Fact-check: A reptér tényleg pár száz forintért árverezi el az ottfelejtett poggyászokat?

2023. december 1. – 07:47

Másolás

Vágólapra másolva

Internetes csalók azt állítják a Facebookon, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér alig 800 forintért elárverezi a reptéren felejtett csomagokat. A bejegyzéshez csatolt kép alján található gombra kattintva az óvatlan netező egy olyan oldalra került, ami hasonlít a budapesti repülőtér honlapjára. Azonban amíg az a Bud.hu-n érhető el, a link a Lostbag3.shop-ra vezet.

Az oldalon megtalálható a reptér hivatalos logója, és nagyjából a felhasznált színek is ugyanazok, mint a hivatalos oldalon. Található rajta egy visszaszámláló óra, ami jelzi, hogy már csak pont 30 perc maradt az akcióból. Az ember bármikor megnyitja az oldalt, mindig pont 30 perc lesz hátra.

A csalók által készített kamuoldal – Képernyőfotó: Telex
A csalók által készített kamuoldal – Képernyőfotó: Telex

Az oldal egy gyanútlan felhasználónak a logó miatt akár még bizalomgerjesztő is lehet, és ezt azzal tetézik, hogy úgy tesznek, mintha már több ezer értékelést kapott volna az oldal. Sőt, ha lejjebb görgetünk, akkor olyan Facebook-bejegyzéseket mutat, amikben boldog vásárlók arról írnak, mekkora kincseket találtak az olcsón vett bőröndökben. Ehhez képeket is csatolnak, és sokan kommentelnek, hogy milyen szerencsések.

A vásárláshoz ki kell töltetni egy kérdőívet, ami után kiderül, hogy a felhasználónak szerencséje van, pont megnyerte egy elveszett poggyászt, aminek csak a szállítási költségét kell kifizetnie. Eközben a jobb felső sarokban minden újabb oldalbetöltésnél megjelenik egy felugró üzenet, hogy Móra Ferenc 27 másodperccel ezelőtt nyert egy elveszett poggyászt. Ha az ember sokat vár, más nevek is megjelennek.

Képernyőkép: Telex
Képernyőkép: Telex

Ezek után meg kell adni több személyes és banki adatot – és itt kezdődhet a baj, mert ezekkel visszaélve a csalók többet is levonhatnak az ember számlájáról, mint a szállítási költség.

A bejegyzés egy nap alatt 170 reakciót, 130 kommentet és 36 megosztást kapott. A kommentelők közül sokan írják, hogy milyen elégedettek a szolgáltatással. Azonban érdemes megnézni, hogy csupa nem magyar nevű ember – például Mihaela Raceanu és Iulien Vianu – tökéletes magyarsággal áradoznak a lehetőségről. A kommentek között nem nagyon találni olyan felhasználót, akinek a profilja igazinak tűnik.

Ez nem egy egészen újfajta csalás, de az elmúlt hetekben pörgött fel igazán. Több reptér is hivatalos közleményt adott ki arról, hogy ilyen csalással próbálkoznak a nevükben.

Miközben a cikk készült, a poszt eltűnt a Facebookról. Viszont a profil, ami kirakta, még elérhető, és látható, hogy a napokban többször is próbálkozott hasonló bejegyzésekkel. Azonban közel sem fordítottak ezekre annyi erőforrást, mint arra, amit töröltek, nem küldték rájuk a botokat, és ezekben még az adathalász oldalra mutató link sem szerepel.

Képernyőkép: Telex
Képernyőkép: Telex

Még egy bizonyíték arra, hogy nem a Budapest Ferenc Liszt International Airport hivatalos Facebook-oldaláról van szó (mert az ez): ha egy kicsit lejjebb pörgetünk, akkor látható, hogy július és november vége között az oldal tartott egy nagyobb szünetet, előtte pedig Guatemaláról szóló posztokat tett közzé. Például arról, hogy 2022 elején hol lehetett Covid elleni védőoltást kapni. Ez arra utal, hogy a korábban másra használt oldalt csak mostanában állították rá a repteres csalásra.

Az üggyel kapcsolatban megkerestük a Budapest Airport Kommunikációs Igazgatóságát is. Válaszukban azt írták, hogy tudnak az ilyen oldalakról. Már október óta, amikor megtették a megfelelő lépéseket, és akkor egy közleményt is kiadtak.

„A Facebook a bejelentést követően néhány napon belül leállította a csaló oldal működését, azonban szinte ezzel egyidőben létrejött egy másik oldal, amellyel kapcsolatban szintén megtettük a szükséges lépéseket. Az elmúlt időszakban sajnos más repülőterek esetében is feltűntek hasonló csaló oldalak, ezért az utasoktól fokozott elővigyázatosságot kérünk”

– írták. „A repülőtéren hagyott, azonosított poggyászokat a földi kiszolgálók kezelik és próbálják visszajuttatni a tulajdonosokhoz.”

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!