Megtévesztően kommunikálta a Lidl, hogy ők a legolcsóbb üzletlánc, 90 milliós bírságot kapott
2024. február 9. – 10:10
Megtévesztően kommunikálta a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt., hogy a „Lidl a legolcsóbb élelmiszerlánc”, ezért a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa 90 millió forint bírságot szabott ki a kiskereskedelmi vállalkozásra – derül ki a GVH közleményéből.
A GVH tavaly júliusban indított eljárást a Lidllel szemben, mert észlelte, hogy
a vállalkozás a 2023. február 13-tól alkalmazott kereskedelmi kommunikációjában azt állította, hogy „a Lidl a legolcsóbb élelmiszerlánc”.
Ez a szlogen a GVH szerint az átlagfogyasztó számára valószínűsíthetően azt sugallta, hogy a cég termékkínálata minden egyes többi magyarországi áruházlánchoz képest ténylegesen a legolcsóbb.
A vállalkozás kereskedelmi kommunikációjában megjelölt, Pénzcentrum által végzett felmérés azonban „vélhetően nem volt alkalmas a vállalkozás piacelsőségi állításának objektív, tényszerű igazolására, mivel az kimondottan szubjektív, nem reprezentatív jellegű volt, valamint a hirdetések közzétételéhez képest egy korábbi időszakra vonatkozott” – írja a GVH.
A GVH arra a megállapításra jutott, hogy a reklámkampány üzenete az átlagfogyasztók értelmezésében azt jelentette, hogy a Lidl termékei objektíven a legolcsóbbak a versenytársakhoz képest, és ezt a piacelsőségi állítást egy független, harmadik fél által végzett kutatás támasztja alá.
Ez az üzenet tartalmát tekintve piacelsőségi állítás, amit csak akkor lehetne kijelentei, ha a vállalkozás a hirdetés közzétételekor rendelkezik olyan objektív adatokkal, melyek ezt egyértelműen alátámasztják – hangsúlyozta a GVH.
A GVH korábbi gyakorlatának megfelelően megállapította, hogy a piacelsőségi állítások nem voltak megfelelően alátámasztva, így megtéveszthették a fogyasztókat. Mindezek alapján a GVH Versenytanácsa a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt.-re a reklámkampány költségéből kiindulva 90 millió forint versenyfelügyeleti bírságot szabott ki.
A Lidl a Versenyhivatal döntésére közleményben reagált. Mint írták:
„A Gazdasági Versenyhivatal határozata alapján a Lidl Magyarország kommunikációs hibát vétett, mikor a Debreceni Egyetem és a Pénzcentrum.hu által végzett felmérés eredményét a GVH vizsgálata alapján nem megfelelően kommunikálta.
A vállalat célja, hogy kiváló érték-ár arányú termékeket kínáljon vásárlói számára. A GVH által működtetett Árfigyelő napi kosara több hónapban átlagosan, a termékek egységára alapján, a Lidlnél volt a legolcsóbb. Ezen túlmenően a Hvg.hu és a G7.hu kutatásai alapján is a Lidl végzett az első helyen.”