1500 forintos jóvátételt fizet közel 150 ezer felhasználónak a Wish, hogy elkerülje a versenyhatóság bírságát
2023. február 21. – 08:37
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) lezárta az egyik legnagyobb nemzetközi e-kereskedelmi piactér, a Wish-el szemben 2021-ben indított vizsgálatát. A platform működtetője összetett jóvátételi csomagot – benne az érintett, mintegy 100-150 ezer fogyasztó pénzügyi kompenzálását – vállalta, hogy elkerülhesse a bírságot – derül ki a GVH közleményéből.
A GVH azért vizsgálta a platformot, mert felmerült a gyanú, hogy a platform üzemeltetője „nem az elvárható szakmai gondossággal járt el a platform ár- és kedvezményfeltüntetési gyakorlatának kialakítása és ellenőrzése során”.
A hatóság gyanúja szerint a piactéren áruló kereskedők bizonyos árai valótlanok lehettek, egyes termékeket irreálisan nagy kedvezménnyel és hamis állításokkal hirdettek, a fogyasztókat pedig visszaszámláló óra sürgette egyes „azonnali ajánlatok” elfogadására.
A kaliforniai központú platform és európai működtetője az eljárás során komplex
jóvátételi csomagot ajánlottak fel a feltárult, kifogásolható gyakorlatok orvoslására.
A vállalások keretében a 1500 forintos jóvátételt (kreditjóváírást) kap minden magyar felhasználó, aki az azonnali ajánlatra kattintva vásárolt a platformon 2021-ben.
A jóvátétel 100-150 ezer fogyasztót érint.
A cégek emellett vállalták, hogy fogyasztói tudatosságot erősítő kampányt indítanak, valamint az eddigieknél hatékonyabb, független auditálással igazolt intézkedéseket vezetnek be a piacterükön áruló kereskedők magatartásainak ellenőrzésére. A jövőben pedig nem alkalmazzák a GVH által kifogásolt árengedmény-feltüntetési gyakorlatot és „azonnali ajánlataikat”.
A versenyhatóság elfogadta a cégcsoport által javasolt intézkedéscsomagot, megszüntette az eljárást, és előírta a Wish számára az általa tett vállalások teljesítését.
Az indoklás szerint az intézkedések megfelelően kezelik a vizsgálat során azonosított problémák gyökerét, vagyis a piactér bizonyos kereskedőinek kifogásolható magatartásait. A versenyhatóság szerint a vállalások elősegítik a fogyasztói tudatosságot és a tájékozott fogyasztói döntéseket is, emellett a közérdek védelmét is szolgálják azzal, hogy széles körben ismertté teszik a jogkövető magatartásmintát.