A világ leghosszabb forgalmi dugójában felvirágzott a feketepiac és a benzinlopás is

2020. november 12. – 04:57

frissítve

A világ leghosszabb forgalmi dugójában felvirágzott a feketepiac és a benzinlopás is
Egy idős férfi figyeli a vesztegelő kamionokat a forgalmi dugó kilencedik napján 2010. augusztus 22-én – Fotó: China Photos / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

Vang, a kamionos 2010 augusztusában útnak indult, hogy szenet szállítson a tőle tíz kilométerre lévő célállomásra. Három nap és két éjszaka után ért oda- írja a Hindu cikke 2010-ben, a világ leghosszabb forgalmi dugójának számító torlódásáról. A több mint egy hétig tartó araszolás történetében helyet kaptak az illegális szénbányák, Kína rossz forgalomkezelése és még a helyi falusiak is, akik a dugóban állókat húzták le.

Kína gyorsforgalmija, a nagy parkoló

A Kína 110-es útján kialakuló dugókról több cikk is született 2010 környékén, ezek között hol három nap alatt megtett kilométerekről, hol öt napig rostokoló sofőrökről, másutt pedig kilenc vagy tíz napig tartó rostokolásról írtak. Ennek az oka az volt, hogy a kínai forgalmi dugó nem egyszeri alkalom volt, a torlódások sokáig sorozatszerűen jelentek meg az országban, a Pekinget és Tibetet összekötő gyorsforgalmi úton Hebeibe és Belső-Mongóliába környékén. A sorozatos dugók tetőpontját 2010. augusztus 13-án érték el, és az augusztus végéig tartó folyamatos torlódást nevezte el a sajtó a világ leghosszabb ideig tartó forgalmi dugójának.

„Augusztus 14-e óta a 110-es egy nagy parkolóvá vált” – írta akkor egy helyi újság riportjában. A térség politikusai azzal magyarázták a dugó kialakulását, hogy karbantartási munkák zajlottak, amire a kamionosok, teherautók számának növekvése miatt volt szükség. A kínai rendőrség ekkor azt mondta, a munkálatokat nehezíti az is, hogy a munkások számát csökkentették, a helyszínen történt kisebb balesetek és meghibásodások pedig folyamatosan hátráltatják a munkavégzést.

A forgalom hirtelen túlzsúfoltságát arra lehetett visszavezetni, hogy a kínai fővárosban ekkoriban folyamatosan nőtt a szén iránti kereslet, ezzel párhuzamosan pedig a szállítmányok száma is.

Nehezítette a helyzetet az is, hogy ekkorra már évek óta működtek Sanhszi tartományban a kisebb illegális szénbányák is, ezekből Pekingbe és környékére szállítottak szenet. Az üzlet jól ment, még úgy is, hogy a halálesetek és robbanások miatt a hatóság igyekezett visszaszorítani az illegális bányák működését. Ha viszont az illegális szállítók el akarták kerülni Belső-Mongólia és Peking közötti felügyeleti és ellenőrző állomást, egyedül a 110-es gyorsforgalmin tudtak biztonságosan kerülni.

Ráadásul Kína a nagy dugó évében verte le az Egyesült Államokat, és vette át a világ legnagyobb autópiacának címét. A pekingi városvezetés számára egyre égetőbb lett a kérdés, hogy vajon jól kezelik-e a megnövekvő forgalmat: ugyanis nemcsak az autópályákon, de a Pekingi Közlekedési Kutatóközpont vezetője szerint Pekingben is megemelkedett a forgalom. 2010 januárjától júniusig napi 1900-zal növekedett az autósok száma. A belvárost érintő problémára a kormány azt ígérte, az utak terheinek enyhítésére a következő öt évben 331,2 milliárd jüant fordít.

Boltok, szurkálások, ígéretek

Visszatérve a dugóhoz: míg a kormány gyors orvoslatokkal élt, addig a gyorsforgalmin rekedt kamionosok jobb híján sajátos közösséget alakítottak ki. Együtt kártyáztak, olvastak és sétáltak, hogy elüssék az időt. Az élelmiszerkészletük egyre fogyott, arról pedig nincsenek feljegyzések, hogy állami segítséget kaptak volna. Az üzlet lehetőségét látva a helyiek felvirágoztatták az autópályán saját feketepiacukat: a közeli falusiak élelmiszerboltokat és kisebb standokból álló üzleteket nyitottak a kocsik között.

Egy kamionos tisztálkodik a a forgalmi dugó kilencedik napján 2010. augusztus 22-én – Fotó: China Photos / Getty Images
Egy kamionos tisztálkodik a a forgalmi dugó kilencedik napján 2010. augusztus 22-én – Fotó: China Photos / Getty Images

Az áraik magasnak számítottak: egy pohár vízért is elkértek két jüant (kb. 100 forint), a doboz cigit pedig forintra számolva kb. 2500-ért árulták. Nagyobb probléma volt, hogy a nem vásárló sofőröket gyakran kirabolták vagy este lecsapolták a benzinjüket. Beszámolt a sajtó olyan esetről is, amikor orvost kellett hívni, mert az egyik kamionost leszúrták. A városvezetés végül úgy döntött, a folyamatos támadások miatt inkább megerősíti a rendőri védelmet a pályán.

A forgalomban ácsorgó kamionosoknak annyit tudtak ígérni az illetékes hivatalok, hogy szeptemberre befejezik a torlódást okozó munkálatokat. Azt javasolták nekik, hogy esetleg menjenek kerülőúton, a kamionosok ezt azonban nem akarták, mert a magas gázár miatt ugyanis költségesebb lett volna a kerülőút, mint a több napig tartó álldogálás. Végül a helyi politikusok jóslatánál hamarabb, 10-12 nap után sikerült kikecmeregni augusztus végén a dugóból.

A legrosszabb dugók

A kínai dugó felkerült a Forbes tíz legrosszabb forgalmi dugójának listájára is, melyen szerepel még például az 1969-es eset, amikor több száz ember indult el megnézni a Woodstock fesztivált, emiatt hatalmas dugó alakult ki a New York állambeli Bethel városban. A fesztiválozók végül inkább otthagyták kocsijukat és lesétáltak a fesztiválig, a fellépőket pedig helikopterrel kellett a helyszínre vinni, hogy elkerüljék a dugót. A listán között sok olyan dugó is van, amit az időjárás okozott, például a chicagói 12 órás dugó egy hóvihar miatt, vagy a kétnapos texasi várakozás egy hurrikán miatt, és egy tokiói eset, amit egy tájfun okozott, és 15 ezer autó torlódott fel.

A sok eset ellenére a Guiness-rekordok könyvében csak egy jelentős forgalmi dugót tartanak számon. 1989. november 9-én, a berlini fal leomlása után Németországban kocsiba ült boldog-boldogtalan, hogy rokonokat látogasson, nyugatról keletre, keletről nyugatra utazzon. A folyamatos ingázás és az autósok számának növekedése végül 1990. április 12-re hozta el a világ legtöbb autójából álló dugóját, egyszerre 18 millió autó várta ekkor, hogy araszolhasson tovább a határon.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!