Létezik egy Martin Scorsese-film Robert De Niróval, Brad Pitt-tel és Leonardo DiCaprióval, és ön valószínűleg sosem fogja látni legálisan

2023. szeptember 15. – 05:01

Létezik egy Martin Scorsese-film Robert De Niróval, Brad Pitt-tel és Leonardo DiCaprióval, és ön valószínűleg sosem fogja látni legálisan
Fotó: Melco Crown Entertainment

Másolás

Vágólapra másolva

Idén októberben lesz a premierje a Megfojtott virágok (Killers of the Flower Moon) című filmnek, ami már előre az év egyik legnagyobb mozis szenzációjának ígérkezik. Nem is véletlenül: ez lesz Martin Scorsese első olyan filmje, amiben együtt szerepel Leonardo DiCaprio és Robert De Niro. Márpedig a két színésszel külön-külön is legendás a rendező régi együttműködése: DiCaprióval eddig öt filmet forgatott, amelyek összesen 31 Oscar-jelölést és kilenc díjat kaptak; a De Niróval közös kilenc filmje szintén 31 jelölést és három Oscart hozott.

Azt azonban kevesen tudják, hogy valójában volt már közös filmje a három sztárnak, ráadásul Brad Pitt-tel és jó néhány, szintén Oscar-jelölt alkotótárssal súlyosbítva. Ez a 2015-ös, The Audition (A meghallgatás) című rövidfilm, mindössze 16 perces, 70 millió dollárba került, és annyira a kínai piacra készült, hogy egy dél-koreai filmfesztivál volt az egyetlen hivatalos alkalom, hogy kivitték az országból. De legalább tényleg létezik, ellentétben egy másik, híres-hírhedt Scorsese–De Niro-filmmel.

A meghallgatás valójában egy reklámfilm, méghozzá a Studio City nevű makaói luxushotel-kaszinó komplexumé. A kínai törvények tiltják a kaszinók reklámozását, de a tulaj, a Melco Crown nevű megacég (az ázsiai kaszinópiac egyik nagypályás játékosa) talált egy kiskaput a szabályozáson: készíttetett egy rövidfilmet óriási sztárokkal, amit a kínai és hongkongi mozik adtak le a filmek előtt. Ez hivatalosan nem reklám, hanem teljes értékű rövidfilm, aminek a 70 millió dolláros költségvetése simán belefért a 3,2 milliárdos teljes büdzsébe – és szinte teljes egészében a sztárok gázsijára ment, akik a korabeli sajtóbeszámolók szerint fejenként 13 milliót tettek zsebre kétnapnyi munkáért. A kaszinó amúgy a forgatás idején még nem volt kész, így a film nagyrészt New Yorkban készült, a makaói kaszinós hátterek mind CGI-trükkök.

A filmben egyébként maga a rendező Scorsese is szerepel, és De Niróhoz és DiCaprióhoz hasonlóan saját magát, illetve saját maga fiktív, önironikus verzióját játssza. A sztori szerint Scorsese főszereplőt keres az új filmjéhez, De Niro és DiCaprio pedig egymással versengve próbálják meggyőzni arról a rendezőt, hogy ők lennének az ideális választás – és persze közben folyamatosan egymást is froclizzák. A meghallgatás pedig, hogy, hogy nem, egzotikus helyszíneken, például a makaói kaszinó-szállodában zajlik. Spoiler: végül mindketten pórul járnak, mert Scorsese az utolsó pillanatban beugró Brad Pittnek adja a szerepet.

A stáb további tagjai is Scorsese régi alkotótársaiból verbuválódtak, a forgatókönyvet például Terence Winter írta, aki A Wall Street farkasáért kapott Oscar-jelölést (korábban pedig olyan HBO-s sikersorozatokon dolgozott, mint a Gengszterkorzó és a Maffiózók). A vágó Kevin Tent szintén Oscar-jelölt volt a 2011-es Utódokért, a producer Emma Tillinger Koskoff háromszoros jelölt (A Wall Street farkasa, Az ír, Joker), az operatőr Rodrigo Prieto szintén háromszoros (Brokeback Mountain, Némaság, Az ír), de jövőre tuti meglesz neki a negyedik is, vagy a Megfojtott virágokért, vagy a Barbie-ért. Nem rossz névsor ez egy reklámfilmnek, na.

Mivel Kínán kívül csak egy szem filmfesztiválon mutatták be, elég kevés kritikát lehet fellelni róla a filmes sajtóban (a Rotten Tomatoes gyűjtőoldalon például nincs is bejegyzés a filmről), de a Hollywood Reporter koreai tudósítója például azt írta róla, hogy eltörli a határt a művészet és a reklám között, és dicsérte a színészek önironikus alakításait. Ami még az olyan, súlyosan reklámszagú részeket is elviselhetővé teszi, mint amikor a szereplők azon tanakodnak, hogy a hotel luxusszolgáltatásai közül melyiket válasszák aznap este (végül kihagyják a tengeri hínáros arcpakolást és kártyázni mennek a kaszinóba, ahol kiderül, hogy DiCapriónak fogalma sincs, hogy kell blackjackezni).

Bár maga a gigaköltségvetésű, szupersztárokkal megpakolt, 16 perces, álcázott reklámfilm műfajában azóta sem érkeznek tucatjával az új próbálkozók, a Studio City kaszinónak bejött a dolog. A Covid persze az egész iparággal együtt alaposan megtépázta a bizniszüket, azóta sikeresen talpra álltak, és idén tavasszal éppen egy 10 ezer négyzetméteres vízi vidámparkkal bővült a komplexum. Amúgy ha valaki a környéken jár, már napi 40-50 ezer forinttól lehet szobát kapni a szállodában, ami egy ilyen sokcsillagos luxushotelhez képest roppant baráti ár (persze itt azzal számol az üzleti terv, hogy az olcsó szoba mellett a vendég fogyasztása és a kaszinózása hozza be az igazi pénzt).

A Meghallgatást azóta se mutatták be Kínán kívül, de gyenge minőségű, kézikamerás kalózfelvételek azért keringenek róla az interneten. Abból ítélve, hogy a YouTube-on vannak négy-öt éve ott levő, több százezer megtekintéssel futó változatok is, valószínűleg a jogtulajdonosok nem is törik össze magukat olyan nagyon, hogy titokban tartsák.

(Collider, Vanity Fair, LA Times)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!