Először zár be Németországban autógyárat a Volkswagen

Először zár be Németországban autógyárat a Volkswagen
Új autók a drezdai gyárban idén májusban – Fotó: Jens Schlueter / AFP

Leáll ma a Volkswagen drezdai üzeme, ez a vállalat 88 éves történetének első németországi gyárbezárása. A döntés hátterében a gyenge kínai és európai kereslet, továbbá az amerikai vámok okozta nehézségek állnak a Financial Times cikke szerint. Az Üveggyárnak is nevezett egységben az ID.3 készült, ami a negyedik legsikeresebb teljesen elektromos típus idén Európában.

Igen, de: a Volkswagen zwickaui gyárában a drezdainál jóval nagyobb számban készül az ID.3 – az Audi alapításáról és a Trabant gyártásáról ismert Zwickauban a VW 2019-ben még magabiztosan állította át üzemét kizárólag az elektromos modellek gyártására, amivel kapcsolatban már ekkor felmerültek kétségek, hiába voltak szép eredményei a konszernnek ebben az időszakban.

Előzmények: a drezdai üzem a Volkswagen egyik presztízsberuházása volt a kétezres évek elején, a márka Phaeton nevű luxuslimuzinjának összeszerelésére hozták létre, és egy darabig a konszernhez tartozó Bentley modelljeit is gyártották itt. Az Üveggyár sorsa azonban rendre bizonytalanná vált, amikor a VW nehézségekkel szembesült, például tíz éve, a dízelbotrányt követően.

  • A drezdai gyártás leállítása két éve is napirenden volt, ám végül új gyártástechnológiák kikísérletezésére, kipróbálására kezdte használni a Volkswagen. Tavaly év végén is felmerült a gyár bezárásának lehetősége, ám végül a Volkswagen és az IG Metall szakszervezet megállapodott a telephely fenntartásáról az autógyártás idei megszüntetése mellett.

Számokban: Drezdában a 2002-es nyitás óta kevesebb mint 200 ezer gépkocsit gyártott a Volkswagen, ami kevesebb mint fele a cég központjának számító wolfsburgi gyárat jellemző évenkénti félmilliós darabszámnak. A városközponthoz közel fekvő egység azonban évi 150 ezer vendéget fogad, és 200 eseménynek ad helyszínt.

Mi várható? A Drezdai Műszaki Egyetem veheti bérbe az Üveggyárat egy mesterséges intelligenciával, robotikával és chipekkel kapcsolatos fejlesztéseknek otthont adó campus létrehozására. Az egyetemmel a VW a következő hét évben 50 millió eurót fektethet a projektbe, és az autók átadására, illetve látványosságként továbbra is hasznosítaná a létesítményt.

Tágabb kontextus: az Európai Unió 2022-ben elkötelezte magát a belső égésű motorokkal hajtott gépkocsik 2035-ig történő betiltása mellett, ám ez a javaslat a múlt héten lekerült a napirendről, jórészt német politikusok nyomására.

  • A kínai konkurencia közben öles léptekkel halad előre az autómárkák európai értékesítési toplistáján, amit az idei első tíz hónapban nagy előnnyel vezetett a Volkswagen.

Kövess minket Facebookon is!