Segítség, mit kezdjek a 80 vagy 125 forint betétdíjas üvegekkel?

Segítség, mit kezdjek a 80 vagy 125 forint betétdíjas üvegekkel?
Fotó: G7

540

A palackvisszaváltási koncesszió indulása óta eltelt közel másfél év, de ahogy arra számítani lehetett, a rendszer a tagadhatatlan környezetvédelmi haszna mellett egy fontos dologra nem lett képes: nem kezdte arra ösztönözni a gyártókat és a vásárlókat, hogy a lehető leginkább környezetkímélő megoldást, az újratölthető üvegeket részesítsék előnyben. Az ennek hátterében álló gyártói megfontolásokról februárban már részletesebben írtunk, most a lánc másik végéről közelítve a vásárló szemszögéből mutatjuk be, hogy az ilyen üvegek körforgásban tartása miért rendkívül nehézkes.

Az újrahasználható (szakszóval: többutas) palackok nem azok a ma már mindenki által ismert, egységesen 50 forintos betétdíjjal megtoldott italcsomagolások, amelyeket az automata a bedobás után összetör vagy zsugorít. Nem is a befőttesüvegekre és társaikra gondolunk, hiszen azok egyelőre benne sincsenek a rendszerben, és eleve nincs is rajtuk betétdíj (ami egyébként szintén hiányosság környezetvédelmi szempontból). Most azokról a – jellemzően üveg- – palackokról lesz szó, amelyeknek a betétdíját a gyártó határozza meg, és visszavételkor az automata nem töri őket össze. Ezeket épségben szállítják vissza a gyártóhoz, ahol újratöltik.

Sajnos azonban az ilyen palackok ma csak egy fokkal vannak jobb helyzetben, mint a befőttesek, ők a szabályozás mostohagyerekei. Benne is vannak a rendszerben, meg nem is, egyrészt az állami koncessziót elnyerő Mohunak is van velük feladata, másrészt azonban egyáltalán nem tartozik rá a további a sorsuk.

„A jogszabályok alapján a többutas italcsomagolások visszaváltási feltételei és helyszínei nem a Mohu hatáskörébe tartoznak, azokat a gyártók és a forgalmazók határozzák meg, és a vásárlókkal szemben ők kötelesek a teljeskörű tájékoztatásra, a Mohu csak az eszközeivel támogatja a visszavételt” – közölte megkeresésünkre a cég.

A többutas palackot tehát (az esetleges kisboltos kézi visszavétel mellett) a Mohu arra alkalmas automatáiba is vissza lehet vinni, de a rendszernek nincs meg a könnyebb érthetőséget és használatot biztosító egységessége. A betétdíjat a gyártó vagy a forgalmazó szabja meg, és ez lehet tipikusan 80, 125 vagy akár 200 forint is. Az üveget nem minden automata veszi vissza, a Mohu ezt a funkciót*

Soft-drop modul.
csak akkor teszi lehetővé, ha az adott bolt kéri.

Hiába tűnik egyszerűnek az a jogszabály szerinti fő kötelesség, hogy többutas palackot ott kell visszavenni, ahol árulják a terméket, a hétköznapokban sok esetben egyáltalán nem kézenfekvő, hogy mit hova lehet vinni.

Augusztusi adatok szerint az országban csak 3300 automata visszaváltási pont volt (4400 automatával), a számuk azóta nem emelkedhetett döntően, ám a többutas palackot is kezelni képes Mohu-gépek száma jelenleg még a 400-at sem éri el (és ehhez jöhetnek még a saját, egyedi megoldások, pontosabb adatot ezért nehéz becsülni).

A Mohu mobilapplikációjának keresőjében nem lehet szűrni többutas csomagolásra, azaz ha valaki nem pont oda szeretné visszavinni az üveget, ahol vette, akkor egyesével kell végigböngésznie a térképen lévő boltokat, hogy megtalálja a 400 hely egyikét.

A három diszkontlánc, az Aldi, a Lidl és a Penny nem vesz vissza többutas üveget (nem árul ilyen terméket), a többi nagy lánc pedig csak a nagy méretű üzleteinek többségében kínálja fel a lehetőséget.

Ebből következően ha egy lánc nagy méretű üzletében vesz valaki egy italt, egyáltalán nem biztos, hogy ugyanannak a boltláncnak a kisebb egységeiben is le tudja majd adni az üveget, illetve a három diszkont mellett a kisboltok elsöprő többségében sem lesz erre esélye.

Sőt, hogy még bonyolultabb legyen a helyzet, egy bolt csak azoknak a márkáknak a többutas csomagolásait köteles visszavenni, amelyeket árul (hiszen az egész rendszer a boltok és a gyártók-forgalmazók egyedi megállapodásain, és nem a Mohu koncessziójának egységességén alapszik).

Ha tehát valaki például X boltlánc hipermarketjében vásárol egy italt, akkor annak üvegét az X üzletláncnak azokban az egységeiben adhatja vissza, amelyik árulja is a terméket, de abban már nem lehet biztos, hogy Y boltlánc valamelyik egysége is visszaveszi az üveget.

Leegyszerűsítve, a városszéli hipermarketes nagybevásárlásnál megvett ital üvegét a belvárosi sarokra leugorva, a kisebb üzletekbe vagy diszkontokba visszavinni jelenleg esélytelen vállalkozás.

A jogalkotó ezekkel a félmegoldásokkal azért is nehezíti a vásárló dolgát, mert az internetes rendelések és házhoz szállítások esetén még bonyolultabbá válhat a visszaváltás. Tipikus eset lehet az ételfutáros rendelés, mert ilyenkor a vásárlónak nem a futárcégtől, hanem a bolttól kell(ene) azt az információt beszerezni, hogy hova viheti vissza az üvegeket, ez pedig kisebb, esetleg csak online jelenlévő vagy távolabbi boltok esetén adhatja fel különösen a leckét.

Ahogy arra korábbi cikkünkben is felhívtuk a figyelmet, a leginkább környezetkímélő többutas palackok terjedésének az kedvezett volna, ha egyedül a gyártó dönthetett volna annak bevezetéséről. Ebben az esetben a boltoknak ez nem opció, hanem kötelezettség lett volna, és akkor nem kellene most komplett nyomozást folytatni azért, hogy két üveg interneten rendelt sör palackjával hova lehet elzarándokolni.

Kövess minket Facebookon is!