El a kezekkel a sajtótól! Támogatás!

A Nissan szexista reklámja a tünet, hogy Magyarországon még mindig férfikellékként gondolunk az autóra

Legfontosabb

2025. február 13. – 17:17

A Nissan szexista reklámja a tünet, hogy Magyarországon még mindig férfikellékként gondolunk az autóra
Fotó: Nissan

Másolás

Vágólapra másolva

912

Miért választottam? Biztonság, kényelem… és a méret… meg végre az asszony is tud parkolni ugye!!… olyan intelligens… mármint az autó… is!

Néhány napig ezzel szöveggel, illetve Stohl András színész, műsorvezető képével hirdette X-Trail nevű szabadidő-autóját a Nissan. A márka a teljes kínálatát hasonlóan idézetszerű mondatokkal próbálta népszerűsíteni Magyarországon. Az áthallásos mondatokat Stohl mellett a Ganxsta Zolee rapper által megszemélyesített jó- és rosszfiú-karakterekhez társították a magyar importőr honlapján és Facebook-oldalán, majd a cég lebukott, visszavonulót fújt és bocsánatot kért, de nem adott magyarázatot a történtekre.

Február 11-én a bántalmazási ügyekkel foglalkozó Nem tehetsz róla, tehetsz ellene Facebook-csoport írt bejegyzést a reklámról. Ebben úgy fogalmaztak, hogy „a szexista reklámok örökranglistáján is előkelő helyezés várományosa” a hirdetés, illetve „nagyon szomorú, hogy 2025-ben bárki, akinek bármilyen szerepe és döntési joga van egy marketingkampány felépítésében, úgy gondolja, hogy ez menő.”

A 444 ezután egy sor hasonlóan szexista, illetve nőket degradáló szöveget talált a Nissan magyar oldalán az autók a színész illetve a rapper képei mellett. Az egyik Stohlt ábrázoló szóbuborékos fotóra azt írták: Persze, hogy nagy!! Nem akarok dicsekedni… hogy diplomatikusan fogalmazzak az asszony is akkor érezte igazán amikor először beleült! Látszik, hogy amerikai piacra tervezték… Jaaa, hogy a kedvezmény? Hát az is NAGY! igen.

Egy másikon Ganxsta szerepel, a mellette olvasható szöveg pedig úgy szól, hogy: Sebesség? Idő?… az relatív. Nekem elég gyors!! Persze ha neked 7 mp az örökkévalóság akkor komolyan sajnálom a feleséged. Az első bejegyzés után fél nappal újabb posztban foglalkozott az üggyel a Nem tehetsz róla, tehetsz ellene oldal. Mint írták, az egyik követőjük felvette a kapcsolatot a Nissan európai kommunikációs alelnökével, Katherine Zacharyvel, aki megköszönte, hogy felhívták a figyelmét az ügyre, egyúttal jelezte, hogy a központ számos emailt kapott a magyar importőr reklámkampányával kapcsolatban.

A Nissan európai központja elhatárolódott a magyar importőrtől

A bejegyzés szerint a Nissan európai központja nem hagyta jóvá a kampányt, és annak azonnali eltávolítását kérte a magyar képviselettől, az összes médiacsatornáról. Zachary elnézést kért a történtek miatt és leszögezte, hogy a márka minden törekvésében továbbra is támogatja az inkluzív értékeket. Magyarországi partnerükkel együtt lépéseket tesznek annak érdekében, hogy a Nissan alá tartozó összes tevékenység képviselje az értékeiket, tette hozzá.

Talán feltörték a magyar Nissan oldalait? Szerettünk volna többet megtudni a nőgyalázó üzenetek keletkezésének körülményeiről, ezért kérdéseket küldtünk a cégnek. Jó lett volna tisztázni azt is, hogy valóban a színésztől és a rappertől származnak-e a nekik tulajdonított mondatok, esetleg az importőr vagy a reklámügynöksége fogalmazta meg ezeket. Vajon mit kívánt üzenni a Nissan a vásárlóinak? Nem gondolták kifogásolhatónak a szövegeket a lebukás előtt, illetve ha igen, terveznek-e bocsánatkérést?

Kérdéseink egy részére nem kaptunk választ, de a Grand Automotive közleményében a maga, illetve a cégnek dolgozó kreatív ügynökség nevében elnézést kért mindazoktól, akiket a reklámkampánnyal szándékaik ellenére megsértettek vagy megbántottak. Egyúttal kijelentették, hogy a kampányban használt kreatív anyagok további használatát beszüntetik és az importőr minden saját kommunikációs felületéről visszavonják.

Megkérdeztük Stohl Andrást is

Ez estére meg is történt, a Stohl és Ganxsta fotói mellett addig látható összes idézetnek álcázott otrombaság eltűnt a magyar Nissan oldaláról, de a cég nem árulta el, hogyan mehetett át az ügynökség, illetve az importőr döntéshozóinak kezén ez az egész, mielőtt kilőtték a nyilvánosságba. Nem derült ki, hogy így gondolkodnak a nőkről, esetleg ironizálni próbáltak, de a nőgyalázás aligha fog új vásárlókat hozni Magyarországon az egyébként súlyos gondokkal küszködő Nissannak. A megrendeléstől a kampányok kezdetéig tartó folyamatot általánosan bemutató cikket közölt a BeSocial, amelynek szerzője arra jutott, hogy a Nissanéhoz hasonló esetben, óvatos becslés szerint 15-20 ember találkozhat az ilyen típusú tartalmakkal, mielőtt azok nyilvánosságra kerülnek.

Stohl András a Telexnek azt mondta, felkérték a reklámra, de arra a kérdésre, hogy mi a véleménye a szövegekről és az ezeket ért kritikákról, csak rövid választ kaptunk: „Ez már régen le van játszva, a Nissan levette a reklámot.” Kerestük Ganxsta Zoleet is, hogy megtudjuk, ő hogyan kommentálja a reklámot, de egyelőre nem reagált a megkeresésünkre.

A negatív sztereotípiák az utakon is érzékelhetők, de mit mutatnak a statisztikák?

Pető Attila autós oktató szerint sokan súlyos csomaggal, jelentős önbizalomhiánnyal érkeznek az autósiskolákba. Szerinte a női tanulóvezetők többnyire óvatosabbak, kevésbé vállalnak kockázatot, mint a férfiak, esetleg lassabban hoznak döntéseket, az utóbbiak közül viszont sokan az autóvezetés alapjainak elsajátítását is versenyhelyzetként élik meg.

Szavait erősíti a kifejezetten jogosítvánnyal bírók gyakorlati képzésére szakosodott Fábián Alexa is. Az ő tapasztalatai szerint a nők egy része azért nem ül a volán mögé a jogosítvány megszerzése után, mert családjuk valamely férfi tagja, esetleg a párjuk nem erősítette, nem támogatta eléggé a kezdeti próbálkozások során. Pető Attila hozzátette, a nők egy része azért is válik óvatosabbá, esetleg bátortalanabbá a vezetés, vagy akár a parkolás közben, mert fél, hogy feltartja a többi közlekedőt, és végül valaki elveszíti a türelmét, ezért konfliktusba kerül vele.

Ez a térben való tájékozódási képességben mutatkozó nemek közti eltérésekre is visszavezethető, az viszont tény, hogy ez a képesség fejleszthető és a megléte attól is függ, hogy valakinek mely képességeit milyen mértékben fejlesztették gyerekkorában. Végül pedig a parkolási manőver gördülékenységét az autó és a parkolóhely mérete, illetve az előbbiből való kilátás és a segédberendezések, tehát a radar vagy a kamerarendszer is befolyásolják a gyakorlatban, ami megint csak nem a nemekről szól.

Két éve hosszú cikkben foglalkozott a magyarországi közlekedési balesetek statisztikai eloszlásával a Vezess.hu autós portál. A Központi Statisztikai Hivatal adataira támaszkodva azt írták, hogy a 2022-ben, Magyarországon történt 14 498 személyi sérüléssel járó közlekedési balesetből 13 781-et járművezetők okoztak, és utóbbiak

71 százaléka volt férfi, 25,3 százaléka nő, a fennmaradó balesetekkel kapcsolatban pedig nem derült ki a járművezetők neme.

A Vezess összeállítása kitért arra is, hogy nincs hivatalos kimutatás arról, hogy hány nőnek, illetve hány férfinak van jogosítványa az országban, igaz, egy a cikkben nyilatkozó szakértő szerint az arányok egyenlőek. Arra viszont a wmn.hu tavalyi cikke világít rá, hogy a súlyos közlekedési balesetekbe nagyobb arányban halnak bele a nők, mint a férfiak, aminek egyebek mellett az általuk használt autók méretéhez és biztonságosságához is köze van.

A cikk fontos megállapítása az is, hogy a biztosítóktól származó adatok szerint a férfiak Magyarországon közel kétszer annyit vezetnek átlagosan, mint a nők, ennek viszont a hivatás mellett ahhoz is köze lehet, hogy a nőknek mennyire van lehetőségük a volán mögé ülni, ha egy családban csak egy autó van. Ez viszont a rutinszerzésre is kihat. Ebben a cikkben egy az Egyesült Királyságban kétezer fő bevonásával készült, 2012-es tanulmányra hivatkozva azt írják, hogy a nők esetében hosszabb időt, átlagosan 21 másodpercet vesz igénybe a parkolási manőver, a férfiak ezt megoldják 16 másodperc alatt, ugyanakkor a kutatásban részt vevő nők ügyesebben tolattak, hatékonyabbak voltak az üres parkolóhely megtalálásában, és végül pontosabban álltak be oda az autóval.

Vágólapra másolva
Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!