Norvégiában már az eladott új autók 90%-a elektromos, mégis alig csökken az ország benzinfogyasztása
2024. május 12. – 09:08
Norvégia a világ egyik leggazdagabb országa, és a kormány az utóbbi években nagy erőkkel támogatja az elektromos autók elterjedését (ironikus, hogy éppen az ország hatalmas olajbevételeiből futja ilyen akciókra). Ennek meg is van az eredménye: mivel az állami támogatással a villanyautók ára nagyon alacsony, az új autók eladásait évek óta ilyen modellek dominálják. Már 2022-ben megközelítette a 80 százalékot az eladott új autók között az elektromosak aránya, 2023-ban ez 83-ra nőtt, idén pedig már 90-nél jár.
Eközben az ország dízel- és benzinfogyasztása alig csökken, a Forbes tavalyi cikke szerint a 2023-as adat alig 10 százalékkal volt a villanyautós trend felfutása előtti 2017-19-es időszak átlaga alatt.
A jelenségnek több oka is van a szakértők szerint, akik egyetértenek abban is, hogy ha egy ennyire gazdag országban, nagy kormányzati befektetéssel, és a lakosság látható lelkesedése mellett is ilyen nehéz lejönni a benzinről, az világszinten még nehezebb lesz, mint eddig gondoltuk.
A benzinfogyasztás szinten tartásának egyik oka, hogy a norvégok az elektromos autó megvásárlása mellett azért jellemzően megtartják a régi, benzines járműveket is, és hosszabb utakra inkább azzal indulnak, a villanyautót megtartva a rövid távú, városi közlekedésre. Mivel az elektromos autók töltése még ma is elég sok időt vesz igénybe, töltőállomásból pedig messze nincs annyi, mint benzinkútból, kényelmesebb és kiszámíthatóbb is ez a megoldás. Ráadásul hiába vették át a hatalmat az elektromosok az újautó-eladásokban, egy ország teljes autóflottájának cseréje hosszú időt vesz igénybe: Norvégiában a forgalomban levő 5,4 millió autónak még mindig csak a negyede elektromos vagy hibrid (Magyarországon ez az adat mindössze 6 százalék).
Ennél is nagyobb faktor az országos benzinfogyasztásban, hogy a személyautóknál nagyobb, hosszú távokon közlekedő járművek – például buszok és kamionok – elektromos verziói még alig-alig léteznek, és azok is elég kis hatótávúak. Az igazán nagy fogyasztóknál pedig, mint a teherszállító hajók vagy a repülőgépek, egyelőre egyáltalán nem opció az elektromos meghajtás.