Megszűnik az iskolabusz-szolgáltatás Délegyházán, hóban, fagyban, sárban is gyalog mehetnek iskolába a gyerekek
2024. szeptember 26. – 07:47
A délegyházi önkormányzat 2012-ben azért hívta életre az iskolabuszt, hogy sok gyereknek ne kelljen hóban, sárban, fagyban, a sötétben gyalogolnia reggel az iskoláig, majd délután haza. Csakhogy augusztus 13-án a Délegyházi Hunyadi János Általános Iskola igazgatója az odajáró diákok szüleit arról tájékoztatta, hogy megszűnik az iskolabusz-szolgáltatás – írja a 24.hu.
Az indoklás szerint az intézményt fenntartó Szigetszentmiklósi Tankerületi Központ más, kötelező feladat ellátására fordítja a 2024–2025-ös tanévben azt a forrást, amivel eddig a busz működését biztosította, az önkormányzat pedig nem tudja a továbbiakban saját erőből üzemeltetni a járatot.
Frissítés: A Belügyminisztérium közleményben reagált a hírre. A tárca szerint az iskolabusz megszüntetéséről nem a tankerület, hanem a délegyházi önkormányzat döntött. Egyébként is az önkormányzat feladata annak megszervezése, hogy a gyerekek eljussanak az iskolába. A közleményben ugyanakkor elismerik, hogy a tankerület ezentúl valóban nem ad pénzt az iskolabuszra, de azzal érvelnek, hogy azért nem, mert a szolgáltatás biztosítása a település dolga lenne. „Délegyháza esetében a tankerületi központ 2019 és 2024 között az önkormányzat kérésére ugyan átvállalta a szolgáltatás költségeinek 20%-át, azonban ennek további folyósításához a költségvetési felügyelő nem járult hozzá, mert a szolgáltatás biztosítása nem a tankerület, hanem az önkormányzat feladata.”
A település földrajzi adottságai miatt nagyon rosszul érintette a szülőket az iskolabusz megszüntetése. „Délegyháza a tavak községe, emiatt gyalogosan, kerékpárral vagy autóval is nagy kerülőket kell megtenni, hogy a kertvárosi területekről a központba lehessen jutni, ahol az iskola is található. Egy kisebb gyaloghidat ugyan létesítettek, de gyalogosan így is 40–50, kerékpárral pedig 20–25 perc az út az iskolába. Ez azt jelenti, hogy sok gyereknek összesen másfél órát kell sétálnia az otthonától az iskoláig, majd onnan vissza. Mivel a település kiemelten természetbarát, és sok az erdős rész, a közvilágítás nincs kiépítve, sőt járda sincs a központon kívül. A gyerekeknek tehát télen sötétben, közúton kellene biciklizniük, amennyiben a szállításukat nem oldják meg” – írja a lap.
Riebl Antal polgármester a 24.hu-nak azt írta, hogy 2012 óta működtették az iskolások szállítását is célzó buszt, az igény pedig döntően a hátrányos helyzetű gyermekek miatt merült fel, akik hóban, sárban, fagyban közlekedtek nagyrészt gyalog, igen cudar körülmények között. Hozzátette, nehézséget okozott továbbá, hogy a Galla-tanyáról induló Volánbusz nem csatlakozott a MÁV-vonatokhoz, így órákkal előbb kellett a tanyán élőknek elindulniuk, ha időben akartak Budapestre érni iskolába vagy munkába.
A 24.hu megkereste a Szigetszentmiklósi Tankerületi Központot, hogy mi indokolta az iskolabuszra szánt összeg megvonását. Válaszukban kifejtették: a Szigetszentmiklósi Tankerületi Központ 2019-től támogatta a busz fenntartását, noha a jogszabályok nem kötelezik erre. A támogatást minden évben felülvizsgálták a mindenkori költségvetésük függvényében, azonban a továbbiakban nem tudják vállalni, erről tájékoztatták az önkormányzatot is még júliusban, ezt követően döntött úgy a képviselő-testület, hogy megszünteti a járatot. Azt írták, hogy a hozzájárulás költségeit működtetési költségekre fordítják.
A lap azt írta, több szülő felvetette annak a lehetőségét is, hogy akár anyagilag is támogatnák az iskolabusz működtetését. Az önkormányzat úgy tudja, hogy a szolgáltatás újraindítása most már jóval többe kerülne a korábbi árhoz képest: a beérkezett ajánlatok évi 35 millió forint körüliek voltak. Ennyit viszont a szülők sem tudnak összedobni – írja a 24.hu.