El a kezekkel a sajtótól! Támogatás!

Fővárosi Önkormányzat: A metróbuszok nem azt jelentik, hogy lemondtunk a kötött pályás fejlesztésekről

2025. február 11. – 12:27

Másolás

Vágólapra másolva

„A metróbusz kifejezés nem kizárólag a közúti forgalomtól teljesen elkülönített BRT (bus rapid transit) folyosókra vonatkozik, céljuk, hogy gyors és kiszámítható közlekedést biztosítanak ott, ahol jelenleg még nincs megfelelő kötöttpályás kapcsolat” – válaszolta megkeresésünkre Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatala.

Karácsony Gergely hétfői Facebook-bejegyzésében írt arról, hogy metróbuszokat indít a főváros. A főpolgármester szerint a metróbuszok „gyakori követéssel, a lehető legközvetlenebbül, gyorsan és átszállásmentesen” juttatják majd el a lakosokat a metróvonalakhoz, ezzel egy alternatívát kínálnak az ingázóknak, azokban a kerületekben, ahol „a közösségi közlekedés még mindig nem elég vonzó” az autóval szemben.

A főpolgármesteri hivatalt azután kerestük meg, hogy Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője Facebook-oldalán kedden azt írta: a metróbuszok attól metrók, hogy zárt pályán, a közúti forgalomtól teljesen elkülönítetten közlekednek.

A főváros szerint számos német városban, így Berlinben is évtizedek óta működnek nagy kapacitású, sűrűn közlekedő MetroBus-járatok, Berlinben például az M11-től M85-ig jelölt MetroBusok összekötik a belső és külső városrészeket, kiszolgálva a város peremkerületeiben élők közlekedési igényeit.

Szerintük szó sincs arról, hogy a kötött pályás közlekedés fejlesztéséről bárki lemondana, kész terveik vannak, azonban ezek a fejlesztések hosszabb időt vesznek igénybe, másrészt nincs rájuk forrás. A főváros uniós forrásokat szeretne felhasználni, ám az uniós források késnek.

„Pontosan tudjuk, hogy közép és hosszú távon legtöbbször kötött pályás (vasút, HÉV, metró, villamos stb.) fejlesztések kellenek, de amíg ezek megvalósulnak addig is vonzó alternatívát kell biztosítanunk autóbuszos, trolibuszos fejlesztésekkel rövid távon is” – válaszolta a fővárosi önkormányzat.

Vitézy Dávid szerint viszont „Budapest nem a 8 sávos városi sugárutak, hanem a villamosok városa”. Ő úgy látja, Budapesten a villamoshálózat bővítésével lehet igazán előrelépni.

Vitézy azt is nehezményezte, bár külön rendelet szól róla, hogy a BKK hálózati változásokat 60 nappal bevezetés előtt megkapja a Főváros, ez most elmaradt. „A Közgyűlés vagy a közlekedéssel foglalkozó szakbizottságunk a főpolgármesteri bejelentés előtt nem kapott semmilyen tájékoztatást.” Megkeresésünkre a fővárosi önkormányzat azt írta: az illetékes bizottság soron következő ülésén részletes tájékoztatást kap erről a projektről is, ebben igazodunk a bizottság munkarendjéhez, pontosan az elnök úr által is említett határidőknek megfelelően.

Azt is írták, hogy a BKK adatalapon tervez. Vagyis pontosan tudják, hány utast, milyen utazási szokásokat befolyásol a tervezés. Ez alapján „a szükséges szakmai egyeztetéseket az érintett kerületekkel végezte és végzi a BKK”.

Vágólapra másolva
Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!
EUR 398,77 Ft
USD 367,40 Ft
További élő árfolyamok!
Partnereinktől