150 milliós bírságot kapott az Uniqa Biztosító

2023. április 13. – 10:56

Másolás

Vágólapra másolva

Hiányosnak találták az ügyfelek tájékoztatását az életbiztosítások értékesítésénél, de gond volt egyes termékek szerződési feltételeivel, a gépjármű-kárrendezés bizonyos részleteivel és az informatikai biztonsággal is az Uniqa Biztosító Zrt.-nél, így a Magyar Nemzeti Bank átfogó vizsgálata után a vállalatot 150 millió forintra büntették – írja közleményében az MNB.

Az MNB a 2019. szeptember 20-tól a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot tekintette át. A jegybank egyebek mellett megállapította, hogy az Uniqa Biztosító belső szabályzatai nem rendelkeznek a gépjármű-kárrendezés egyes részfolyamatainak határidejéről, továbbá a biztosító a gépjármű-biztosítási károk nyilvántartására szolgáló rendszerei nem rögzítenek több, a kárrendezés szempontjából fontos adatot,
illetve a nyilvántartások számos esetben egymásnak ellentmondó, illetve helytelen adatokat tartalmaztak. A vizsgálat megállapította, hogy az Uniqa Biztosító több tekintetben nem felelt meg az informatikai rendszer védelméről szóló jogszabályi rendelkezéseknek, így a jogosultság-ellenőrzés, az üzletmenet-folytonosság és a
sérülékenységi vizsgálatokkal kapcsolatos gyakorlata kapcsán is merült fel probléma.

Az MNB az Uniqa Biztosító casco és befektetési egységekhez kötött nyugdíjbiztosítási termékeinél is hiányosságokat talált a vonatkozó általános biztosítási szerződési feltételek tartalmi elemeinél. A unit-linked életbiztosítási termékek állománykezelésében, emellett az ajánlattól eltérő elfogadás nyilvántartásával, a szerződők felé fennálló éves tájékoztatási gyakorlattal, valamint a díjmentesítés.

Hiányos volt az Uniqa Biztosító panaszkezelési szabályzata is, nem válaszolták meg minden esetben határidőben az ügyfélpanaszokat, illetve nem teljeskörűen tájékoztatták a fogyasztókat a panasz elutasítása esetén a rendelkezésre álló jogorvoslati lehetőségekről.

A jogsértések miatt a jegybank 100 millió forint felügyeleti, illetve további 50 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az Uniqa Biztosítóra, és kötelezte azt a jogszabályszerű működésre. A biztosítónak a legtöbb megállapítással összefüggően 2023. szeptember 30-ig kell adatot szolgáltatnia az MNB-nek a jogsértések megszüntetésére tett intézkedéseiről.

A bírság kiszabásakor súlyosító körülménynek számított, hogy a nyilvántartási és
ellenőrzési rendszerek hiányosságai több esetben jogsértő gyakorlathoz, az ügyfelekkel való nem elégséges kapcsolattartáshoz vezettek, illetve, hogy a kgfb-állománykezelés problémái (a kapcsolódó adatszolgáltatások miatt) az egész hazai kgfb-piacra kihathattak. A panaszkezelést érintő problémák az ügyfelek alapvető fontosságú, jogérvényesítéshez fűződő jogát érintették. Enyhítő körülménynek számított, hogy az Uniqa Biztosító már a jegybanki vizsgálat során számos korrigáló intézkedést hozott, illetve adott számot azok tervéről.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!