Visszatér a legendás és botrányos Victoria's Secret Show

2023. március 10. – 18:15

Visszatér a legendás és botrányos Victoria's Secret Show
Taylor Hill, Jasmine Tookes, Elsa Hosk, Adriana Lima, Behati Prinsloo és Candice Swanepoel a kifutón a 2018-as Victoria's Secret-divatbemutatón a New York-i Pier 94-ben 2018. november 8-án – Fotó: Taylor Hill / FilmMagic / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

Visszatér a hírhedt divatbemutató, pedig úgy tűnt, örökre vége annak, amit a show képviselt: elérhetetlen külsejű, gyönyörű nők, zéró inkluzivitás. Egy korszak végét jelzi a döntés, vagy a Victoria's Secretnél is rájöttek, hogyan lehet nem csak tökéletes nőkkel reklámozni?

Végtelen hosszú barna combok, póthaj, flitterek és csillámpor minden mennyiségben – a Victoria’s Secret-show-k ugyan soha nem a klasszikus értelemben vett high-fashiont képviselték, a legtöbb modell karrierjének mégis a csúcspontja volt, ha felvonulhatott az eseményen, pláne, ha Victoria’s Secret-angyallá vált (azaz a márka hivatalos arcai közé választották). Azt, hogy mindehhez milyen paramétereknek kellett megfelelni, mi sem mutatja be jobban, mint hogy a fehérneműmárka úgy próbálta meg diverzebbé tenni a tökéletes gazellákból álló csapatát, hogy Palvin Barbarát is beválasztották az angyalaik közé,

hogy végre valaki az átlagos, hétköznapi nőket is képviselje.

A márka akkor már régóta a kritikák kereszttüzében állt. A 2010-es években a legnagyobb divatházak is törekedtek az inkluzivitásra, kor, testalkat, nemek és rasszok tekintetében is. A Victoria’s Secret azonban sokáig nem változtatott a bevált recepten: főként fehér, a klasszikus szépségideálnak megfelelő, jellemzően huszonéves nők, kerek fenék, látványos dekoltázs – ezekkel voltak tele mind a katalógusok, mind a Victoria’s Secret kifutói. Miközben a magazinok címlapjain megjelentek a teltebb, időseb, sőt, akár transznemű modellek, a Victoria’s Secret még mindig egy letűnt világot képviselt.

Nem csoda, hogy a márka nehezen mert változtatni. Évtizedeken keresztül voltak a legsikeresebb és legnagyobb amerikai fehérneműmárka, az eladásaik már a kilencvenes évek végére meghaladták az évi egymilliárd dollárt. A Victoria’s Secret Fashion Show a világ legnézettebb divatbemutatója volt, az 1995-től kezdődő eseményt milliók követték a tévében, és amikor 1999-ben először online is közvetítették, 1,5 millióan próbáltak csatlakozni, össze is omlott az oldal.

A show nagyrészt annak is köszönhette népszerűségét, hogy a nyolcvanas évek amazonjai után, mint Cindy Crawford vagy Claudia Schiffer, a kifutókat a divat világában jellemzően a heroinsikk uralta: ebben az időben nemigen lehetett teltebb női idomokat látni a bemutatókon. Nem úgy a Victoria’s Secretnél! Nem véletlen, hogy a bikinikről, fehérneműkről senki nem beszél, ha róluk van szó,

az ő divatbemutatóikon nem a ruha, hanem a nők teste volt a fő attrakció.

Ki beszél már itt bugyikról?

Mind a Victoria’s Secret bemutatói, mind a katalógusaik óriási hatással voltak a nők önképére. A 2000, 2010-es években az USA-ban lehetetlen volt kikerülni az „angyalokat”: minden pláza, reptér, forgalmasabb városközpont plakátjain láthatók voltak Heidi Klum, Tyra Banks, Adriana Lima vagy Gisele Bündchen fotói. Amerikai egyetemi kampuszokon ezrével mászkáltak lányok hatalmas PINK felirattal a fenekükön. A Victoria’s Secret többé vált, mint egy fehérneműmárka, a kulturális hatása is megkerülhetetlenné vált.

Mindez nem állt meg a határoknál, a show-k globáis popkulturális eseményekké váltak, a bemutatókon mindig az aktuálisan leginkább körülrajongott popelőadók léptek fel, mint Justin Timberlake, Kanye West vagy a Spice Girls. 2014-ben például Taylor Swift, Ed Sheeran, Ariana Grande, és Hozier állt egymás után a színpadra, ami konkrétan a világ legmenőbb zenei fesztiváljainak a szintje, vagy talán kicsit afölött van. Így nem is csoda, hogy gyakran baráti társaságok vetődtek össze és nézték együtt a show-t, mint a Super Bowlt – hogy aztán a közösségi médiában olyan posztok és hashtagek szülessenek ezrével, hogy „Sosem eszem többé” vagy „RIP önbizalom”.

A 9. Victoria's Secret Fashion Show kifutóján Karolina Kurkova, Tyra Banks, Heidi Klum, Gisele Bündchen és Adriana Lima – Fotó: Jason Nevader / Getty Images
A 9. Victoria's Secret Fashion Show kifutóján Karolina Kurkova, Tyra Banks, Heidi Klum, Gisele Bündchen és Adriana Lima – Fotó: Jason Nevader / Getty Images

A Victoria’s Secret-angyalok hatalmas hajzuhataggal, beszárított frizurával és óriási műszempillákkal korzóztak a kifutón. Sehol egy anyajegy vagy egy tetoválás, semmi diverzitás, miközben ezt sugallták:

ilyen és egyedül ilyen lehet a szépség, így kell kinézni egy nagybetűs Nőnek.

A show nemcsak az egyenszépségről festett hamis képet, hanem arról is, hogy milyen könnyű elérni az általuk bemutatott mércét. A lányok a kifutón lazák és felszabadultak voltak, pedig a márka által közvetített toxikus szépségideált maguknak a modelleknek sem volt könnyű elérni. Ahhoz, hogy Victoria’s Secret-kompatibilisek legyenek gyakorlatilag egy élsportoló életmódját kell követniük. Adriana Lima egyszer elmondta, hogy kilenc nappal a show előtt már nem fogyaszt szilárd táplálékot és naponta kétszer edz.

A pushup-korszak vége

Aztán 2015-ben megváltozott valami. Az eladások zuhanni kezdtek, a márka megítélése egyre kedvezőtlenebbé vált (egy felmérés már 2013-ban kimutatta ezt). Úgy tűnt, átalakulóban van a korszellem, a Victoria's Secret vesztét pedig épp az okozta, ami a sikerét: a tökéletes nők és a túlszexualizált hirdetések. A csak a férfitekinteteket kiszolgáló nőkép nem tűnt modernnek többé. Ráadásul

ahogyan a nők vágyai, úgy az életmódjuk és az általuk használt termékek is átalakultak: a pushup, azaz a csábításra szánt kipárnázott melltartók helyét egyre inkább a kényelmes sportmelltartók vették át.

A Victoria’s Secret sokáig egyáltalán nem reagált a változásokra, továbbra sem vették figyelembe a sokféleséget a modellek és a testkép tekintetében. A többi márka résen volt, számos fehérneműcég kezdett nem tipikus modellekkel reklámozni. Megjelentek a fekete bőrű, ázsiai, plus size, sőt, a nem csak testük alapján kategorizálható modellek a hirdetéseken. Nők, akik nem egyszerűen máshogy voltak szépek vagy érdekesek, hanem anyukák, barátnők, dolgozó emberek voltak. Ezek a hirdetések pedig jobban be is találtak a fogyasztóknál, mint a klasszikus, elérhetetlen tökéletességet mutatók.

2017-ben aztán kitört a metoo-botrány, és bár az sem segített sokat, hogy Harvey Weinsteinnek voltak üzleti kapcsolatai a Victoria’s Secrettel, a márka akkor került igazán kereszttűzbe, amikor egy évvel később a Vogue interjút készített az akkori marketingigazgatóval, Ed Razekkel. Az újságíró megkérdezte, hogy miért nem jelenik meg plus size vagy LMBTQ modell a show-ban, mire Razek azt válaszolta, hogy az ilyen nők „nem jelenítik meg azt a fantáziát, amit a Victoria's Secret igyekszik eladni”. „Nem lehetne például transzneműeknek is szerepelniük a műsorban?” – faggatta tovább az újságíró. „Nem, nem gondolom, hogy szerepelniük kellene. Ez egy 42 perces szórakoztató show, ennyi az egész” – válaszolta Razek.

Ed Razek ugyan később bocsánatot kért az interjúban elhangzottakért, de akkor már számtalan híres és nem híres személyiség tiltakozott a Victoria’s Secret ellen, köztük a saját angyalaik is, mint Karlie Kloss és Kendall Jenner.

2019-ben aztán jött az „átlagos nő”, Palvin Barbara, mint mentőangyal, de ő már hivatalos angyalként nem léphetett a kifutóra. Akkorra már annyira megtépázott volt a márka hírneve és a show nézettsége (2016-ban 6,7 millió, 2018-ban már csak 3,3 millió néző), hogy novemberben bejelentették, nem rendezik meg a bemutatót. Később a Victoria’s Secret nem csak a show-tól szabadult meg, elváltak az „angyalok” koncepciótól is.

A lejtmenetben nem volt megállás: ugyanebben az évben közölt cikket arról a New York Times, hogy a cég akkori vezérigazgatójának, Les Wexnernek közeli kapcsolata volt Jeffrey Epsteinnel. 2020-ban szintén a New York Times a már említett Ed Razeket vádolta azzal, hogy megfélemlítésre és zaklatásra épülő kultúrát épített ki a cégben.

Ezért is ért váratlanul mindenkit a Victoria’s Secret mostani bejelentése a visszatérésről a régi modellhez. Az internet népe megosztott, sokan örülnek a „klasszikus, hagyományos szépség” visszatérésének, mások kíváncsiak, hogy egy olyan márka, aminek az értékrendje jelentős részben a nők testének szexualizálása köré épül, hogyan tudja magát átmenteni egy másik évezredbe. Már ha egyáltalán erről van szó – mert az Instagramon és a Tiktokon még mindig működik a Victoria's Secret által megteremtett ideál, a diétakultúra pedig sok év kihagyás után ismét visszatérőben van.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!