Akkora bajban vannak a hajótársaságok, hogy már napi 10-11 ezer forintért adják a luxus óceánjárós nyaralást

2022. október 19. – 11:27

Másolás

Vágólapra másolva

Az óceánjáró luxushajókat üzemeltető cégek több okból is a Covid legnagyobb vesztesei közé tartoztak. A globális turizmus többi tagjához hasonlóan hónapokra teljesen le kellett állniuk, és nagyon nyögvenyelősen tudtak újraindulni – ami nem is csoda, elvégre az alapfelállás, hogy több ezer ismeretlennel van aránylag kis helyre összezsúfolva az ember napokon át, nem túl vonzó egy világjárvány árnyékában. Ráadásul a járvány legelején épp egy Japán partjainál karanténba került nyaralóhajó volt az egyik szuperterjesztő góc, ami szintén nem tett jót a hajózás renoméjának.

A helyzet a járvány elcsendesedésével és a gazdasági válsággal, az üzemanyagárak elszállásával, illetve az infláció feltörésével sem lett sokkal jobb, a cégeknek egyszerűen nem sikerül a hajókat feltölteni vendégekkel, azaz gazdaságosan üzemeltetni.

Több nagy társaság, mint a Carnival Cruises, a Holland America vagy az MSC Cruises drasztikus árcsökkentéssel reagált a helyzetre, mondván, még olcsó jegyekkel is jobb a hajókat járatni, mint üres kabinokkal. A helyzet a nyári főszezon elmúltával és az érdeklődés további csökkenésével már addig fajult, hogy már napi 26 dollárért is adnak karib-tengeri luxusutazást. (Ez most éppen 10 900 forintot jelent, de nyár végén, amikor a trend indult, még 10 ezer alatt volt.)

A teljes képhez persze hozzátartozik, hogy ez csak a hajójegy (jellemzően teljes ellátással, mínusz alkoholos italok), amihez általában még hozzáadódnak különféle adók és járulékok is. A luxushajós árak ezzel együtt is látványosan olcsók, annak tükrében különösen, hogy a hotelszobák árai ezzel párhuzamosan meredeken emelkednek.

Az iparág egyik legnagyobb szereplője, a Carnival pénzügyi jelentése szerint a csúcsidőnek számító június-július-augusztusban átlagosan 84 százalékos kihasználtsággal tudta működtetni az óceánjáró luxushajóit. A járvány előtti években ez az adat rendszeresen 100 százalék fölött volt, ami azt jelenti, hogy a kabinok hivatalos befogadóképessége felett, kihúzható pótágyakkal és hasonlókkal üzemeltek a hajók.

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!