Kis startupok szakítanak nagyot a szállítmányozási piacon uralkodó káoszon

2022. május 9. – 15:37

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Az igény nagy, a káosz még nagyobb. A befektetők döntik a pénzt mindenbe, ami a hatékonyságot növelné a teherszállításban.

A szállítmányozási iparág becslések szerint évente közel 500 milliárd dolláros forgalmat generál. Egy kritikus pontja azonban van a rendszernek, ez pedig magának a konténereknek az eljuttatása egyik országból a másikba, ugyanis az ennek támogatására használt platformok nagyrésze évtizedes technológia. Az Economist cikke szerint napokba telik, mire egyáltalán egy árajánlatot ki tudnak sajtolni a megrendelők a szállítmányozócégekből, az igény viszont akkora, hogy a befektetők öntik a pénzt mindenbe, ami hatékonyabbá tudná tenni a folyamatot.

A logisztikai szektorban tevékenykedő technológiai startupok a járvány előtti évhez képest megduplázták a befektetéseik összértékét – a 62 milliárdnyi befektetés jelentős szelete, 9 milliárd dollár valamilyen szállítmányozáshoz köthető startupba ment, több mint egy tucat cég pedig már az unikornisnak számító, egymilliárd dollár feletti cégértéket.

Nem bír kijönni a káoszból a tengeri áruszállítás
Kapcsolódó
Nem bír kijönni a káoszból a tengeri áruszállítás
Már most több áruszállító konténer van a világon, mint amennyire elméletileg szükség lenne, csak éppen nem lehet hozzájuk férni.

Teljesen más világban élnénk, ha nem lennének konténerek
Kapcsolódó
Teljesen más világban élnénk, ha nem lennének konténerek
Ép ésszel nem lehet felfogni, mennyi áru mozog a tengeri konténerekben. És még mindig nincs vége a konténerforradalomnak.

A Logixboard például egy tengeri és vasúti szállítmányozási szoftvert kínál, legutóbb 50 millió dollárt kaptak befektetőktől. A céget 2017-ben alapította egy floridai testvérpár, akik felismerték, hogy szükség lesz egy olyan szoftverre, aminek segítségével a szállítmányozócégek folyamatosan követni tudják, hol jár a szállítmányuk. A piacon jelenleg komoly harcok dúlnak, az egyik legnagyobb játékos a Flexport nevű startup, a cég 2013-as alapítása óta már több kétmilliárd dollárnyi befektetést könyvelhetett el, és nem csak a digitális fronton tudott bővülni, már fizikai raktárakat is vásároltak. A Convoy specializáltan az amerikai kamionos áruszállító piacra célzott, ahol sok a szabadúszó, saját kamionnal rendelkező fuvarozó, az ételkiszállító startupokhoz hasonló a megoldásuk, összekötik a kamionosokat azokkal, akik árut akarnak szállíttatni valahová. A cég 2015-ös indulása óta több mint egymilliárd dollárnyi befektetést kapott.

A jelenség mögötti felhajtóerőnek van egy jól azonosítható szereplője is: az Amazon. A globális méretű webáruház alapjaiban írta át a szállítmányozással támasztott elvásárokat, mióta megjelent a rövid határidős kiszállítás, a fogyasztók sokkal türelmetlenebbé váltak, ez pedig a teljes iparágra kényszerítő erővel hat.

Saját konténereket gyártat az Amazon, hogy ne szívja be a logisztikai káosz
Kapcsolódó
Saját konténereket gyártat az Amazon, hogy ne szívja be a logisztikai káosz
A cég már évek óta dolgozik azon, hogy a logisztikai és szállítási feladatok egy részét saját maga végezze el, de az idén nagyobb sebességre kapcsolta ezt a törekvést.

Még sokáig eszi a magyar fizetéseket a konténerkáosz
Kapcsolódó
Még sokáig eszi a magyar fizetéseket a konténerkáosz
A tengeri szállítmányozás díjai az év elején már csökkenésnek indultak a világban, de a magyar piac túl kicsi ahhoz, hogy ezt egyből megérezzük. Ráadásul még egyáltalán nem biztos, hogy vége a globális felfordulásának.

Vágólapra másolva
Kövess minket Facebookon is!