A pszichológusok szerint valóban bele lehet betegedni a végtelenített karácsonyi zenékbe
Mariah Carey fellépése a Mariah Carey: All I Want For Christmas Is You című show megnyitóján a New York-i Beacon Theatre-ben 2016. december 5-én – Fotó: Jeff Kravitz / FilmMagic for Mariah Carey

Aki dolgozott már boltban, plázában vagy karácsonyi vásárban az adventi szezonban, pontosan tudja, milyen idegőrlő tud lenni ugyanazt a tíz karácsonyi slágert hallgatni egész nap, végtelenítve, heteken keresztül. Linda Blair klinikai szakpszichológus egyenesen azt mondta, a veszélyeztetett bolti dolgozóknak ki kell kapcsolniuk a karácsonyi zenét, különben képtelenek lesznek bármire koncentrálni. Van tudományos magyarázat arra, hogy miért ilyen idegtépő az ünnepi időszak zeneileg? Meglepő módon: igen.

Bár arról még nem készült kutatás, hogy kifejezetten a karácsonyi zenék milyen hatással vannak az egészségre, arról igen, hogy a boltokban, plázákban végtelenítve szóló dalok mit tesznek a dolgozók és a vásárlók agyával. A következmények egyértelműek: a jól megválasztott dallamok befolyásolják a vásárlói döntéseket, a klasszikus zene a borboltban több eladáshoz vezet, a romantikus zene pedig a virágboltban serkenti a vásárlói kedvet.

A karácsonyi szezonban azonban nehezített a pálya. Az agyunk az ünnepi dalokat – ahogy minden zenét – érzelmileg dolgozza fel, így azok képesek olyan emlékeket előhívni, amelyek jó vagy rossz érzéseket kelthetnek. Márpedig kevés műfaj kapcsolódik annyi személyes történethez, mint a karácsonyi zene. Ezért mondta Blair, hogy a karácsonyi dalok sokaknak megterhelők lehetnek.

A végtelen ismétlés őrületbe kergethet – ezt már Elizabeth Margulis, az Arkansas-i Egyetem zenepszichológusa állította, aki viszont úgy gondolja, hogy a karácsonyi dalok önmagukban nem őrjítők, inkább a folyamatos ismétlődéssel van a gond. A kutatásai szerint az ismétlődés eleinte élvezetes is lehet, idővel azonban elérkezik egy pont, amikor a hallgató átbillen a „még szeretem” tartományából a „már nem bírom tovább” zónába. Pontos határértéket Margulis nem adott meg, de amikor valaki napi húsz-harminc alkalommal kénytelen ugyanazt a dalt meghallgatni, akár heteken keresztül, az bőven elég lehet ahhoz, hogy átcsússzon a görbe rossz oldalára.

A BBC témával foglalkozó cikkében megszólalt a MOOD Media brit részlegvezetője, aki szerint az eladók és vásárlók is igénylik, hogy szóljon a boltokban a zene. Paul Hillyer azt mondta, hogy a dolgozók 93, a vásárlók 80 százaléka kifejezetten szereti a boltban szóló zenét. A gond szerinte is akkor kezdődik, amikor az üzemeltetők beraknak egy 16 számos karácsonyi CD-t, és egész nap ez a lejátszási lista ismétlődik. A dolgozók nem cserélik ki, mert nincs rá idejük, így aztán mindenki ugyanazt a listát hallgatja, megállás nélkül.

Hillyer ugyanakkor megjegyezte, hogy a nagy cégek ma már inkább több száz számos, rendszeresen frissülő digitális listákkal dolgoznak. December elején nagyjából 20 százalék a karácsonyi zenés tartalmak aránya, ami aztán hétről hétre növekszik, a karácsony előtti napokra akár teljesen ünnepi műsorra is átállhatnak az üzletek.

Felmerül a kérdés, hogy mi lenne, ha egyszerűen kikapcsolnák a zenét. Linda Blair szerint itt lenne az ideje egy nagy kísérletnek: vajon a karácsonyi zene tényleg serkenti a költési kedvet? Úgy gondolja, könnyű félreérteni az ok-okozatot: szerinte nem azért nő a forgalom, mert megy a Jingle Bells, hanem mert karácsony van.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!