875 millió euróra büntette a Volkswagent és a BMW-t az Európai Bizottság, mert a két német autógyártó megsértette a trösztellenes szabályokat. A gyártók éveken át összejátszottak, hogy egyikük se használja fel a dízelautók károsanyag-kibocsátását csökkentő AdBlue technológiát. Így verseny híján nem kellett ebben igazán versenyezniük, a kartell nyomán pedig annak ellenére is több nitrogén-dioxid jutott a levegőbe, hogy lett volna erre technikai megoldás.
A kartellnek a Daimler is része volt, nekik azért nem kell bírságot fizetniük, mert együttműködtek az Európai Bizottsággal, és felfedték a kartell létezését. A Volkswagennek ellenben közel 500 millió eurót, a BMW-nek 375 millió eurót kell befizetnie. A két megbírságolt vállalat végül elismerte a kartellt, és beleegyezett az ügy közös rendezésébe.
Ez az ügy nem kapcsolódik a 2015-ben kirobbant „nagy” dízelbotrányhoz, ami azzal kezdődött, hogy a VW olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelkocsiba, amellyel kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírások. A mostani bírság az autógyárak 2009 és 2014 közötti jogellenes magatartását érinti, a gyártók ugyanis ebben az időszakban alkalmazták az úgynevezett AdBlue vagy karbamid adalékanyag felhasználását kipufogógázokhoz keverve, ami által a nitrogén-oxidok a katalizátorokban vízzé és nitrogénné alakulnak.
Margrethe Vestager, a „digitális korra felkészült Európáért” felelős uniós biztos, aki idáig is a fogyasztóvédelem és a versenyjogi szabályok egyik fő harcosának számított, azt emelte ki, hogy a gyártók együttműködtek a nitrogén-oxid-tisztítás területén végzett műszaki fejlesztésekben, ezzel elkerülték a versenyt, amely azt szolgálta volna, hogy a technológia minden lehetőségét kihasználva a jogszabályban előírtnál nagyobb mértékben csökkentsék az autók károsanyag-kibocsátását.