Lakmusz: A békepárti EP-kampány közben a kormány azt mérte, akar-e valaki tartalékos katonának állni

2024. november 26. – 18:59

Másolás

Vágólapra másolva

A Miniszterelnöki Kabinetiroda a békepárti EP-kampány közben arról készíttetett kutatást, hogy a magyarok hajlandóak-e tartalékosnak állni – írja a Lakmusz. A kormányzati megbízásokat gyakran elnyerő Balásy Gyula cége 166 oldalon át részletezte, hogy 16-50 éves korosztály és a már tartalékos állományban lévők hogy viszonyulnak a tartalékos szolgálathoz. Márciusban azt vizsgálták, hogy egyes régiókat célzó fókuszcsoportok mit gondolnak, a „Szeretem, megvédem” toborzókampányhoz.

A két projektért a kabinetiroda összesen 29 millió forintot fizetett, és nem is voltak eredménytelenek: az önkormányzati és EP-választás után meg is jelentek a toborzóplakátok.

A Lakmusz közérdekű adatigénylés segítségével kérte ki a kutatás eredményeit, ami alapján a Miniszterelnöki Kabinetiroda azt mérte fel, hogy mennyire egyszerű átvinni a katonai szolgálatra buzdítást a társadalmon, valamint azt, hogy milyen ellenállásokba ütközhet a projekt.

A megkérdezettek 72,5 százaléka azt válaszolta, hogy még nem gondolkozott azon, hogy saját elhatározásából katonai szolgálatot vállaljon. Az így válaszolók 34,3 százaléka indokként azt adta meg, hogy nem fér bele a család mellett az idejébe, 30,8 százalék pedig veszélyesnek tartja a katonaságot. 37,7 százaléknak a munkája vagy tanulmányai mellett nem fér bele az idejébe, 13,5 százalék pedig a fizetést tartja túl kevésnek. Mélyinterjúk során az is kiderült, hogy ezek mellett sokan nem tartják magukat szellemileg vagy fizikailag alkalmasnak. A megkérdezett 782 jelenleg tartalékos 38 százaléka mondta azt, hogy továbblépne szerződéses vagy hivatalos pályára.

A tartalékosság már a 16-50-es társadalom egyharmada számára vonzó volt, és 13 százalék azt mondta, hogy akár egy éven belül is belevágna. Ezt leginkább az érettségi nélküli, alacsonyabb iskolai végzettségűek és kistelepüléseken élők mondták, ezért a kutatók azt javasolták, hogy a későbbi toborzókampányokkal érdemes ezeket a csoportokat célozni.

A „Szeretem, megvédem” kampányról és annak elemeiről a Dél-Dunántúlról, Kelet-Magyarországról és Pest megyéből kérdeztek 18 és 50 közötti nőket és férfiakat. A megkérdezettek többségének nem tetszett, ha lakóhelyük neve is szerepelt a kampányban („A városnak/közösségnek/községnek/falunak rád van szüksége!”), a teljes ország védelmét motiválóbbnak találták.

A kampányhoz tartozó reklámfilm eredeti forgatókönyvét is értékelték, és alapvetően nem csak pozitívan. Többen is azt mondták, hogy túl vidám, „túl nagy hangsúlyt fektet a katonaság vidám oldalára”, pedig a résztvevők a katonaságot egy komoly, veszélyes kötelezettségnek tekintették. Volt, aki azt hiányolta, hogy a videó nem mutatott semmit a munkahelyi és tartalékos kötelezettségek összeegyeztetéséről, más pedig a női szereplőket hiányolták.

A kampány elején felmerült, hogy a MÁV vonatait is be lehetne vetni, de ezt a legtöbben negatívan értékelték, és a kutatásból az is kiderült, hogy a legtöbbek számára nem a reklámokon múlik, hogy csatlakoznának-e a tartalékosokhoz. A Lamusz részletes elemzését itt találja.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!