Szingapúrban Porschét és Ferrarit is lehet automatából vásárolni

2024. október 29. – 05:02

Szingapúrban Porschét és Ferrarit is lehet automatából vásárolni
Egy járókelő fényképezi az Autobahn Motors épületében kiállított luxusautókat Szingapúrban – Fotó: Roslan Rahman / AFP

Másolás

Vágólapra másolva

Automatából vásárolni a világ legegyszerűbb üzletkötése: nincs eladó, nincs pénztáros, nem kell kosarat venni a bejáratnál, a vevő csak bedob egy gépbe egy kis pénzt vagy odatartja a bankkártyáját, megnyom egy gombot, és már veheti is ki a terméket. Nem csoda, hogy világszerte elterjedt a módszer, még élő rákot és hot dogot is lehet automatából vásárolni, nem is beszélve a legendás japán használtbugyi-automatákról (amik valóban léteztek a kilencvenes években). Az automatákban egy a közös: olyan termékeket árulnak, amiket könnyen lehet kézben szállítani. A szabályt erősítő kivétel a szingapúri luxusautó-automata.

A gépesített használtautó-eladás nem új dolog, a 2012-ben alapított amerikai Carvana például erre húzta fel az üzleti modelljét: online el lehet mindent intézni, aztán csak várni kell, hogy egy teherautó házhoz szállítsa a frissen vásárolt kocsit. A szingapúri Autobahn Motors vezetője, Gary Hong ezt összekötötte az automatás módszerrel, és építtetett egy olyan parkolóházat, ami gyakorlatilag automataként működik.

A 15 emeletes garázsház minden emeletén 4 autónak van hely, tehát összesen 60 autót tud tárolni. A választékban mindig akadnak luxusautók a Lamborghiniktől kezdve a Porschéken át a Ferrarikig, emellett retró modellek és hagyományos használt autók is találhatók a kínálatban. A vásárló a földszinten egy nagy érintőkijelzőn tekintheti meg a választékot és ott rendelheti meg az autót, akárcsak egy hamburgermenüt a gyorsétteremben. A ház automatikája az utolsó jóváhagyás után két percen belül leszállítja az autót. Persze a tulajdonosnak birtokában kell lennie a megfelelő engedélyeknek, ami Szingapúrban nem egyszerű: a világ egyik legzsúfoltabb városában a hatóságok kevés autóvásárlási engedélyt adnak ki és azt is drágán. De aki automatából vesz Lambót, annak ez valószínűleg nem okoz gondot.

Persze a luxusautó-automata legalább annyira marketingfogás, mint autópiaci újítás. Miután az épület 2017-ben megnyitott, a híre bejárta a világsajtót és kisebb turistalátványossággá vált. A hírnévre Hong is rájátszott egy olyan eredettörténettel, aminek hallatán minden reklámszakember megnyalná a tíz ujját. Eszerint Hong a gyerekének vásárolt játék autókat a Toys’R Us játékboltban, amikor a kezébe akadt egy Matchbox-csomag, amibe több kisautót csomagoltak, sorban egymás fölé. Ha hinni lehet a CEO-nak, ez volt a heuréka-pillanat.

A 15 emeletes parkolóház/automata egyébként mérnöki szempontból is érdekes. Már a koncepció is izgalmas, hogy kis alapterületen ennyi autót tárolnak (ami a szingapúri telekárak mellett gazdaságos döntés is). Az automatikát, ami két perc alatt akár a tizenötödikről a földszintre leszállít egy autót, szabadalom védi az országban és voltak már érdeklődők iránta más üzleti szektorokból is. A gépészeti rendszer is egyedi tervezésű, ami az autók tárolásához megfelelő körülményekről gondoskodik az épületben.

Az autóautomata máig Szingapúr egyik obskúrus nevezetessége, de nem egyedülálló a világon. Sőt, Hong még csak nem is elsőként alkotott ilyesmit. A már említett Carvana 2015 óta épít hasonló épületeket, amikben luxuskocsik helyett teljesen hétköznapi használt autók vannak és kisebbek is a szingapúrinál (csak 30 autó tárolására alkalmasak), de a cég ezeket is automatának (vending machine) nevezi.

Az amerikai modell működése azonban kevésbé automataszerű, mint az ázsiai vállalaté. Online kell kiválasztani a megvenni kívánt autót és elintézni egy autó adásvételénél szokásos hivatali ügyeket, ezután lehet csak a kijelölt automataépülethez fáradni, ahol addigra a Carvana alkalmazottai elhelyezik a választott autót. A személyazonosság igazolása után azért a vevő átélheti a pénzbedobás aktusát: kap egy aranyszínű zsetont, amit egy nyílásba kell betolnia, hogy megkapja az autóját. A marketingtrükk az amerikai cégnek is bejött. A vállalatnak voltak szabályozási gondjai több amerikai államban is és a Covid-járvány idején csődközelbe került, de az automatái túlélték a nehéz időket, jelenleg több mint harmincat találni belőlük Amerikában.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!