek a járművekről és az azok üzemeltetéséhez szükséges munkaerőről kellett volna gondoskodniuk. A határozat ellen nem lehet fellebbezni, a BBK-nak 15 napja van elutalni a 200 millió forintot az Államkincstárnak.
A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) azt vizsgálta, hogy a BKK megsértette-e a Kbt. 28. § (1) bekezdését, a Kbt. 50. § (4) bekezdését, valamint a Kbt. 87. § (1) bekezdés második mondatát azzal, hogy a részvételi felhívásban nem rögzítette pontosan és egyértelműen a szállítási határidőket, valamint nem határozta meg egyértelműen a „gyártói vagy szállítói nyilatkozat” adattartalmát, ehelyett azt rögzítette, hogy a „vonatkozó részletes ajánlatkérői elvárások az ajánlattételi felhívásban kerülnek specifikálásra”.
A hatóság megállapította, hogy sem a BKK által közétett részvételi felhívásban, sem a főbb szerződéses feltételekről szóló dokumentumokban nem szerepel a szerződés hatálybalépésének időpontja, a járművek szállítási, rendelkezésre bocsátásának határideje semmilyen módon nem került meghatározásra. Ez azárt lenne fontos, hogy a gazdasági szereplők képesek legyenek fizikailag megvalósítható és gazdasági szempontból reális ajánlatot adni, illetve eldönthessék, hogy egyáltalán kívánnak-e részvételi jelentkezést benyújtani.
A hatóság szerint törvénysértő, hogy a BKK nem határozta meg, „hogy az egyébként különösen jelentős értékű járműpark biztosítását igénylő szolgáltatás megkezdésére a részvételre jelentkezők mikortól számíthatnak”.
Azt a határozat is hangsúlyozza, hogy a részvételi dokumentumok tartalmazták a szolgáltatás időtartamát, nem is ennek hiányát tartja jogsértőnek a döntőbizottság, „hanem azt, hogy az, hogy a szolgáltatás időtartama várhatóan mikor kezdődik, semmilyen módon nem került szerepeltetésre”.
A hatóság azért is elmarasztalta a BKK, mert a cég azzal, hogy nem rögzítette pontosan és egyértelműen a szállítási határidőket, lehetővé tette a szállítás bizonytalan idejű halasztását. A hatóság szerint jogszabályt sértett a BKK azzal, hogy „egy fontos, a teljesítendő szerződés lényeges eleme (járművek rendelkezésre bocsátásának ütemezése) tekintetében nem határoz meg egyértelmű, véglegesnek tekintendő feltételeket, hanem azok bizonytalan feltételektől függő és kimenetelű, saját döntésétől függő módosítását teszi lehetővé, mert ezzel nem biztosítja az ajánlattevők esélyegyenlőségét, az előírások egységes értelmezését és alkalmazását”.
A hatóság szerint a jogsértés miatt sérült az esélyegyenlőség és verseny tisztasága.
A Közbeszerzési Hatóság szerint bírság összegének megállapításakor figyelembe vették a közbeszerzési eljárás becsült értékét is (nagyjából 90,9 milliárd forint), és a kiszabott bírság még így is jóval alatta maradt a kiszabható maximum értéknek. A hatóság hangsúlyozta, hogy „nem talált arra utaló körülményt, hogy a jogsértés nyilvánvalóan szándékos volt”.
Cikkünk megjelenése után a BKK közleményben reagált a hatóság döntésére.
„A Budapesti Közlekedési Központot teljes meglepetésként érte a Közbeszerzési
Döntőbizottság (KDB) 200 millió forintos büntetést kirovó határozata. A jogorvoslatot indító pályázó 10 milliárd forinttal többet kért volna ugyanazért a szolgáltatásért, mint a nyertesnek kihirdetett pályázó.
A KDB mostani döntését a BKK ugyanúgy megalapozatlannak tartja és közigazgatási perben megtámadja, mint a Lánchíd felújításával kapcsolatban kirótt bírságot tavaly, amelyről a Fővárosi Törvényszék utóbb megállapította, hogy jogszerűtlen volt a KDB részéről” – írta a cég.