100 százalékos büntetővámot vezetne be a kínai elektromos autókra az USA

2024. május 12. – 18:31

Másolás

Vágólapra másolva

100 százalékra növelné a jelenlegi 25 százalékos büntetővámot a kínai elektromos autókra az amerikai kormány, szivárgott ki az amerikai sajtóba. Az elnök, Joe Biden is tett ilyen irányú megjegyzéseket mostanában, szerinte ezzel megvédenék az amerikai autóipart, és az az által fenntartott rengeteg munkahelyet az olcsó kínai gagyitól, és megúsznák, hogy az amerikai elektromosautó-gyártás ugyanúgy összeomoljon a kínai nyomás alatt, mint korábban a napelemgyártás. Bidennek ez persze nem csak a gazdasági racionalitásról szól, hanem tökéletes kampánytéma is, hiszen az autóipar több olyan billegő államban ad milliónyi embernek munkahelyet, amelyek kulcsfontosságúak lehetnek a novemberi választáson.

A kínai árukra tett büntetővámokat még Donald Trump kezdte el nagyüzemben alkalmazni a kínaiakkal folytatott, kétes sikerű kereskedelmi háború egyik fő fegyvereként. Az új szabályozást, amiben a 100 százalékos villanyautó-vám is szerepel, várhatóan kedden jelentik be, egy sor más változtatással a jelenleg érvényes vámtarifákon.

A Biden-kormány sok milliárd dollár támogatást tett már az amerikai zöldenergiás iparba, hogy a hazai termeléssel enyhítse a függését a kínai gazdaságtól, és munkahelyeket teremtsen a rozsdaövezeti államokban, ahol az utóbbi évtizedekben rengeteg gyár és bánya zárt be az olcsó kínai konkurencia miatt. Februárban indult egy olyan vizsgálat is, aminek a célja felderíteni, hogy az okosautók területén a kínai megoldások jelenthetnek-e nemzetbiztonsági kockázatot, az interneten keresztül összekapcsolódó járművek adhatnak-e a kínaiaknak kiskaput az amerikai kritikus infrastuktúrához.

Szakértők szerint a kínaiaknak adott esetben még a 100 százalékos vám kifizetése is megérheti, ha az elektromos autóikkal be tudnak törni az amerikai piacra. Benne van a pakliban az is, hogy a kínai állam megtámogatja az autógyárakat, akár pont annyival, amennyit azoknak az amerikai importra szánt autóik után kell kifizetniük vámként. Az pedig szinte beláthatatlan, hogy ha az amerikaiak bevezetik a 100 százalékos vámot, arra mi lesz a kínaiak válaszlépése, bevezetnek-e hasonló különadókat amerikai termékekre.

Nagy kérdés, hogy ha valóban a négyszeresére emelkedik a büntetővám, az csak a Kínában összeszerelt, vagy a kínai cégek által más országokban gyártott autókra is vonatkozik-e majd. Ez gyakorlatilag csak szándék és megfogalmazás kérdése amerikai részről, de a Magyarországra települő kínai autógyárak miatt számunkra is fontos lehet. Ha az EU-ban gyártott kínai termékekre nem él a büntetővám, az tovább növelheti a kínai cégek kedvét a magyarországi terjeszkedésre.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!