Az egyik legnagyobb francia boltlánc úgy berágott a Pepsire, hogy nem árulja többet a termékeit
2024. január 4. – 19:41
A Carrefour-nak elege van a Pepsi húzásaiból: Franciaország második legnagyobb szupermarketlánca bejelentette, hogy nem árul többet Pepsi termékeket, mert az üdítőgyártó olyan pofátlan mértékben emelte az árait. A BBC cikke szerint a lépés az üdítők mellett a csipszeket és egyéb termékeket, például a Quaker zabpelyhet is érinti.
A bolthálózat már eddig is eléggé kivolt a Pepsire, amiért a cég egyre emelte a termékek árát, vagy csökkentette az üdítőspalackok űrtartalmát, de nem csökkentette azok árát. Ezt a jelenséget shrinkflation néven illetik angolul, és ha muszáj lenne lefordítani, lehetne mondjuk zsugorfláció, de ez messze nem jön ki olyan jól. Mindenesetre a Carrefour eddig az angol kifejezést használta azokon a táblákon, amiket kirakott az ilyen termékek mellé, ezzel próbálva helyes viselkedésre téríteni a Pepsit. De a nagyon durván árat emelő cégek termékeire is külön cédulákkal hívta fel a vásárlók figyelmét, ezzel eltolva a felelősséget az egyre dráguló termékek miatt.
Most viszont az üdítőgyártó ismét emelt az árain, és a cégnek ez elég volt. A cég bejelentette, hogy az újabb áremelés elfogadhatatlan, így a már a boltokban lévő készleteket még kiteszik a polcra, de utána nem rendelnek többet a Pepsi termékeiből.
A bolt és az üdítőgyártó vitájának makrogazdasági háttere az, hogy Franciaországban elég durván emelkednek az élelmiszerárak: decemberben 7,1 százalékos volt az élelmiszer-infláció. Emiatt már a kormány is lépéseket fontolgat, Bruno Le Maire pénzügyminiszter például az év végén megfenyegette az élelmiszergyártó és -forgalmazó cégeket, hogy ha nem lassítanak az áremeléseiken, akkor a kormány extraprofitadót vet majd ki rájuk.