A macsóság legalább annyi kárt okoz az utakon, mint az alkohol – állítja egy francia kampány
2023. február 8. – 17:08
Az alkoholhoz hasonló kockázati tényezőként került egy francia közlekedésbiztonsági kampány középpontjába egy új fogalom: a toxikus maszkulinitás. A volán mögötti kivagyiság inkább a férfiakra jellemző, ez is szerepet játszhat abban, hogy több férfi okoz és szenved el közúti balesetet, mint nő.
„Gyorshajtás, alkohol, kábítószer, fáradtság… esetleg a sort ki kell egészítenünk a toxikus férfiassággal?” – teszi fel a kérdést a Guardian szerint a francia közlekedésbiztonsági hatóság.
Hogy a balesetekben a férfiak felülreprezentáltak, arra vannak statisztikai adatok:
- tavaly Franciaországban a közúti balesetek halálos áldozatainak 78 százaléka férfi volt – ami nagyjából az EU átlagának felel meg.
- Még rosszabb a helyzet a 18–24 évesek körében: az ebben a korosztályban halálos balesetet szenvedettek 88 százaléka volt férfi.
- Az ittas vezetésen tetten értek 93 százaléka volt férfi.
A kampány nem a férfiak stigmatizálásáról szól – hívta fel a figyelmet a francia közúti biztonság miniszterközi küldöttségének tagja. Florence Guillaume szerint csupán azt akarja tudatosítani, hogy a viselkedésünket kontroll alatt kell tartanunk.
„Az nem igaz, hogy minden férfi rossz autóvezető volna” – mondta Guillaume. A jelenség inkább a vélt vagy valós társadalmi elvárásoknak való megfelelés kényszerével magyarázható. Az ugyanis terelheti a férfiakat rossz vezetési stratégiába, hogy a nagyobb kockázatvállalás, a sebességkorlátozás figyelmen kívül hagyása, az útfelület leuralása férfiasnak számít.
A kampány lényege ezért sokkal inkább az, hogy álljunk ellen a társadalmi nyomásnak: „Nem kell aszerint cselekedned, hogy mit várnak az emberek egy férfitól” – mondja a filmben az ifjú apa újszülött gyerekének.
Alain Mergier szociológus szerint a társadalmi sztereotípiák is szállhatnak apáról fiúra, ilyen a férfiasság szimbólumaként is kezelt autók szeretete. Az, hogy az autó férfias, és része kell hogy legyen már egy fiú életének is – először játékként – azt az érzést keltheti a férfiakban, hogy értenek is hozzá. Ez a hamis biztonságérzet vihet bele sok férfit a balesetveszélyes helyzetekbe – véli a szociológus. Szerinte sem a stigmatizálás a mostani kampány célja, hanem a férfiasság társadalmilag elfogadott fogalmának új tartalommal való megtöltése: hogy abban ne az agresszivitás, a konfrontálódás legyen a lényegi elem, hanem az érzékenység.