Megbolondult az Apple alkalmazásboltja, tömegesen von le pénzt a használóktól
2024. június 26. – 20:40
frissítve
- Téves levonások egész sorozata indult el szerda délután azoknál, akiknek az App Store-ban regisztrált bankkártyájuk van.
- Az érintettek számláiról különböző összegeket vonnak le anélkül, hogy bármit is vásároltak volna.
- Elsőre úgy tűnik, hogy a probléma csak a magyar felhasználókat érint. Az még nem látszik, hogy min múlik, kitől vonnak le pénzt, és kitől nem.
- A Raiffeisen Bank közlése szerint a külső partnernél van technikai hiba, az Apple alkalmazásboltja tévesen terheli az ügyfelek bankkártyáit. A probléma megoldása folyamatban van.
Olvasóink jelzéseiből arra lehet következtetni, hogy az App Store valószínűleg most is aktív, vagy korábbi előfizetések díjait vonja le újra, vagy többször. Egy olvasónk azt írta: „Amit ki tudtam deríteni, hogy a költségek olyanok voltak amik már nem elérhető előfizetési opciókhoz tartoztak vagy az árak megváltoztak azóta.”
„Revolut kártyámon 3 tranzakciót végeztek kb. 5 perc eltérésekkel, 2 x 1990 ft, 1 x 299 ft értékben. Tiltottam egyelőre a kereskedőt” – írta olvasónk. Szintén sorozatos levonást észlelt egy másik olvasónk: egymás után három összeget emelt le a kártyájáról az Apple: 2790, 3390 és 4490 forintot. „Az Apple fiókomban fel van tüntetve az összes rendelés, ez a három tétel nincsen a listán (bár lehet a könyveléshez idő kell), viszont pontosan ez a három összeg volt az utolsó három előfizetési díjam összege ebben a hónapban” – írta.
Egy másik levél szerint „899-et vont le tőlem az Apple, mintha az egy legutóbbi, de már azóta lemondott előfizetésem összege lenne”. Szintén rosszul járt az az olvasónk, akinek a sima unicredites bankkártyájáról és az MBH-s hitelkártyájáról is vont le pénzt az Apple Pay. „Mind olyan összeg, ami valamilyen díj volt, ez reális sajnos. Így kb 22.000,- Ft vont le.”
Furcsa jelenséget észlelt az az olvasónk, akitől egy olyan kártyáról vontak le 6700 forintot, amit tavaly decemberben töröltek az Apple Pay-ből, tehát azóta nem történt levonás a kártyáról. Különösen nagy összeget, 129 990 forintot vontak le egy levélírónk apjának Revolut számlájáról, majd még egyszer ugyanennyit megpróbáltak volna pár perc múlva, ha nem tiltja a szolgáltatót. Tíz perc eltelte után sztornózódott a vásárlás, tehát végül nem érte kár az apát.
Hasonló leveleket kapott az Index is. A lap kérdésére az OTP azt írta: „információink szerint több bankkártya kibocsátó kártyáival több banknál tömeges, indokolatlan terhelések történtek. Szakembereink a szükséges intézkedéseket haladéktalanul megtették.” Nyáry Krisztián író azt írta nekik: „Tőlem 22 ezret vontak le UniCrediten keresztül, most korlátoztam a limitet”.
Egy olvasónkkal ez történt: „Ma kicsivel 19 óra után cunami indult az Apple részéről az iCloud accounthoz tartozó bankkártyámra jogtalanul. Kiderült, hogy a Raiffeisen (a bankom) már tud a dologról, valamilyen hiba lehet az Apple oldalán. Bár az online limitet levettem nullára, a bank azt tanácsolta, blokkoljuk a kártyám. Nem csak én jártam így, alig lehet elérni a telebankot.”
Egy a Telexnek írt levél szerint „tőlem 2x is levont pénzt délután, pár ezer forintos összegeket. Nekem nem tűnt fel, az első jel az volt, hogy kaptam egy értesítést az Apple Pay-en keresztül, hogy a bankom (MBH) letiltotta a kártyát… olyan, mintha a MBH már előremenekülne, és minden kártyát letiltana, ami Apple Pay-be van regisztrálva?”
Egy másik olvasónk szerint: „az OTP tőlem nagyjából 12.000 Ft-ot vont le, amíg le nem tiltottam a kártyát. Így viszont új kártyát is kell igényelni. A bank ügyfélszolgálata nagyon leterhelt, több mint 50 percbe került elérni őket, éppen a jelenség tömeges volta miatt. Felvették a panaszt. Kivizsgálást ígértek.”
Egyik olvasónk azt tanácsolta: hasznos lenne promózni az ilyen esetek miatt, hogy az emberek digitális kártyákat használjanak webes fizetéskor, ami könnyen letiltható, és könnyen cserélhető vagy pótolható is. Így nem kell egy újabb fizikaira várni.
A Raiffeisen Bank oldalán a következő közlemény jelent meg: „Értesítjük Ügyfeleinket, hogy a külső partnernél bekövetkezett technikai probléma miatt egyes Ügyfeleink bankkártyáit az Apple alkalmazásboltja tévesen megterhelhette. Kollégáink felvették a kapcsolatot az Apple illetékeseivel, a probléma megoldása folyamatban van.”
Az MBH Bank a Telex megkeresésére azt írta: „Külső technikai hiba miatt az Apple alkalmazásboltja június 26-án délután egyes felhasználók bankkártyáit tévesen megterhelte, ez érintette az MBH Bank egyes ügyfeleit is. Kollégáink azonnal jelezték a problémát az Apple felé és megtették a szükséges lépéseket. A téves tranzakciók jóváírásáról később tájékoztatjuk ügyfeleinket. Ezúton is köszönjük ügyfeleink türelmét.”
A cikk címében és szövegében eredetileg azt írtuk, hogy az Apple Pay okozta a problémát, ám valószínűbbnek tűnik, hogy az App Store áll a háttérben. A szöveget ennek megfelelően módosítottuk.