Jelentős késések, 20 km/órával vánszorgó vonatok a 23 milliárdból frissen villamosított észak-balatoni vonalon
2021. július 1. – 09:28
frissítve
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. felújította, villamosította az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti szakaszát 23 milliárd forintból. A beruházás nemrég fejeződött be, júniusban adták át az új pályát, ám úgy néz ki, nem sikerült tökéletesen a projekt: a Közlekedő Tömeg összegzése szerint pályahibák sokasága, törölt vonatok és jelentős késések tapasztalhatók a vonalon.
A bejegyzésben az áll, az átadó után néhány nappal már olyan komoly pályahibák jelentkeztek a vonal frissen villamosított szakaszán, hogy Szabadbattyán és Balatonfüred között sebességkorlátozást kellett bevezetni, a vonatok egy részét pedig lemondták.
„Előfordult, hogy üzemveszélyes pályahiba miatt napközben le kellett állítani a vonatközlekedést. Jelenleg már nincs érvényben általános korlátozás, de a számos lassújel miatt a vonatok nem tudják tartani menetrendjüket, gyakoriak a jelentős késések a vonalon. Balatonkenese és Balatonfűzfő között csak 20 km/h-val közlekedhetnek a vonatok.”
Eközben az eredendően hasonló tulajdonságokkal rendelkező, de a felújítás által nem érintett Balatonfüred–Tapolca szakaszon nem volt szükség korlátozások bevezetésére. A Közlekedő Tömeg szerint a pályahibák által okozott késéseket többszörösére növelik azok a kedvezőtlen adottságok, amiket a projekt keretében nem sikerült orvosolni: a vasúti pálya javítása mellett a pályakapacitás növelése és a központi forgalomirányítás kiépítése sem történt meg.
A felújítási munkát egyébként a Mészáros család érdekeltségébe tartozó cégek végezhették. A Vasútvill Kft. és az R-Kord Kft. alkotta ÉB 2018 Konzorcium nettó 23 milliárd 50 millió forintért végezheti el az észak-balatoni vasútvonal részleges villamosításának és a kapcsolódó fejlesztéseknek a munkálatait. Ez az összeg ugyan 920 millió forinttal több az eredetileg kalkuláltnál, ám a másik két pályázó (a Swietelsky Vasúttechnika Kft., illetve a Dömper Kft. és a Subterra-Raab Kft. alkotta DS Konzorcium) ajánlata 65 millió, illetve 43 millió forinttal még ezt is meghaladta – írta a tender nyertesének kihirdetésekor az Iho.hu. A Vasútvillben egy cseh cégen keresztül szerzett többségi tulajdont Mészáros Lőrinc veje, Homlok Zsolt (ezt még a 24.hu írta meg 2017-ben), az R-Kord tulajdonosa pedig a Mészáros Építőipari Holding.
A hibák valószínűleg a június végi hőség miatt kerülhettek ilyen hamar felszínre, de Magyarországon nem ritkaság a 30 fok feletti hőmérséklet nyáron, vagyis összességében nem tekinthető normálisnak, hogy nem bírta a kánikulát a felújított vonal. A Közlekedő Tömeg azt írja, úgy tudják, jelenleg a károk felmérése zajlik, ezután a hűvösebb idő beköszöntével kezdődhet el a javítás. Írtunk a MÁV-nak és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek a hibákkal kapcsolatban, és érdeklődtünk, mi okozhatta őket, mikor és mennyiből tervezik kijavítani. Ha reagálnak, közöljük.
Frissítés:
Cikkünk megjelenése után a MÁV azt írta lapunknak, hogy
Június második felében országos hőmérsékleti rekordok dőltek meg, ebben az időszakban keletkeztek különböző típusú hibák a vasúti pályában. Az extrém időjárási viszonyok miatt, a sínszálak hőtágulása következtében a pályaszakaszok kis mértékben elmozdultak, ún. kivetődések jöttek létre.
A MÁV szerint az üzemeltető azonnal megkezdte a hibák elhárítását. „A szakemberek hétfőn végeztek gépi vágánymérést, az eredmények kiértékelése után pontosan be tudták azonosítani a problémás szakaszokat. A jövő hétig a vonatforgalom zavarása nélkül éjszakai pályakarbantartásokat végeznek, ezek befejezése után kezdődhet majd meg a vágányszabályozás. A soron kívüli műszaki beavatkozások mellett a MÁV az érintett pályaszakaszon fokozott pályafelügyeletet is tart. A pályahibák javításának megkezdése óta a sebességkorlátozások száma csökkent, azokat várhatóan július második felében lehet majd megszüntetni” – írták.