Törzsvásárlói pontrendszert minden valamirevaló áruház-, kávézó- vagy hotellánc üzemeltet, jól ismerjük ezeket, senki nem lepődik meg a boltban a kasszánál odavetett „shopkártya?” kérdésen, viszont mind szívesen elfelejtenénk az olyanokat, mint amikor tíz éve az egész országot ellepték a Fila-táskák, amik egy ilyen pontgyűjtő akcióból származtak.
A műfaj koronázatlan királyai mindenképpen a légitársaságok, ők a pontokat jellemzően az átutazott távolságok alapján osztogatják, és éppen ezért mérföldeknek nevezik inkább. Ha sokat repülünk, összespórolhatunk egy ingyen (jó, ez a legritkább esetben van teljesen ingyen, mondjuk inkább, hogy extrém olcsó) repjegyre, és ebből valójában a légitársaságok csinálnak irdatlan nagy bizniszt, főleg ha a saját hitelkártyát is belekeverik az akcióba.
Mivel mindenki törzsvásárlói rendszereket futtat, és ezzel próbálja a vásárlókat magához kötni, a konkurenciaharc arra kényszeríti a cégeket, hogy időnként látványos akciókkal dobják fel a maguk programját, hogy nehogy a vevők átcsábuljanak a szomszédhoz. Ilyenkor néha előfordul, hogy nem gondolják át, és tesztelik végig ezerszázalékosan. Híres eset, amikor a Pepsi az üdítősüveg-kupakos gyűjtögetős akciójára beígért egy vadászrepülőt 7 millió pontért, gondolván, úgyis mindenki a 75 pontos pólóra vagy a 170 pontos napszemüvegre fog rámenni, az egészen elvetemültek esetleg az 1500 pontos bőrdzsekire. Csak hát ott volt az apróbetűs részben, hogy ha nincs elég pontod, vásárolni is lehet, és valaki jelentkezett is a Pepsinél 15 kupakkal, plusz egy 700 ezer dolláros csekkel az egyébként 33,6 milliót kóstáló AV-8B Harrier II vadászbombázóért. (Csak a jegyzőkönyv kedvéért: a Pepsi befeszült, perre ment, és végül nyert is.)
És még ennél az esetnél is viccesebb (és vidámabb a sztori vége is), amikor csokipudinggal hekkelték meg a nemzetközi légi közlekedést. 1999-ben a Healthy Choice nevű amerikai élelmiszeripari márka futtatott egy nagyszabású akciót (egyébként ironikus módon főleg gyorsfagyasztott, mikrózható készételeket és konzerv leveseket forgalmaznak azzal a névvel, hogy „egészséges választás” – de tegyük hozzá, hogy a kategórián belül tényleg a magasabb minőséget képviselik). A lényege az volt, hogy a cég bármilyen termékéről a vonalkódot lehetett tetszőleges amerikai légitársaságnál törzsutasmérföldekre váltani, tíz vonalkódért járt 500 mérföld. Mivel a legolcsóbb, belföldi repjegyeket is általában tízezres nagyságrendű mérföldért lehet ingyenesre váltani, senki nem gondolta, hogy lyuk lehet a rendszerben.
Kivéve egy David Phillips nevű építőmérnököt.
Phillips észrevette ugyanis, hogy az egyik kisebb nyugati parti áruházláncban, a Grocery Outletben az amúgy csomagban kapható Healthy Choice csokipudingot egyesével is meg lehet venni, és külön vonalkód van minden egyes dobozon. Egy doboz mindössze 25 centbe került, ráadásul a promóció első pár hetében a Healthy Choice dupla szorzót ígért minden beváltott vonalkód mérföldekben kifejezett ellenértékére. Vagyis pudinggal 2,5 dollárért ezer törzsutasmérföldhöz lehetett jutni, amit Phillips jó biznisznek minősített. A furgonjával napokig járta a környék Grocery Outletjeit, és mindenhol felvásárolta az összes pudingot. Ha bárki megkérdezte, miért vesz szó szerint százasával csokipudingot, annyit mondott, készül a 2000-es évvel beköszöntő apokalipszisre, és hosszú távra bespájzol kajával. Több kérdés ilyenkor általában nem is volt.
Összesen több mint 12 ezer doboz pudingot vásárolt fel, a számla 3140 dollárt mutatott az akció végén, ez az akkori árfolyamon nagyjából 750 ezer forintnak felelt meg.
Itt váratlan problémával került szembe: egyesével kellett volna a sok ezer dobozról levágni a vonalkódot, és főleg: mi a fenét kezdjen több száz kilónyi csokipudinggal? A szorult helyzetből az Üdvhadsereg vallásos jótékonysági mozgalom segítette ki, akiknek felajánlotta az összes pudingot, ha cserébe segítenek a vonalkódokkal. Mivel jótékony célra adta, még le is írhatott emiatt az adójából 800 dollárt.
Az akció végül 1 253 000 mérföldet hozott Phillips konyhájára, amit szétosztogatott több légitársaságnál vezetett törzsutasszámláján, de a nagyját az American Airlineshoz utalta, ahol az egymilliós határ túllépésével életfogytig tartó VIP státuszt kapott. A légitársaság egyébként nem járt rosszul az üggyel, hiszen a Healthy Choice kifizette neki a törzsutasmérföldek ellenértékét. Phillips a kb. 2000 dolláros befektetésével több tízezer dollár értékű repjegyhez jutott.
Amikor a Huffington Post 17 évvel később megkereste, Phillips azt mondta, szépen elvakációzgatta a sok ingyenjegyét a családjával, többször bejárták Európát és Dél-Amerikát. A Business Insider videójában azt meséli, hét évbe telt, mire elfogyasztotta a pudinggal szerzett mérföldjeit, és egy idő után már olyasmiket csinált, hogy hirtelen ötlettől vezérelve átugrott egy hétvégére Dél-Koreába a haverjaival, aztán, ha már ott voltak, átrepültek Amszterdamba, mert miért ne. A mérföldes trükközést viszont azóta sem hagyta el: a Gizmodo 2018-as cikke szerint 2 millió törzsutaspontja pihent összesen különféle légitársaságoknál.