A gyerek-beautyinfluenszerek az egyértelmű tünetei annak, hogy mennyire félünk az öregedéstől

A gyerek-beautyinfluenszerek az egyértelmű tünetei annak, hogy mennyire félünk az öregedéstől
Fotó: Mariya Borisova / Getty Images

450

A közösségi médiában pörgő szépségápolási rutinok már az alfa generációra is hatással vannak. Kiskamaszok lepik el a kozmetikai üzletláncok boltjait, hogy beszerezzenek olyan krémeket és szérumokat, amiket a bőrhibák eltüntetésére és az öregedés megelőzésére használnak. A pszichológus azt mondja, normális, hogy a gyerekek serdülőkorban elkezdenek érdeklődni a szépségápolás iránt. Ezzel nincs is semmi baj addig, amíg nem válnak annak a tökéletesnek titulált kinézetnek a megszállottjává, amit az interneten látnak. Ugyanis ez nemcsak az énképüket befolyásolja, de a bőrgyógyász szerint a bőrükkel is rosszat tesznek, ha idő előtt kezdik el anti-aging készítményekkel kenni az arcukat.

Ma már sokkal többet tudni a bőrápolás tudományáról, mint évtizedekkel ezelőtt. Én a kilencvenes évek végén születtem, akkoriban még nem volt divat kiskamaszként mindenféle krémeket és szérumokat használni, nem volt többlépéses arcápolási rutinom és kozmetikushoz sem jártam szépítkezni. Éppen ezért is lepődtem meg, amikor az Instagramon rátaláltam a lifewith_harp nevű oldalra.

A platform működtetője Harper, aki rendszeresen tölt fel „készüljünk el együtt” típusú tartalmakat a közösségi oldalára. Egy júliusban posztolt felvételen például arról beszél, hogy vakációzni indul. A videóban azt látjuk, hogy Harper többféle termékkel is bekeni az arcát, mielőtt pirosítót tenne fel, majd végül egy fixáló spray-t vesz a kezébe. Ebben eddig semmi különös nincs, a közösségi médiában száz meg száz hasonló tartalmat látni nap mint nap. Az már azonban furcsa, hogy a videóban egy tíz év körüli lány szerepel, aki olyan termékeket használ, mint a felnőtt, szépségápolással foglalkozó influenszerek, és úgy viselkedik, mint ők:

Nem Harper az egyetlen, aki ilyen fiatalon nála idősebb beautytartalom-gyártókat utánoz. Nagyon úgy tűnik, hogy már az alfa generációra, vagyis a 2010 után születettekre is nagy hatással vannak a social mediában pörgő szépségápolási trendek.

Ezt bizonyítja az Egyesült Államokban működő Ulta Beauty júniusban közzétett elemzése is. A szépségipari vállalat tanulmányában az áll, hogy amíg a Z generáció tagjai 13 éves korukban kezdenek el ismerkedni a szépségápolással, addig az alfa generáció tagjai már öt évvel korábban, nyolcévesen kipróbálják az első krémeket, sminkeket.

A jelenség Sephora kids (vagyis Sephora-gyerekek) néven vált ismertté. Az elnevezés találó, a Sephora ugyanis egy olyan kozmetikai üzletlánc, aminek a boltjaiban világmárkás kozmetikumokat árulnak: rúzsokat, arcmaszkokat, bőrradírokat, tonereket, valamint számos olyan C-vitamint, retinolt és szalicilsavat tartalmazó készítményt is, amik arra valók, hogy szebbé, egészségesebbé tegyék az arcbőrt, eltüntessék a hibákat és megelőzzék az öregedést. Azaz olyan termékeket, amiket felnőttek, idősebb vásárlók használnak.

A Sephora kids több okból is problémás. A megkérdezett bőrgyógyász szerint egészségi problémákat is okozhat, ha a gyerekek idő előtt kezdenek használni anti-aging termékeket. Emellett fontos beszélni a trend pszichológiai hatásairól is.

Egyre inkább elmosódik a határ a gyermekkor és a felnőttkor között

Természetes, hogy egy kiskamasz elkezd érdeklődni a szépségápolás iránt, és szeretné kipróbálni a szájfényt, körömlakkot vagy az arcpakolást.

Ez részben magyarázható azzal is, hogy ebben a korban a gyerekeket is jobban érdekli az identitásuk és a megjelenésük is

– mondja Fejes-Vékássy Lili pszichológus, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Karának egyetemi tanársegéde. „Kíváncsiak arra, hogy milyen frizura, milyen smink áll nekik jól, tetszeni akarnak maguknak és másoknak is. Emellett a saját nemük szerepeivel is ismerkednek. Például mit jelent nőnek lenni, nőiesnek lenni” – teszi hozzá a szakértő, aki szerint a fogyasztói társadalom ki is használja ezt az életkori sajátosságot. Hiszen a szépségipari cégeknek is az a jó, ha minél többen vásárolnak. Ez az egyik oldalnak pluszbevételt jelent, a másik oldalon azonban nagy gondot okozhat.

A szakértő úgy látja, hogy egyre lejjebb csúszik az a korhatár, amikor a gyerekek akarva-akaratlanul involválódnak a felnőttek világába. „A gyerekek ma már sokkal korábban találkoznak olyan témákkal vagy keverednek bele olyan helyzetekbe, amikre sem érzelmi, sem kognitív szempontból nem állnak még készen, hiszen nem elég érettek. Egyre inkább elmosódik a határ gyermekkor és a felnőttkor között, mintha visszatérne az a felfogás, hogy a gyerekek valójában kis felnőttek. Hiába néz ki egy 13 éves lány úgy, mint egy 18 éves, ő még nem felnőtt, és nem is szabad úgy kezelni.”

Serdülőkorban mindenkinek rosszabb az önértékelése

Fejes-Vékássy Lili szerint a Sephora kids jelenség a kontrollról is szól. „Serdülőkorban nagy változások játszódnak le, a gyermekkor keretei pedig elkezdenek fellazulni. Az ilyenkor jelentkező testi és lelki folyamatok már akár kilenc-tíz évesen is beindulhatnak. A fiúk elkezdenek mutálni, aknés lesz az arcbőrük, megnyúlnak a végtagok, a fiúk és lányok is egyaránt szőrösödnek. Ezzel az intenzív és megterhelő változással a gyerekek énképe nem tud lépést tartani. Serdülőkorban szinte kivétel nélkül mindenkinek rosszabb, negatívabb az önértékelése, és

a kamaszok úgy érzik, nem tudják kontrollálni, ami történik velük. Azonban azt már igen, hogy milyen szépségápolási rutint követnek, milyen terméket használnak a pattanásaikra, hányszor edzenek egy héten vagy milyen ruhákat hordanak.”

Ez nem feltétlenül probléma addig, amíg a tinédzser nem válik annak a tökéletesnek titulált kinézetnek a megszállottjává, amit a TikTok- és a YouTube-videókban lát. A szakértő szerint ha már serdülőkorban, kora serdülőkorban elvárássá válik a tökéletes külső, akkor a későbbiekben is az lesz. Akkor is, amikor felnőtt fejjel látják majd, hogy ez egyáltalán nem életszerű.

Akkor is, amikor már képesek felfogni, hogy a hibátlan külsőt sokan úgy „érik el”, hogy szépítő filterek mögé rejtik a valódi arcukat és alakjukat. Így alakul ki egy megtévesztő kép arról, mit is tart a társadalom szépnek. Ez azonban önutálatot kelthet azokban, akik nem felelnek meg ezeknek a hamisan kreált kritériumoknak.

Ezért is döntött úgy a TikTok nemrég, hogy szigorítja a szépségfilterek használatát a 18 év alatti felhasználók körében. A platform szerint ezek a funkciók sok tinédzserben – különösen a lányokban – szorongást okoznak. Olyannyira, hogy a filterek nélkül gyakran csúnyábbnak látják az arcukat.

A felesleges hatóanyagok ártanak a bőrnek

A National Geographic cikke azt írja, a második világháború előtt a kozmetikai cégek célcsoportja a húszas éveiben járó lányok, és az annál idősebb nők voltak. Azonban az 1940-es évek után elkezdtek kamaszoknak való termékek is megjelenni a piacon, például pattanás elleni krémek és játék sminkkészletek.

Ma a szépségipar ennél is többet kínál a fiatalabb korosztálynak. Az elmúlt években olyan márkák jöttek létre, amik kifejezetten tinédzsereknek, kisebb gyerekek számára készítenek bőrápolási termékeket. Ilyen például a Yawn, a Bubble, vagy a 2023-ban indult Gryt. A cégeknek ez persze megéri, hiszen minél több a vásárló, annál nagyobb a profit. A Statista adatai például arról számolnak be, hogy a baba- és gyermekbőrápoló termékek piaca 2028-ban el fogja érni az évi 380 millió dolláros bevételt, és a vásárlók száma világszerte több mint 160 millió lesz.

A National Geographic témáról írt cikkében arra is kitér, hogy a Sephora kids jelenségben visszaköszön az emberek öregedéstől való félelme is, ami ezek szerint már a gyerekekhez is elért – még ha nincsenek is teljesen tudatában ennek. Fejes-Vékássy Lili csak megerősíteni tudja ezt a gondolatot. A pszichológus szerint még ma is konstans ellenállásba ütközik az, aki azt vallja, hogy az öregedéstől, a ráncoktól nem tartani kell, hanem elfogadni. „Az idősebb generációk nem is tűnnek fel a reklámokban vagy filmekben, vagy ha igen, akkor az kép köszönőviszonyban sincs a valósággal.

Nincs egy reális forgatókönyv, ami arról szól, hogyan lehet megélni az öregedést, az elmúlást. Természetes reakció az, ha valamire nincs rálátásunk, akkor attól félünk, és ezt a továbbadjuk az utódoknak is.

Ma is az a mondás, hogy fel kell venni a harcot az öregedéssel. Mintha amúgy bármi esélyünk lenne ezt a csatát megnyerni.”

Ezért is indított az Unilever multinacionális fogyasztási cikkeket gyártó cég és a Dove egy kampányt idén, aminek célja, hogy megvédje a fiatalokat azoktól az üzenetektől, amik azt sulykolják, hogy harcolni kell az öregedés ellen, és emiatt idő előtt kenegessék magukat anti-aging, azaz öregedésgátló termékekkel, amik használata egy bizonyos kor alatt nem is veszélytelen.

„A gyerekek olyan hatóanyagokkal találkoznak, amelyeket anti-aging, azaz a bőr öregedésének megelőzése, visszafordítása vagy speciális bőrproblémák kezelése céljából tesznek a termékekbe, tehát ezek olyan termékek, amelyek a bőröregedés jeleit vagy speciális bőrproblémákat kezelnek. Ilyenek például

a különféle hámlasztó hatású vagy retinolt tartalmazó készítmények, amik helytelen használata egyrészről teljesen felesleges, másrészről hatással lehetnek a bőr védekező funkciójára is. A bőrünk barrier funkciója csökkenhet, károsodhat vagy akár el is veszhet, ha nem megfelelő, túl sok vagy felesleges hatóanyagokkal terheljük.

A bőrbarrier-károsodás következményeként előfordulhat bőrszárazság, bőrpír, gyulladás, de allergiás reakciók, ekcéma és egyéb bőrbetegségek is” – mondja dr. Kóti Zsuzsa, a Doktor24 bőrgyógyász szakorvosa.

Már nem a szomszédhoz, hanem az influenszerekhez hasonlítgatják magukat

Még egy felnőttnek is nehéz megállnia, hogy ne hasonlítgassa magát a munkatársaihoz, barátaihoz, egyszóval: másokhoz. Akár az alakját, a bőrét, a ruháit, az életét. Fejes-Vékássy Lili azt mondja, az emberek mindig is így működtek, hiszen önmagunk értelmezéséhez, meghatározásához szükségünk van viszonyítási pontokra. A tudományos körökben ezt hívják társas összehasonlításnak, aminek a pszichológus szerint serdülőkorban különösen nagy szerepe van. Ugyanis ebben az életszakaszban a kortársak véleménye, visszajelzése lesz a mérvadó, és már kevésbé számít az, hogy a szülő mit gondol.

„Mindezt a közösségi platformok megbonyolították, hiszen a felhasználók olyan embereket is látnak, olyanokhoz hasonlítgatják magukat, akiktől eltérő közegben élnek és még életkorban is távol állnak. Azonban azok az emberek irreális viszonyítási pontok,

és ennek hatására megfogalmazódhat bennünk az az érzés, hogy le vagyunk maradva az életben, mindenki szebb és jobb nálunk. Egy 11-12 éves még nem tudja kritikus szemmel nézni a social mediára feltöltött tartalmakat, amik a készítő életének csak az egyik szeletét mutatják be. Ráadásul sokszor megszerkesztve és megválogatva, hiszen a készítő dönti el, hogy mit oszt meg és mit nem. Azonban ha nem látjuk a teljes képet, a valóságot, akkor azt hihetjük, hogy az az influenszer, akit követünk, valóban úgy él, amit megmutat az oldalán. Mindezt még egy érett, harmincas felhasználónak is nehéz lehet helyén kezelnie, egy serdülőnek meg még inkább” – fejti ki a szakértő, aki szerint ezért is lenne fontos, hogy a szülők tisztában legyenek azzal, hogy a gyerekük milyen tartalmakkal találkozik például YouTube-on, valamint az is, hogy ismerjék ezeknek a platformoknak a működését és hatásait is. „A szülőknek nem szabad kihátrálni, hanem ott kell lenniük.

A legfontosabb az értő figyelem, megpróbálni megérteni, hogy miért is érdekli a gyereket a szépségápolás, mit remél azoktól az arckrémektől, amiket használ.

Én azt tapasztalom, hogy a szülőknek néha egyszerűbb megtenni vagy megvásárolni bármit, mint utánajárni annak, hogy valójában miért is vágyik arra a termékre a gyerek. Ugyanakkor ha megismerjük a lányunk, fiunk motivációját, akkor már elindulhat egy beszélgetés, aminek hatására a gyerek fejében is átkereteződhetnek a gondolatok” – teszi hozzá a pszichológus.

Már csecsemőkortól kezdve fontos a fényvédő

A Sephora kids egy extrém fokozata a bőrápolásnak, de természetesen észszerűen is lehet ezt csinálni. Bőrgyógyászt kérdeztünk arról, hogy serdülőkorban milyen rutint érdemes kialakítani.

Kóti Zsuzsa szerint általában elmondható, hogy 12 éves korig nincs szükség különösebb bőrápolási rutinra. Egy problémamentes bőr ápolásához három dologra van szükség. „Fontos, hogy megfelelően tisztítsuk a bőrt, amire a legalkalmasabbak a könnyed, egyszerű tisztítóhatású lemosók, micellás vizek. Az arctisztítás során a víz szárító hatásának kompenzálására következő lépésként pedig egy könnyed hidratáló hatású krémet alkalmazzunk” – tanácsolja a bőrgyógyász, aki szerint már csecsemőkortól kezdve fontos a fényvédő krémek rendszeres használata. „A fényvédők két órán keresztül fejtik ki a hatásukat.

Azaz ha a gyerekeket napfény éri, akkor 2 óra letelte után újra be kell kenni őket. Ez a szabály érvényes akkor is, ha utazás közben vagy bármilyen ablaküvegen keresztül éri őket napfény”

– teszi hozzá a szakértő.

A bőr ápolása akkor válhat összetettebb feladattá, ha a gyerekek kamaszodni kezdenek és a pubertás miatt megjelennek az első pattanások és mitesszerek. Kóti Zsuzsa szerint ajánlatos konzultálni egy bőrgyógyásszal, mielőtt a drogériákban kapható termékekkel kezelik a serdülők az arcukat, ugyanis azokat nem feltétlenül ennek a korosztálynak találták ki. „Egy bőrgyógyász az adott bőrproblémát, esetleges egyéb egészségi problémákat figyelembe véve tud személyre szabott tanácsot adni. Például az adott személynek mire kell odafigyelnie, milyen hatóanyagokat keressen, és milyen koncentrációban, valamint hogyan alkalmazza azokat.”

A bőrünk ápolására télen különösen érdemes odafigyelni. Arról, hogy pontosan milyen tápanyagokra van szüksége a bőrünknek a hideg hónapok alatt, itt írtunk.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!