Az EU-ban csak Magyarországon adtak el tavaly kevesebb autót, mint egy évvel korábban
2024. január 18. – 17:49
Bár tavaly decemberben az egész EU-ban visszaesett az új autók eladása, az egész évet nézve az unióban csak a magyar autópiacon mutatnak visszaesést a statisztikák – írja a Portfolio.hu az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai alapján.
Az új autók uniós piaca 13,9 százalékkal bővült 2023-ban az előző évhez képest, ami 10,5 millió eladott autót jelent. Az EU minden tagállamában több új kocsit vettek tavaly, mint egy évvel korábban, kivéve Magyarországot, ahol 3,4 százalékkal visszaestek az eladások. Az EU 20 országában két számjegyű volt a növekedés, az élen Horvátországgal Bulgáriával és Belgiummal, ahol több mint 30 százalékkal (a horvát és bolgár piac esetén 34 és 32 százalékkal) nőttek az eladások.
Az év utolsó hónapjában viszont 3,3 százalékkal visszaesett az uniós újautó-piac, az ACEA közleménye szerint leginkább azért, mert magas volt a bázis, vagyis 2022 végén olyan sok új kocsit adtak el. December előtt viszont 16 hónapig folyamatos volt a növekedés.
Az is érdekes adat a szövetség jelentéséből, hogy 2023-ban az eladott új autók több mint negyede hibrid meghajtású volt, és több tisztán elektromos autót adtak el az EU-ban, mint dízel meghajtásút. Az új kocsik 13,6 százaléka volt dízeles, 14,6 százaléka tisztán elektromos, 25,8 százaléka hibrid (amibe nem számítják bele a piac 7,7 százalékát kitevő plug-in hibrideket), 35,5 százaléka pedig benzin meghajtású.