Megmondta az államtitkár, miért várakoznak a vonatok még mindig a magyar–román határon

2025. január 9. – 15:48

Másolás

Vágólapra másolva

„A román határon nemcsak azért áll meg a vonat, mert útlevélvizsgálat van, hanem azért, mert műszaki vonatvizsgálatot és mozdonycserét kell végezni. A vonatvizsgálat a kölcsönös bizalmi megállapodással elkerülhető (nyugat felé így van), de ehhez a nemzetközi egyezmények alapján legalább féléves vizsgálati protokollon kell átesni, amit az Építési és Közlekedési Minisztérium el is kezdett” – írta a Telexnek címzett válaszában Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára. Több olvasónk is érdeklődött arról, vajon miért állnak meg még mindig a vonatok Magyarország és Románia határán még azután is, hogy Románia január 1-jével a schengeni zóna részévé vált, így tehát megszűnt a határellenőrzés. Ezt a kérdést tettük fel a minisztériumnak is.

Nagy Bálint államtitkár a válaszban azt írta, „az Építési és Közlekedési Minisztérium a magyar állam nevében az érintett nemzetközi vonatok Magyarország területén belüli megrendeléséért felelős, a vonatok Románián belüli szakaszainak menetrendjét a román állam rendeli meg, mivel a vonatok fontos feladata az egyes országokon belüli hivatásforgalmi közszolgáltatások biztosítása is. Mindezek miatt a vonatok menetrendjének módosítása kétoldalú nemzetközi egyeztetéseket és megállapodást igényel a magyar és román vasúttársaságok között. Ez azt is jelenti, hogy a változás hatására két országban változik a belföldi menetrend, a csatlakozások, és ezen keresztül az egész rendszer. Ennek időigénye normál esetben akár több mint egy év is lehet.”

Az uniós belügyminiszterek tanácsa 2024. december 12-én szavazta meg Románia és Bulgária schengeni övezethez csatlakozását, Ausztria 2024. december 9-én jelentette be, hogy nem emel vétót a két új tagállam csatlakozása ellen. A 2024/25-ös menetrendet azonban Magyarországon és Romániában is már jóval ezelőtt meghirdették – ahogy erre a vasúttársaságokat az utasok megfelelő tájékoztatása érdekében kötelezik is.

A román oldalon emellett pályafelújítások zajlanak, ezért vágányzári menetrend van életben, és ezen egyelőre nem terveznek változtatni – tájékoztatott az államtitkár.

Nagy Bálint hozzátette: Románia schengeni csatlakozása után is elrendelhetők pontszerű határellenőrzések a két ország között, maximum 6 hónapra, és ha ilyet rendelnek el, akkor a vonatoknak értelemszerűen várakozniuk kell.

„A Tanács döntését követően a MÁV-csoport haladéktalanul, még 2024-ben felvette a kapcsolatot a román partnervasúttal a vonatok határon történő tartózkodási idejének csökkentése és a menetidő javítása érdekében. A jövő héten a társaságok között egyeztetésre kerül sor az ügyben. A szükséges intézkedések bevezetése 2025 második felében lehet reális. Horvátország esetében szintén 8-9 hónapot vett igénybe. A határállomásokon a várakozási idő rövidülni fog a fenti időponttól, azonban bizonyos mértékű tartózkodási idő továbbra is fennmarad majd. A határállomásokon a kocsik részletes műszaki vizsgálata és a mozdonycsere rövid távon továbbra is szükséges lesz” – zárta válaszát a minisztérium.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!