Hiába figyelmeztetett az OGYÉI is, kamuállításokkal reklámozták a C-peptidet, súlyos bírságot kaptak a GVH-tól
2021. május 17. – 12:39
frissítve
A maximálisan kiszabható bírságot, 117,8 millió forintot rótt ki az ún. Vargapeptide családba tartozó proinzulin C-peptid termékek forgalmazójára, a Max-Immun Kft.-re a Gazdasági Versenyhivatal, és emellett véglegesen megtiltotta nekik a termékek jogellenes reklámozását, merthogy ezt csinálták.
A vállalkozásé egyébként a Varga Gyógygomba hivatalos honlap („2021 © Max-Immun Kft. Minden jog fenntartva.”), amin Varga Gábor egészségügyi végzettséggel nem rendelkező közgazdász-történészhez is be lehet jelentkezni csoportos konzultációra. Az ő neve sokaknak ismerős lehet, az orrspray formában kapható C-peptidről például a honlapon korábban azt írták, hogy „segít az autizmus, a skizofrénia, rák, cukorbetegség, fejfájás/migrén, túlsúly, gyulladásos problémák, agyérgörcs stb. leküzdésében”.
A versenyhivatal nem igazán kedveli az ilyen állításokat, ha azoknak nincs alapjuk, ráadásul az egészségügyi állításokra kiemelten figyelnek, mivel azzal egy kiszolgáltatott (betegségük miatt könnyebben befolyásolható emberek) réteget céloznak meg a hirdetők. A vállalkozást azért bírságolták meg, írják a közleményben, mert a hirdetések valótlanul tulajdonítottak gyógyhatást a termékeknek, amikről azt is állították, hogy hatásosak a koronavírus ellen (nem spoiler: nem hatásos).
A versenyhivatal még 2020-ban indított eljárást a c-peptides kozmetikumok kommunikációja miatt, amikről azt állították, hatásosak különböző rákbetegségek, az autizmus, a cukorbetegség esetén is. A vizsgálat során a GVH halaszthatatlan beavatkozást tartott szükségesnek, ezért a fogyasztói károk megelőzése érdekében múlt nyáron ideiglenesen eltiltotta a céget a termékek reklámozásától.
Az eljárás most zárult le, és arra jutottak:
„a hirdetések megalapozatlanul, a fogyasztókat megtévesztve alkalmaztak az egészségre vonatkozó állításokat, egyúttal megsértve a kozmetikai termékekre vonatkozó európai közösségi szabályozást is. A magyar versenyhatóság ezért döntésében véglegesen megtiltotta a Proinzulin C-peptidet tartalmazó bőrápoló spray termékek, vagy bármely más név alatt a C-peptid / peptid termékek további jogellenes reklámozását, és a törvény alapján kiszabható maximális, 117,8 millió forintos versenyfelügyeleti bírságot rótta ki a vállalkozásra.”
A bírság összegét nemcsak a kiszolgáltatott, sérülékeny, különösen fogékony fogyasztói kör emelte, hanem az is, hogy a cég a jogsértést az OGYÉI nyilvános figyelmeztetése, a termékcsalád honlapjainak gyógyszerészeti hatósági letiltása, illetve a GVH ideiglenes intézkedése ellenére is folytatta. További súlyosító körülményként értékelte, hogy az elmúlt 10 évben a Max-Immun Kft.-vel szemben immár harmadik, azonos típusú jogsértését állapította meg.
A vállalkozásnak törölnie kell a már megjelent hirdetéseket, ha pedig nem tenne eleget ennek, úgy a GVH eljáró versenytanácsa rendelkezett arról is, hogy a jogellenes hirdetéseket az azokat megjelenítő vállalkozások (Facebook, Vimeo, Mediaworks, YouTube) töröljék felületeikről.