A mágus, aki széthangolt gitárral, technóval és szocialista yrrealizmussal bontotta le a világot szocializmuson innen és túl

2022. január 14. – 23:24

A mágus, aki széthangolt gitárral, technóval és szocialista yrrealizmussal bontotta le a világot szocializmuson innen és túl
Forrás: Bernáth/y Sándor

Másolás

Vágólapra másolva

Tíz éve halt meg Bernáth/y Sándor zenész, képzőművész, a magyar techno keresztapja. A budapesti éjszaka különös alakja volt, aki tekintélyt parancsoló szakállával, jellegzetes kalapjával, sokszor fehér öltönyében egyszerre volt excentrikus karakter és látnoki képességű misztikus mágus. Az arányok a kettő között persze attól függően változtak, hogy valaki csak látta valahol felbukkanni, vagy netán hallotta is mesélni. Ha kibontotta szövevényes gondolatmeneteit, abban a múlt kesernyéssége és az ő kristálytiszta formabontó víziói váltották egymást, majd olvadtak össze tipikusan bernáth/ysan.

Az A. E. Bizottság alapítójaként bőven kijutott neki a keserűségből, ugyanis folyamatosan és többszörösen kifagyott a szocialista ideológia szoftvere. Ízléses fricskáik és a rendszer bajszának rángatása betiltott kiállításokat és akár egyes tagok bebörtönzését is maga után vonhatta.

A zenekarral maga a hivatalos zenészszakma sem tudott mit kezdeni, amire jó példa a szocialista rendszer zenetörténetének fontos pontjaként számontartott tatai találkozó, amelyen az Orgazmus, az URH, majd a Bizottság nevét hozták fel negatív példaként. A jegyzőkönyv szerint Bródy János felszólalásában elhatárolódott a megjelent zenészek nevében a felsorolt zenekaroktól, külön kitérve arra, hogy a Bizottság képzőművészekből álló zenekar, akiknek nincs előadóművészi engedélyük.

Hogy Bernáth/y mennyire zavarba tudta ejteni aztán a rendszerváltás utáni politikát, arra jó példa a berlini fal egy darabjának lefestése, amit a városvezetés zavarában a Máltai Szeretetszolgálat hűvösvölgyi kirendeltségének udvarára száműzött a Tabánból. De emlékezetes eset volt az is, amikor 1991-ben Bernáth/y egy olyan rajzzal került az Új Hölgyfutár borítójára, amelyen egy onanizáló angyal és egy onanizáló ördög tartja kezében a Szent Koronát. A rajz hosszas közéleti vita tárgya lett, Szkárosi Endre szerkesztő ellen vizsgálatot indított az ügyészség, sőt Torgyán József is interpellált miatta a parlamentben. Bár a bíróság első fokon elmarasztalta a lapot, másodfokon ejtették a vádat.

Bernáth/ynak a politikán és a zenészszakmán kívül a saját zenekarával sem volt felhőtlen a viszonya. Elmondása szerint akkor szállt ki a zenekarból, amikor összevissza hangolta a gitárját, és a többieknek ebből semmi nem tűnt fel. Később a Dr. Újhajnal & Okker Sisters Női Lépték, a Matuska Silver Sound, valamint a Konnektor (Rt.) formációkon át vezetett az útja a technóhoz. Németországban véletlenül futott bele egy Love Parade-be, ahol ledöbbent az ott látottakon és hallottakon. Megbabonázva az európai zeneiséggel teljesen szembemenő, monoton ütemektől, elindította a Bernáthy & Sont, amiben fiával, Bernáthy Zsigával alkotott duót.

Bernáth/y egész pályáját a többnyelvűség jellemezte, a zene mellett legalább olyan hangsúlyosan volt jelen a képzőművészet, ami négy évtizeden keresztül meghatározta alkotói munkásságát, és ami sokszor össze is fonódott a zenével, ugyanis ő volt felelős a Beatrice teljes arculatáért, a tipográfiától a fotókon át a teljes vizuális koncepciót ő építette fel a zenekar köré.

Az alábbi képeket vegyesen válogattuk ikonikus festményei, róla készült portrék, sok képének alapjául szolgáló talált fotók és a stílusjegyeit viselő szóróanyagok közül.

Bernáth/y Sándorra emlékezve január 13. és február 25. között a Neon Galériában megtekinthetők az Ünnepnapok nincsenek sorozat képei. A cikkben segítséget nyújtott Tóth Árpád, valamint segített a képek beazonosításában Zombori Mónika Bernáth/y Sándor-monográfiája.

Mi ez? Mákos tészta? Bernáth/y Sándor egyik legikonikusabb képe. Érdekessége, hogy a kép elkészülte után vette észre, hogy múzeumi körülmények között a tányér árnyéka máshova vetül, így tett egy akasztót a kép bal sarkára is – Bernáth/y Sándor
Mi ez? Mákos tészta? Bernáth/y Sándor egyik legikonikusabb képe. Érdekessége, hogy a kép elkészülte után vette észre, hogy múzeumi körülmények között a tányér árnyéka máshova vetül, így tett egy akasztót a kép bal sarkára is – Bernáth/y Sándor
A legszebb nyakkendő a gyűlésen (Tóth Dezső), olajkép. Bernáth/y legérettebb korszakát az általa szocialista yrrealistának elnevezett képek teszik ki. Az egyik főművén Tóth Dezső művelődési miniszterhelyettes a főszereplő. A Népszabadságban közölték róla azt a fotót, amin elalszik az ülés alatt a parlamentben. A képen szerepel Aczél György is, akinek Tóth Dezső volt a szócsöve – Bernáth/y Sándor
A legszebb nyakkendő a gyűlésen (Tóth Dezső), olajkép. Bernáth/y legérettebb korszakát az általa szocialista yrrealistának elnevezett képek teszik ki. Az egyik főművén Tóth Dezső művelődési miniszterhelyettes a főszereplő. A Népszabadságban közölték róla azt a fotót, amin elalszik az ülés alatt a parlamentben. A képen szerepel Aczél György is, akinek Tóth Dezső volt a szócsöve – Bernáth/y Sándor
A Felszabtér című festmény, amelynek az eredetije egy Szabóky Zsolt-fotó volt a Corvina Kiadó Budapestről készített kiadványából. A kép felkerült a Qualiton Kiadó 80 Év – 46 Sláger Budapestről borítójára, amin Zórád Ernő, Tabáni utcarészlet autóval című rajzával összeillesztve szerepel. Bernáth/y több ikonikus lemezborítót is tervezett, a legismertebb a Nagy Feró És A Bikini Hova Lett... albuma, valamint a Beatrice Gyermekkorunk Lexeb Dalai borítója. A képet parafrazeálta 2017-ben Barakonyi Zsombor festő, Felszabtér 1984 Budapest (hommage à Bernáth(y) Sándor) címmel
A Felszabtér című festmény, amelynek az eredetije egy Szabóky Zsolt-fotó volt a Corvina Kiadó Budapestről készített kiadványából. A kép felkerült a Qualiton Kiadó 80 Év – 46 Sláger Budapestről borítójára, amin Zórád Ernő, Tabáni utcarészlet autóval című rajzával összeillesztve szerepel. Bernáth/y több ikonikus lemezborítót is tervezett, a legismertebb a Nagy Feró És A Bikini Hova Lett... albuma, valamint a Beatrice Gyermekkorunk Lexeb Dalai borítója. A képet parafrazeálta 2017-ben Barakonyi Zsombor festő, Felszabtér 1984 Budapest (hommage à Bernáth(y) Sándor) címmel
Közeli barátjával és alkotótársával Bukta Imrével. Bukta szerint a kép a hetvenes évek közepén készülhetett, amikor még nem járt rendszeresen Szentendrére, így egy bükki vagy egy Mezőszemere környéki kirándulás lehetett a helyszín – Forrás: Bernáth/y Sándor
Közeli barátjával és alkotótársával Bukta Imrével. Bukta szerint a kép a hetvenes évek közepén készülhetett, amikor még nem járt rendszeresen Szentendrére, így egy bükki vagy egy Mezőszemere környéki kirándulás lehetett a helyszín – Forrás: Bernáth/y Sándor
Bernáth/y a 90-es évek elején rövid ideig megjelenő Kápé gazdasági magazin felkérésére megfestett egy teljes villamost az akkor forgalomban lévő magyar papírpénzekkel. A kép a munka elvégeztével készült, és mint az látszik, Bernáth/y az újság aktuális számával takarta be magát. A villamos sorsáról semmit nem lehet tudni, így azt sem, hogy lemosták-e, vagy esetleg így vonták ki később a forgalomból, és akár a mai napig valahol lappang egy eredeti Bernáth/y-villamos – Forrás: Bernáth/y Sándor
Bernáth/y a 90-es évek elején rövid ideig megjelenő Kápé gazdasági magazin felkérésére megfestett egy teljes villamost az akkor forgalomban lévő magyar papírpénzekkel. A kép a munka elvégeztével készült, és mint az látszik, Bernáth/y az újság aktuális számával takarta be magát. A villamos sorsáról semmit nem lehet tudni, így azt sem, hogy lemosták-e, vagy esetleg így vonták ki később a forgalomból, és akár a mai napig valahol lappang egy eredeti Bernáth/y-villamos – Forrás: Bernáth/y Sándor
A kép hátoldalára azt írta fel, hogy négy grácia, de amikor festmény lett belőle 1987-ben, a kép a Három grácia címet kapta – Forrás: Bernáth/y Sándor
A kép hátoldalára azt írta fel, hogy négy grácia, de amikor festmény lett belőle 1987-ben, a kép a Három grácia címet kapta – Forrás: Bernáth/y Sándor
A Keresztanya macskával című 1984-es képének alapja – Forrás: Bernáth/y Sándor
A Keresztanya macskával című 1984-es képének alapja – Forrás: Bernáth/y Sándor
A képek egy részének Bernáth/y adott címet. Ennek a képnek a hátára azt írta: „Nyugatra menekülő vadlibák". A képen a madarakat szintén ő rajzolta be – Forrás: Bernáth/y Sándor
A képek egy részének Bernáth/y adott címet. Ennek a képnek a hátára azt írta: „Nyugatra menekülő vadlibák". A képen a madarakat szintén ő rajzolta be – Forrás: Bernáth/y Sándor
Forrás: Bernáth/y Sándor
Forrás: Bernáth/y Sándor
A kép az Asszonyok, milyen a torta? című 1984-es festményének alapja – Forrás: Bernáth/y Sándor
A kép az Asszonyok, milyen a torta? című 1984-es festményének alapja – Forrás: Bernáth/y Sándor
Forrás: Bernáth/y Sándor
Forrás: Bernáth/y Sándor
Forrás: Bernáth/y Sándor
Forrás: Bernáth/y Sándor
Meghívó a Dimitrov Művelődési Központban (ma Agóra Veszprém Kulturális Központként üzemel) rendezett kiállításra 1983-ban. A képen Bukta Imre apja látható disznóvágás közben – Forrás: Bernáth/y Sándor
Meghívó a Dimitrov Művelődési Központban (ma Agóra Veszprém Kulturális Központként üzemel) rendezett kiállításra 1983-ban. A képen Bukta Imre apja látható disznóvágás közben – Forrás: Bernáth/y Sándor
Semmi különös! Benne vagyok az újságban!? című fotó, ami a Stúdió Galéria kiállításának apropóján készült ofszetnyomatként a legismertebb. A kép a Szirtes úti lakásban készült, minden bizonnyal utal Tót Endre Égő újságot olvasok akciójára. A kép szerepel a Bernáth/y halálának évfordulóján rendezett kiállításon, az Ünnepnapok nincsenek sorozat Szombat című képén festette meg magát, újságot olvasva, ugyanebben a kádban – Forrás: Bernáth/y Sándor
Semmi különös! Benne vagyok az újságban!? című fotó, ami a Stúdió Galéria kiállításának apropóján készült ofszetnyomatként a legismertebb. A kép a Szirtes úti lakásban készült, minden bizonnyal utal Tót Endre Égő újságot olvasok akciójára. A kép szerepel a Bernáth/y halálának évfordulóján rendezett kiállításon, az Ünnepnapok nincsenek sorozat Szombat című képén festette meg magát, újságot olvasva, ugyanebben a kádban – Forrás: Bernáth/y Sándor
Forrás: Bernáth/y Sándor
Forrás: Bernáth/y Sándor

Szöveg: Pándi Balázs; képszerkesztő: Barakonyi Szabolcs