Rengeteg a kocsi, teljesen elszálltak a garázsárak a nagyvárosokban
2022. február 8. – 09:35
Jelentősen nőtt az utóbbi években az autók száma Magyarországon, a parkolóhely-kínálat pedig egyre szűkösebb, ami megdobta a garázsárakat: Budapesten 5,3 millió forint a garázsok átlagára, ami több mint duplája az öt évvel korábbi értéknek, de vannak városok, ahol ennél is nagyobbat ugrott az ár – írja az Ingatlan.com 50 ezer hirdetés vizsgálatával készült elemzésében.
Magyarországon 2017-ben még 3,47 millió autót tartottak nyilván, 2020-ban már 3,92 milliót, ami bő 10 százalékos növekedésnek felel meg, tavaly pedig a becslések szerint már több mint 4 millió kocsija volt a magyaroknak. A bővülés miatt már eleve több hely kell az autóknak főleg a nagyobb városokban. Közben a járványhoz köthető lakáspiaci hatás is megjelent a garázspiacon, az agglomerációba költözők többsége a városokba jár be dolgozni autóval, és valahova tennie kell a kocsiját, emiatt is nő a garázsok iránti kereslet.
Mindennek köszönhetően rövid és hosszabb távon is jelentős áremelkedést mutatnak a garázsok. A fővárosban idén februárban az eladásra kínált garázsok átlagára 5,3 millió forintot tett ki. Ez az egy évvel korábbit 9 százalékkal haladja meg. 2019 és 2017 februárjával összevetve azonban jóval látványosabb, 30 és 121 százalékos az áremelkedés. A fővároson belül több városrész van, ahol mindössze néhány garázs van a kínálatban, ilyen például az I. vagy éppen a XII. kerület. Az V. kerületben viszont egyetlen eladó garázs sem volt az elmúlt másfél évben.
A kiadó fővárosi garázsoknál 25 ezer forintnál járt az átlagos havi bérleti díj, ez 14 százalékos éves drágulást jelent, az öt évvel ezelőttihez képes pedig 25 százalékos a többlet. A szűk garázskínálat szemlélteti az is, hogy bérelhető garázsok éppen akadnak az V. kerületben, ám az átlagos havi díj átlagosan 54 ezer forint. Ennyiért Budapesten már egy szobát is ki lehet bérelni egy hónapra. A jelentősebb kínálattal, azaz több tucat eladó garázzsal rendelkező megyeszékhelyek közül Debrecenben öt év alatt 66 százalékkal 3,7 millióra, Győrben 200 százalékkal 4,5 millió forintra, Szegeden pedig 174 százalékkal – a budapesti átlagár fölé – 6,3 millió forintra nőttek a garázsárak.
Balogh László, az Ingatlan.com szakértője szerint az sem segít a helyzeten, hogy az előírások ellenére
az elmúlt években felépült társasházakban nem készült minden lakáshoz parkolóhely.
A beruházók jelentős része inkább élt a lehetőséggel, és pénzzel váltotta ki ezt a kötelezettségét az önkormányzatok felé.
Balogh László szerint a jelenlegi folyamatok csak erősödhetnek a későbbiekben, aminek eredménye további garázsdrágulás és a bérleti díjak növekedése lehet. Ráadásul a garázsbérbeadás hozamszintje már meghaladja a lakásokét, ami további befektetői rohamot indíthat a parkolóhelyek iránt. Ez viszont még tovább szűkítheti a kínálatot és emelheti az eladó garázsok árát.