A fiúk egy kicsit jobbak matekból, mint a lányok, de sokkal jobbnak gondolják magukat
2024. március 8. – 04:50
A fiúk és a lányok matekot illető önértékelése közötti különbség hozzájárul a munkaerőpiaci különbségekhez, és ahhoz, hogy a tehetséges lányok kisebb valószínűséggel mennek tudományos pályára vagy vállalnak később vezető pozíciót, mint a tehetséges fiúk. Brit ikerpárok adatain végzett elemzésünk azt mutatja, hogy a tényleges teljesítmény a fiúk és a lányok matek-önértékelésében lévő különbség kis részét tudja csak megmagyarázni. Fontos szerepe van a szülők sztereotipikus értékelésének és a testvérek önértékelésének is.
A Defacto blog szerzői közgazdászok, szerkesztői Bárány Zsófia, Danis András, Lindner Attila, Szűcs Ferenc és Zawadowski Ádám, a Közép-európai Egyetem (CEU), a Stockholmi Egyetem, és a University College London kutatói.
A legtöbb országban a fiúk egy kicsit jobbak matekból, mint a lányok. Ha azonban a fiúk és lányok önértékelését vizsgáljuk, azaz azt, hogy mennyire gondolják magukat jónak matekból, a különbség a tesztpontszámbeli különbség többszöröse. Ezt mutatja az ábra, amely a Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) adatai alapján készült. Az ábra negyedikes diákok matematikai teszteredményében és önértékelésében lévő nemek közötti különbséget veti össze OECD-országokban.
A fiúk átlagosan 0,1 szórásegységgel jobbak matekból, mint a lányok, de 0,3 szórásegységgel gondolják magukat jobbnak. Magyarországon is hasonló a helyzet, bár az önértékelés-beli különbség kicsit kisebb, még így is jelentős.
Miért baj ez? Azért, mert annak ellenére tartja távol bizonyos területektől a nőket, hogy a teljesítményük alapján nem kellene ezektől távol maradniuk (például a természettudományoktól vagy a vezető pozícióktól).
Ha tehetséges nők azért kerülik ezeket a területeket, mert tévesen alábecsülik a képességeiket a férfiakhoz képest, az akár generációkon átívelő felesleges társadalmi és gazdasági veszteségeket okoz.
Kutatásunkban ikrek adatain keresztül próbáljuk jobban megérteni, mi táplálja azt az elképzelést, hogy „a fiúk sokkal jobbak matekból, mint a lányok”, annak ellenére, hogy valójában csak egy kicsivel jobbak. Ehhez a Twins Early Development Study (TEDS) longitudinális kutatás adatait használjuk, amiben születésüktől kezdve tudunk azonos és ellenkező nemű ikerpárokat követni. Olyan fiúkat és lányokat hasonlítunk össze, akiknek ugyanazok a szüleik, és hasonlók a matekosztályzataik, tesztpontszámaik, és a különböző intelligenciatesztekkel mért kognitív készségeik.
A matek-önértékelést illető nemek közötti különbség ezeknél az ikerpároknál is fennáll, sőt, még nagyobb is, mint a teljes mintában.
Ennek a különbségnek maximum a negyede tudható be a tényleges matematikaeredményeik különbségének. A szülők megítélése a fiaik és lányaik matekkészségeiről ugyanennyire torzított. Ez a torzítás még a gyerekeket tanító matematikatanárok értékelésében is fennáll, bár ott valamivel alacsonyabb.
Az ikrek adatai segítenek jobban megérteni, hogy hogyan termelődnek újra a fiúk és lányok eltérő matematikakészségeivel kapcsolatos előítéletek a családokon belül. A szülő megítélése a gyerekekről nagyon fontos, ez adja a matek-önértékelésben lévő nemek közötti különbség 23 százalékát (az objektív készségeken felül). Azt találjuk, hogy csak azokban a családokban számottevő a különbség a fiúk és a lányok matek-önértékelésében, ahol a szülők értékelése a gyerekeiről sztereotipikus: felülértékelik a fiaik és alulértékelik a lányaik matematikakészségeit az objektív osztályzataikhoz képest.
Nemcsak a szülők számítanak, hanem a testvérek is. Ahol fiú- és lánygyerek is van a családban, könnyebben osztják a „matekból jó” címkét a fiúra és az „olvasásból jó” címkét a lányra, ami aztán attól függetlenül a gyerekeken ragad, hogy ténylegesen ki mennyire jó matekból. Érdekes módon azoknak a gyereknek, akiknek fiúikertestvérük van, nemtől függetlenül rosszabb a matek-önértékelésük, mint azoknak, akiknek lányikertestvérük van, akkor is, ha az objektív matekkészségeik hasonlók.
Ha azonban azt is figyelembe vesszük, hogy a fiúikertestvér matek-önértékelése milyen, eltérő kapcsolatot találunk a fiúk és a lányok között. A fiúk jobbnak gondolják magukat matekból, ha a fiúikertestvérük jónak gondolja magát matekból, a lányok azonban nem. A gyerekek matek-önértékelése a fiútestvérük tényleges matektudásától nem függ, csak az önértékelésétől. Az eredményeink arra utalnak, hogy a fiúk önbizalma szempontjából kedvező lehet, ha magas önbizalmú fiúkkal vannak együtt, a lányok számára viszont nem.
Ez a jelenség lehet az oka annak, hogy miért olyan nagy még mindig a nők hátránya a tudományos pályákon és az üzleti világban, ami jellemzően tele van magas önbizalmú férfiakkal. Az ilyen környezet tovább növelheti a férfiak önbizalmát, ezért ez számukra vonzóbb közeg lehet, mint a nők számára. A Defacto szerint ezért fontos, hogy a lányok matematikával kapcsolatos önbizalmát mind a családon belül, mind az iskolában tudatosan növeljük.
A bejegyzés alapjául szolgáló tanulmány: Anna Adamecz – John Jerrim – Jean-Baptiste Pingault – Nikki Shure: Peers, parents, and self-perceptions: The gender gap in mathematics self-assessment. MKE WP 38841.
Ha szeretne a Defacto-elemzések megjelenéséről email-tájékoztatót kapni, kattintson ide!