Az oroszok és Mészáros Lőrinc bankja is sokat bukhat a Magyar Vagon felszámolásán

Az oroszok és Mészáros Lőrinc bankja is sokat bukhat a Magyar Vagon felszámolásán
A Dunakeszi Járműjavító bejárata a MÁV-telepen 2024. augusztus 26-án – Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Tájékoztatta a hitelezőket a Magyar Vagon Dunakeszi Kft. felszámolója december 10-én, hogy mivel számolhatnak. Ahogy nagyjából már előzetesen is tudható volt, 50 milliárd forintos tartozást halmozott fel Tombor András és Hernádi Zsolt vasúti vállalkozása.

  • A tulajdonosok korábban 10 milliárd forint osztalékot vettek ki a vállalkozásból, de még csak meg sem szólaltak a felszámolás kapcsán. Igaz, elképzelhető, hogy elbukják azt a nyolcmillió eurós (nagyjából 3 milliárd forint) tagi kölcsönt, amelyet a legutóbbi beszámoló szerint még nem kaptak vissza.

Előzmények: a korábban a Bombardier-től megvásárolt Dunakeszi Járműjavítót az állam 2020-ban adta el verseny nélkül az orosz Transzmasholdingnak, amely Ukrajna orosz lerohanása után kiszállt a cégből.

  • Némi átmeneti idő után a két új tulajdonos a jobboldali elitképző Matthias Corvinus Collegiumot megalapító Tombor és a Mol-vezérigazgató Hernádi lett, a vállalat azonban fokozatosan tönkrement.
  • A kormány augusztusban két rendelettel igyekezett megmenteni a fizetésképtelenné vált vállalatot, de végül csak az államilag támogatott kármentésre futja.

Miért fontos ez? Két okból is el akarja kerülni a kormány a Dunakeszi Járműjavító megszűnését. Egyrészt még közel 300 vasúti kocsit kell leszállítani az Egyiptomi Nemzeti Vasútnak, és az üzletet az állami Eximbank finanszírozza.

  • El kell látni a MÁV személykocsijainak fővizsgáztatási és karbantartási feladatait, mert már a Dunakeszi Járműjavító néhány hónapos leállása miatt is kocsihiány alakult ki a – koruk és állapotuk miatt eleve problémás – Intercity szerelvényeknél.

Számokban: havonta tíz vasúti személykocsi négy-hat évente esedékes fővizsgájának kellene Dunakeszin elkészülnie. Hegyi Zsolt MÁV-vezérigazgató már október 31-én arról tájékoztatott, hogy mivel nem készült el elég jármű, elfogytak a tartalékok, nincsen elég Intercity kocsi. Mivel még hónapokig nem indulhat be a normál üzem, tavaszra még nagyobb kocsihiány várható.

  • A 2026-os nyári menetrend indulásakor még tovább sokasodhatnak a problémák, esélytelennek látszik, hogy a több tucat darabos lemaradást addig be tudják hozni.
  • Számszakilag a dunakeszi üzem nem ér túl sokat: forrásaink szerint nagyságrendileg 25 milliárd forintos mérlegfőösszeget állítottak össze a felszámolás során. A független értékbecslő nagyságrendileg 10 milliárd forintra becsüli a cég piaci értékét.

Mi várható? Az állam fogja átvenni az üzemet: feltehetően a becsült 10 milliárd forintos értékért cserébe az állam megvásárolja a dunakeszi egységet, amelyet a tervek szerint a MÁV kap meg. Tulajdonképpen a céget kiürítik, és az eszközöket, tanúsítványokat, munkavállalókat egy új vállalkozásba viszik át.

Igen, de: sokkal lassabban halad a járműjavító átmentése állami kézbe, mint korábban gondolták. Eredetileg 2025. december 31-ig kellett volna lezárni az átszervezést, de a határidőt 2026. február 28-ig tolták ki információink szerint.

Alulnézet: főleg a kisebb beszállítók reménykedhetnek abban, hogy a pénzükhöz jutnak, mert a csődtörvény szerint rangsorolni kell a hitelezőket, és az a és d pontok között szerepel a felszámoló költségeinek terítése, a zálogjoggal biztosított tartozások, illetve a mikro- és kisvállalatok tartozásai. Ide az 50 fő alatti, 3,8 milliárd forint (10 millió euró) árbevétel alatti cégek tartoznak.

  • Az ő követeléseiket jó eséllyel ki tudják majd fizetni, mivel az a és d pont közötti követelések összértéke 4,5 milliárd forint körül alakul. Ezt elvileg fedezheti az értékesíthető vagyonelemek fejében befolyó, említett 10 milliárd forintos összeg.
  • Mészáros Lőrinc érdekeltsége, az MBH Bank viszont rosszul járhat a felszámolással. A pénzintézet nem válaszolt arra vonatkozó kérdésünkre, hogy mekkora kitettsége van a Magyar Vagon Dunakeszi Kft.-ben. A cég 2024 végére vonatkozó beszámolója szerint rövid távú hitelei 4,5 milliárd forintot tettek ki.

Tágabb kontextus: információink szerint Szijjártó Péter december 9-i moszkvai útján is téma volt a Magyar Vagon felszámolása. A cég hitelezői között a Transzmasholding is megjelenik, forrásaink szerint tízmilliárd forintnál nagyobb összeggel. Az oroszok pedig azt várják a kormánytól, hogy ezt a tartozást fizesse meg számukra.

  • A Külgazdasági és Külügyminisztérium nem válaszolt az oroszok felé fennálló tartozással kapcsolatos kérdéseinkre.
Kövess minket Facebookon is!