A macsóság legalább annyi kárt okoz az utakon, mint az alkohol – állítja egy francia kampány

2023. február 8. – 17:08

Másolás

Vágólapra másolva

Az alkoholhoz hasonló kockázati tényezőként került egy francia közlekedésbiztonsági kampány középpontjába egy új fogalom: a toxikus maszkulinitás. A volán mögötti kivagyiság inkább a férfiakra jellemző, ez is szerepet játszhat abban, hogy több férfi okoz és szenved el közúti balesetet, mint nő.

„Gyorshajtás, alkohol, kábítószer, fáradtság… esetleg a sort ki kell egészítenünk a toxikus férfiassággal?” – teszi fel a kérdést a Guardian szerint a francia közlekedésbiztonsági hatóság.

Hogy a balesetekben a férfiak felülreprezentáltak, arra vannak statisztikai adatok:

  • tavaly Franciaországban a közúti balesetek halálos áldozatainak 78 százaléka férfi volt – ami nagyjából az EU átlagának felel meg.
  • Még rosszabb a helyzet a 18–24 évesek körében: az ebben a korosztályban halálos balesetet szenvedettek 88 százaléka volt férfi.
  • Az ittas vezetésen tetten értek 93 százaléka volt férfi.

A kampány nem a férfiak stigmatizálásáról szól – hívta fel a figyelmet a francia közúti biztonság miniszterközi küldöttségének tagja. Florence Guillaume szerint csupán azt akarja tudatosítani, hogy a viselkedésünket kontroll alatt kell tartanunk.

„Az nem igaz, hogy minden férfi rossz autóvezető volna” – mondta Guillaume. A jelenség inkább a vélt vagy valós társadalmi elvárásoknak való megfelelés kényszerével magyarázható. Az ugyanis terelheti a férfiakat rossz vezetési stratégiába, hogy a nagyobb kockázatvállalás, a sebességkorlátozás figyelmen kívül hagyása, az útfelület leuralása férfiasnak számít.

A kampány lényege ezért sokkal inkább az, hogy álljunk ellen a társadalmi nyomásnak: „Nem kell aszerint cselekedned, hogy mit várnak az emberek egy férfitól” – mondja a filmben az ifjú apa újszülött gyerekének.

Alain Mergier szociológus szerint a társadalmi sztereotípiák is szállhatnak apáról fiúra, ilyen a férfiasság szimbólumaként is kezelt autók szeretete. Az, hogy az autó férfias, és része kell hogy legyen már egy fiú életének is – először játékként – azt az érzést keltheti a férfiakban, hogy értenek is hozzá. Ez a hamis biztonságérzet vihet bele sok férfit a balesetveszélyes helyzetekbe – véli a szociológus. Szerinte sem a stigmatizálás a mostani kampány célja, hanem a férfiasság társadalmilag elfogadott fogalmának új tartalommal való megtöltése: hogy abban ne az agresszivitás, a konfrontálódás legyen a lényegi elem, hanem az érzékenység.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!