Dugókat csökkentő okosút lesz az M2-es gyorsforgalmi a fővároshoz közeli szakaszon
2021. május 11. – 11:07
frissítve
Olyan forgalomirányítási berendezéseket szerelnek majd fel az M2-es gyorsforgalmi út fővároshoz közeli szakaszán, amelyek csökkenthetik a torlódásokat – írja a Magyar Nemzet.
Az M0-st Váccal összekötő M2-es négysávosra bővítése 2019-ben készült el. A Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (NIF) most a dinamikus forgalomirányítás bevezetéséhez szükséges kiviteli tervek elkészítésére írt ki közbeszerzést az M0 és Dunakeszi dél forgalmi csomópontja között. A tervezési idő hat hónap.
A dinamikus forgalomirányítás lényege, hogy egy távoli irányítóközpontban valós időben látják az útszakasz forgalmát, majd nagy méretű kijelzőkön tudatják az autósokkal, hogy érdemes elkerülni ezt vagy azt az útirányt – mondta a Magyar Nemzetnek Borsos Attila, a győri Széchenyi Egyetem docense.
Nyugat-Európában működnek automatikus forgalomszabályzó rendszerek is, amelyek az úttest aszfaltrétegébe épített érzékelők segítségével mérik a forgalom sűrűségét, és ennek megfelelően automatikusan módosítják az ajánlott haladási sebességet a kihelyezett kijelzőkön.
A gyorsforgalmi utak mentén Magyarországon is számos szakaszon működik már tesztüzemben a C-Roads nevű szolgáltatás, amely a forgalmi irányítás üzeneteit nemcsak információs táblákon, hanem az arra képes járművek fedélzeti berendezésein is képes megjeleníteni.
Egy 2019 júliusában megjelent miniszterelnöki határozat értelmében az M2-es gyorsforgalmi utat továbbépítik egészen a szlovák határig. Az M2-es Váctól haladva Hont–Parassapuszta térségében éri majd el az országhatárt, onnan pedig R3 gyorsforgalmi út néven halad tovább Zólyomig.