Az elveszett frigyláda talán híresebb, de Győrnek is van egy saját, tele rejtélyekkel

Az elveszett frigyláda talán híresebb, de Győrnek is van egy saját, tele rejtélyekkel
Antonio Corradini és Joseph Emanuel Fischer von Erlach alkotása, a Frigyláda-szobor a győri Gutenberg téren – Fotó: Bődey János / Telex

Indiana Jones helyett egy szökevény házasságszédelgő katonának köszönheti Győr, hogy van egy rejtélyes frigyládája, amelyről több száz évig azt sem tudták, mi van benne. A frigyládát annak ellenére övezi rejtély, hogy valójában nagyon is szem előtt van: Győr belvárosában a Gutenberg téren, kávézók, kocsmák között egy nyolc méter magas szoborkompozíció áll, angyalokkal, akik a frigyládát emelik a magasba. A Magyarországon szinte egyedülálló barokk alkotás története tele van kérdőjelekkel, de annyi biztos, hogy köze van a jezsuitákhoz és a bigámiához.

„Zömök, szentségházra emlékeztető barokk talapzaton angyalalakok lendítenek magasba egy kőládát, amelynek a tetején sugarak között térdel Isten Báránya” – így írt, a Rákosi-korszaknak megfelelő profán megfogalmazással 1953-ban egy újságíró a győri frigyládaszoborról. A győri városi séták egyik kulcselemének számító szoborcsoport sok támpontot nem ad az átlag városnézőnek a történetéről. A szobron egy hosszú felirat áll, de az is latinul:

„VI. Károly német-római császár, az apostoli királyság őre és védője emeltette 1731-ben, őseitől öröklött vallásos érzésből az angyalok romlatlan Kenyerének, megtorolván a bűnösök vakmerősége által meggyalázott Istenimádást, hogy a megsértett Isten haragjának kiengesztelésére örökös könyörgés emlékéül szolgáljon.”

A frigyládát utoljára 2011-ben újították fel – Fotó: Bődey János / Telex
A frigyládát utoljára 2011-ben újították fel – Fotó: Bődey János / Telex

Ha az ember elidőzik a szövegen – és még latinul is ért – hamar szöget üthet a fejébe, milyen bűnt kellett vajon kiengesztelnie az angyaloknak, és egyébként is, milyen imádatot sérthettek meg a vakmerő bűnösök 1731 körül? De ez csak egy a sok kérdés közül. A múzeumokban és köztéri szobrokról szóló oldalakon kevés információt találni, de még a 20. századi újságok is ellentmondó információkat írnak a szobor eredetéről (erről majd később). A frigyláda, vagy frigyszekrény történetével kapcsolatban ezért elutaztunk Győrbe, hogy egyenesen a szobortól pár percnyire, a Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeumban kérdezzük meg a múzeum igazgatóját, Székely Zoltánt.

Menedékjog és blokád

A frigyláda-szoborcsoport történetének középpontjában Weingartner János vagy Weingassner György, a 18. századi Győr egyik katonája áll: az évszázadok során mindkét nevet említették különböző dokumentumok, nem világos máig sem, melyik lehetett az igazi neve. A most önkényesen Weingassnernek nevezett katona Székely szerint „valószínűleg vizsgálati fogságba került, miután a feleségei rájöttek, hogy férjüknek több felesége is van. Feljelentették és őrizetbe, majd börtönbe került. Később pedig innen megszökött”.

Egyes régi újságok szerint Weingassnernek a bigámia mellett gyilkosság és okirat-hamisítás is volt a számláján. A kétnejűséggel és kétnevűséggel vádolt katona mindenesetre halálos ítélet elől szökött meg a börtönből. Egyenesen be a jezsuitákhoz. Ekkoriban ugyanis

„A templomnak menedékjoga volt, kötelességük volt ennek fényében cselekedniük, nem dobhatták ki onnan a férfit. A világi hatóságnak pedig nem volt joga bemenni”

– fogalmazott Székely. A menedékjog tehát azt jelentette: ha valaki bemenekült az Úr házába, onnan már nem küldhette ki a papság. A katonaság ezt viszont nem hagyta annyiban – blokád alá vonta a jezsuita templomot, a rendházat és az iskolát is, élelmiszer sem jutott be. A győri püspök ezért úgy döntött, át kell juttatni a katonát a székesegyházba, a Káptalandombhoz, ahol a püspök az úr. Majd innen menekítik ki végleg.

Székely Zoltán, a Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum igazgatója – Fotó: Bődey János / Telex
Székely Zoltán, a Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum igazgatója – Fotó: Bődey János / Telex

„Erre találták ki a jezsuiták, hogy a közelgő szentségi körmenetet a jezsuita templomtól a székesegyház felé tartják” – meséli Székely, aki szerint ebben semmi gyanús nem volt, Győrben bevett szokás volt, hogy körmeneteket tartottak akár heti szinten. A jezsuiták terve az volt, hogy a monstranciát tartó és azt kísérő szerzetesek közé rakják a beöltöztetett Weingassnert, így rejtik el őt a hatóságok elől. A körmenet Székely szerint azonban szokatlan időpontban, délután 2-kor indult, ami megzavarta a várőrséget. „Egy közeli kocsmából kirohant ekkor egy Jäger József nevű közkatona, aki felismerte a gyanúsítottat és rátámadt. A várőrség többi katonája megpróbálta megállítani a körmenetet” – meséli Székely, térképen a jezsuita templomot és a körmenet irányát, amely a Dunakapuig ért el.

Jäger és a katonák megpróbálták lefogni Weingassnert, a dulakodás közben kiverték az oltáriszentséget a szerzetes kezéből. Az a földre esett és összetört: szentséggyalázás történt. „A vallásos világban az egyik legnagyobb bűntett volt, amit el lehet követni, és ezért halálbüntetés járt” – mondja Székely, majd hozzáteszi: Jägert halálra is ítélték, a szentséggyalázás miatti vizsgálatban. A három résztvevő katona pedig sorsot húzhatott. Aki a legrövidebbet húzta, azt is kivégezték. De Weingassnert legalább elfogták.

„De mivel császári katonaság tagja követte el a szentséggyalázást, tartani lehetett tőle, hogy az Úristen haragja lesújt a Habsburg Birodalomra” – itt tehát nem állt meg a történet, mondja Székely. A bécsi udvarban tartottak az égi bosszútól, ezért III. Károly parancsára nagyszabású emlékművet állítottak, oda, ahol az oltáriszentség összetört (a szobor feliratán VI. Károly olvasható, Károly magyar királyként volt a III., német-római császárként pedig a VI.). A császári-királyi udvar művészei elkészítették a frigyládát és az angyalokat, hogy az eltaposott oltáriszentséget a magasba emelve, az angyalok óvják ezentúl.

Több verzió is van

A történetben érezhetően sok dolog maradt nyitva: nem tudni sem a főszereplő valódi nevét, sem azt, hogyan tudott megszökni a börtönből, de azt sem, hogy a jezsuiták például miért nem falazták be és hagyták éhen halni, mint ahogy az néha előfordult a menedékjogot kihasználó bűnözők esetében. Ha a 20. századi beszámolókat átlapozzuk a frigyládáról, ott is látszik, hogy pár éven belül is eltér, ki mit gondol a frigyláda eredetének.

1992-ben például az Új Hídfő Könyvtár akkori kötetében arról olvashattak a frigyláda iránt érdeklődők, hogy, bár a szobrot kevesen látogatják, a története miatt érdemes lenne. A leírás kitér arra, hogy a bigámiáért akasztás járt, majd azt állítja, hogy a név nélküli katona meggyónta minden bűnét, évekig templomszolga lett – ez már eltér a korábbi történettől –, blokádról, üldözésről pedig szó sem esik, csak arról, hogy jött a körmenet, a megtért bűnöző pedig annyira becsületes lett, hogy csak segíteni akart vinni a baldachint. Nem azért, mert a jezsuiták meg akarták volna szöktetni: csak azért, mert „nem volt rá ember”. A dulakodás után ebben a verzióban Weingasser megszökik, a dulakodás után pedig „nem marad más megoldás: a területet, ahová a Szent Ostya eshetett, kiásták, és a földet frigyszekrény alakú kőládába helyezték el, amelyben még ma is foglaltatik. (...) A jámbor győriek ma is kalapot emelve, keresztet vetve mennek el előtte.”

Kofa a győri Gutemberg téren, mögötte a Frigyláda-szobor 1938-ban – Fotó: Széman György / Fortepan
Kofa a győri Gutemberg téren, mögötte a Frigyláda-szobor 1938-ban – Fotó: Széman György / Fortepan

Pár évvel korábban, egy 1987-es rádióadásban összevissza mesélik a frigyláda történetét, például Károly svéd királynak tulajdonítják a szobrot – valószínűleg nyelvbotlásként, hiszen a svédek királya ekkor I. Frigyes, akinek köze sincs a katolicizmushoz. Erre válaszolva írja cikkét az Új ember, amely az eddigi verzióktól teljesen eltérő történetet ad elő a „jó családból származó, rossz társaságba keveredett fiatalemberről”.

A gyilkossággal vádolt Weingasserről azt írják, parancsnoka feladatául adta, hogy segítsen neki elcsábítani egy öregasszonyt, az azonban felismerte, hogy ő valójában a katonának állt bűnöző. Az újság szerint György katona ezután – a már ismertetett történetnek megfelelően – bemenekült a templomba, amelyet emiatt blokád alá vontak. Az érezhetően a katona pártját fogó cikk azt is állítja, hogy Weingassert elfogták, de az utolsó pillanatban kegyelmet kapott a papoknak köszönhetően. Megjelenik persze azért egy kis ‘80-as évekbeli aktuálpolitika is:

„A felírás ugyan VI. Károly német-római császárról, nem pedig III. Károly magyar királyról beszél, politikai történetünk szempontjából dokumentuma a Habsburgok akkori magyarellenes magatartásának , az apostoli királyság őrének, nem pedig apostoli magyar királynak nevezi magát az állíttató.”

Érdekes gondolatmenet ez egyébként attól a laptól, amely 30 évvel korábban még Weingassert tartotta a bűnözőnek, aki a jezsuitákat átverve, puszta számításból hazudta be magát a kolostorba: itt börtönről, szökésről szó sincs a történetben. „Mikor érezte, hogy szorul körülötte a hurok, egy éjszaka ledobta a gúnyáját és jámbor ábrázattal beállított a győri piactéren álló Szent Ignác templom egyik papjához és mint jámbor zarándok szállást kért”. Ebben a verzióban a körmenetet is ő találja ki, és azért bukik le, mert, bizony: túl jámbornak tűnik. Szembetűnő az is, hogy az 1953-as Új emberben a győriek a dulakodást látva még ártatlanul, meglepetten álltak. Az 1987-es kiadásban ugyanezek a győriek beszállnak verekedni, mert: „amúgy se nagyon szívelték a katonákat”.

Rejtélyek garmadája

Az több cikkben is felbukkan, hogy a szobrot Joseph Emanuel Fischer von Erlach osztrák építész tervezte, akiről azért sem beszélünk részletesebben ebben a cikkben, mert örökké tart leírni a nevét. A szobrász kiléte annál nagyobb kérdés volt, több dokumentum is Erlach visszatérő munkapartnerét, Antonio Corradinit azonosítja a szobor alkotójaként. Erre utalna az is, hogy a frigyláda angyalai hasonlítanak a prágai Corradini-műhöz, Nepomuki Szent János sírjához. A szobron erős az itáliai hatás. Az egyik angyal szárnyán található „Sterf” betűsor azonban ennek valamelyest ellentmond. Székely szerint mindenesetre ma már kijelenthető, hogy a császári-királyi udvarból Erlach és Corradini kivitelezte a szoborcsoportot.

Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

Az viszont kérdés, hogy pontosan hányszor restaurálhatták a szobrot. Vannak cikkek, amelyek csak két időpontot, 1862-t és 1925-öt említik: miközben találni újságcikket arról, hogy a rendszerváltáskor restaurálták a szobrot, illetve arról is, hogy előtte, 1984-ben voltak munkálatok ott. Utóbbira egy 1984-es újságcikk utal, egy interjút az épp a szobrokat restauráló Kovács Györggyel.

Kovács először arról beszél, hogy a kőszobor restaurátorok szakmája új, ezért kevesen vannak az országban: „Azt csinálok, amit akarok. Mindenki azt csinál, amit akar. Megtehettem volna, hogy egy-másfél hét alatt lemeszelem a szobrot, és felveszek a munkáért 260 ezer forintot. Megtehettem volna, mivel ellenőrzés nem létezik a mi szakmánkban” – mondja Kovács, aki hozzáteszi, hogy azért mégse tette. Azt viszont jól mutatja, miért lehet olyan nehézkes visszakövetni a restaurátorok munkáit a szobron.

Ha láda, akkor van is benne valami

„Sikerült mindent helyreállítanunk, de mondhatjuk, az utolsó pillanatban” – ezt már Schütz Zoltán restaurátor mondta a szoborról 2011-ben, amikor újabb felújítást végeztek a szobron. Ezt a városvezetés rendelte el, 15 millióból újították fel ekkor a frigyládát. A Múlt-kor akkori cikke szerint a régóta esedékes munkákat azért időzítették ekkorra, mert a környező utcákat akarták épp felújítani – viszont azokra az utcákra a felújításuk után már nem engedtek volna be nehéz teherjárműveket. Ez pedig a szobor felújításához kellett.

A győriek és a sajtómunkások a munkák megkezdése után közel három hónapon át vártak arra, hogy kinyissák a frigyládát. A szobor tetején álló ládát 2011-ben ki is nyitották a hosszú várakozás után, egy daruval szedték le a szobor részeit. A közel félórás művelet célja az volt, hogy felnyissák a ládát és végre megtudják, mi van benne. A Múlt-kor cikke szerint azonban az összegyűltek csak pókhálót találtak a frigyládában. Vagy ahogy Székely fogalmazott: „Ugyanúgy, mint a frigyláda fosztogatóiban, csak homokot találtak benne. De szerencsére itt senkinek nem olvadt le az arca”. Persze viccelődés ide vagy oda, a csalódott közvélemény után azért a város alpolgármestere, Somogyi Tivadar is megszólalt, mondván, kár volt a szobor titkára várni, ha lett volna, az már évtizedekkel ezelőtt úgyis kiderül.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!