Ki nem találná, minek az ára emelkedett 165-szörösére 1995 óta
2023. december 20. – 10:47
A fűszerpaprika drágult a legtöbbet, a porszívó pedig a legkevesebbet 1995 óta a KSH novemberi adatai alapján, írja elemzésében a Hiflylabs nevű magyar adattanácsadó cég. 1995-ben 51 forint volt egy kiló fűszerpaprika, most átlagosan 8430 forintot fizetünk ennyiért, ami 165-szörös áremelkedést jelent. Nagyot drágult még az állatkerti belépő (64-szeres áremelkedés) és a diszperziós beltéri falfesték (35-szörös áremelkedés) is.
Ezzel szemben egy belépő szintű, porzsák nélküli porszívóért 1995-ben 16 640 forintot kellett fizetni, idén októberben már 35 190 forintba került ez a termék, ami a kétszeresnél egy kicsivel nagyobb áremelkedést jelent. Ezután 2,4-szeres drágulással a 1,5 literes szénsavas ásványvíz következik, utána pedig az olajtöltésű villamos radiátornak és az analóg női kvarcóra 2,6-szoros áremelkedéssel.
Általánosságban elmondható, hogy a szolgáltatások drágultak leginkább az elmúlt közel három évtizedben: ezeknél 15-szörös volt a drágulás mértéke, míg a ruházati termékeknél csak 4,6-szeres. Utóbbi nagyrészt az olcsó áruimportnak és a fast fashion elterjedésének köszönhető, ezzel szemben szolgáltatásoknál egyre inkább tudásintenzív munkaerőre van szükség, aminek viszont magasak a költségei.
Az adatokkal kapcsolatban annyit érdemes megjegyezni, hogy ezek a nyers adatok nem szűrik meg például az egyes termékeknél bekövetkezett minőségi változásokat. Hiába volt 1995-ben 50 forint egy állatkerti belépő a gyerekek számára, most sokkal többet kapunk a 3200 forintos belépőért cserébe, mint akkor.