2024. június 1. – 16:24
Aki jártas a videójátékok világában, minden bizonnyal hallotta már a konzolháború kifejezést. Ezt általában az aktuálisan elérhető videójáték-konzolok piaci versenyére szokás használni, de természetesen többről van szó, mint hogy melyik cég mennyit ad el az aktuális konzoljából: melyiknek mekkora a teljesítménye, milyen játékok elérhetők rájuk, azokat milyen minőségben futtatják, hány évig szolgálják ki az igényeket, mennyire hangosak, satöbbi. Ezeket mind át kell gondolnia annak, aki otthon szeretne videójátékozni anélkül, hogy egy használt autó árát költené számítógépre.
Ez a rivalizálás már jóval a jelenlegi, a Sony és a Microsoft párharcával fémjelzett korszak előtt jelen volt a piacon, a konzolháború legelső, 45 éves szakasza azonban egy csak idén zárul le, méghozzá egy furcsa döntés következtében.
1977-ben nagyon más volt az otthoni videójátékozás, mint ma. A piacot egyeduralkodóként dominálta az Atari 2600 névre hallgató konzol, amely harmincmillió háztartásba repítette el a kazettákon tárolt, cserélhető videójátékok nyújtotta élményt. A 2600 a maga 8 bites processzorával és 128 bájtos RAM-jával olyan ikonikus játékokat hajtott meg a kor katódcsöves tévéin, mint a Pac-Man, a Space Invaders vagy a Donkey Kong.
Az Atari konzolja nem maradt sokáig kihívó nélkül, 1979-ben a játék-óriásvállalat Mattel is beszállt a buliba, és piacra dobták első, Intellivision nevű konzoljukat. Ennek hiába volt kétszer akkora processzora, mint az Atari gépének, aminek köszönhetően grafikailag bőven lekörözte a 2600-at, forgalomból való kivonásáig mégis mindössze ötmilliót adtak el belőle.
A konzolháború első hadjáratát tehát az Atari nyerte, ráadásul lehengerlő fölénnyel, azonban a cégnek ez sem volt elég.
Az Atari ugyanis nemrég bejelentette, hogy megveszi a teljes Intellivision brandet és így több játékot is.
„Az Atari törekszik arra, hogy bővítse a régi Intellivision-játékok digitális és fizikai terjesztését, potenciálisan új játékokat hozzon létre, valamint hogy egy, az Intellivision márkanév értékének növelésére irányuló hosszú távú terv részeként új márka- és licencelési lehetőségeket tárjon fel” – számol be legújabb szerzeményéről és a döntés hátteréről a bejegyzésében a cég. Az üzlettel az Atari az Intellivision védjegyei mellett több mint kétszáz játék jogaihoz is hozzájutott.
Az, hogy ez mégis miért érte meg az Atarinak, és hogy mik a pontos terveik az Intellivisonnel, egyelőre nagy kérdés, így nincs például konkrét információ az Intellivision által évek óta fejlesztett Amico konzol sorsáról sem. A nem gamereket és családi felhasználókat célzó Amicónak eredetileg 2020-ban kellett volna megjelennie, azonban ezt többször elhalasztották. Az Atari közleményéből csupán annyi derül ki, hogy az Amico fejlesztése nem áll le, csak más néven folyik tovább.
Egy biztos, a retro gamingre a mai napig hatalmas igény van, nem hiába dobta az Atari maga is piacra az eredeti kazettákkal is kompatibilis, modernizált 2600-at tavaly novemberben:
A mostani vásárlásukkal pedig tulajdonképpen a videójátékozás teljes első generációját birtokolják, ezt az eredményt pedig első intellivisionös termékükkel, egy fekete és fehér színben elérhető pólóval ünneplik.