Így nézne ki a pesti alsó rakpart a főváros tervei szerint

2024. július 28. – 12:08

Másolás

Vágólapra másolva


Elkészültek a pesti alsó rakpart fejlesztésének engedélyezési tervei, írta Karácsony Gergely, aki szerint Budapest egyik kiemelkedő jelentőségű közterülete zöld, élhető és a világörökségi környezethez méltó módon újulhat meg. A tervek a következő területeket érintik:

  • Id. Antall József rakpart
  • Jane Haining rakpart
  • Erzsébet híd alatti rész
  • Belgrád rakpart

Ebből az utolsót rögtön vegyük is, mivel a Belgrád rakpart tervezése csak megkezdődött, a részletes tervezés a későbbiekben folytatódik. Induljunk északról: az Id. Antall József rakpart északi részének fejlesztése is már két részletben lezajlott, most a Parlament és a Lánchíd közötti rész jön, ahová kettős fasort terveznek,

az autóforgalmat 30 km/h sebességre csillapítják, de továbbra sem száműzik innen az autókat.

A burkolat kialakítása a Lánchíd utcához lesz hasonló, mivel ez a terület a tervek szerint hétvégén és rendezvények alatt közösségi térként is funkcionálhat, hétköznapokon az autós közlekedést szolgálja, hétvégén és ünnepnapokon pedig közösségi programok helyszíne lehet.

A Parlament és a Lánchíd közötti rész – Forrás: Fővárosi Önkormányzat
A Parlament és a Lánchíd közötti rész – Forrás: Fővárosi Önkormányzat

Haladjunk tovább délre: a Jane Haining rakpartra a tervek szerint csak a kiszolgáló forgalom – például hajóállomások, városüzemeltetés, vendéglátóhelyek kiszolgálása – gépjárművei hajthatnak majd be. Ennek a résznek az autómentessége sem biztos még, mivel erről a forgalmi mérések alapján születik végleges döntés egy későbbi tesztidőszakot követően. A tesztidőszaknak része a hétvégi és a nyári, több héten át tartó megnyitás is, ami a forgalmi modellezésen túl abban is nagy segítséget nyújt, hogy a szakemberek információt gyűjtsenek arról, hogy milyen használati módokra van igény.

Erre a részre a térkő mellett facsoportok és évelőágyások is kerülnének, a jelenleg teljesen kopár rakpartszakasz fásításához jelentős talajmunkákra, speciális ültetőközeg kialakítására lesz szükség.

A viadukt a Jane Haining rakparton – Forrás: Fővárosi Önkormányzat A viadukt a Jane Haining rakparton – Forrás: Fővárosi Önkormányzat
A viadukt a Jane Haining rakparton – Forrás: Fővárosi Önkormányzat

A villamosok ezen a szakaszon egy, a Dunával párhuzamosan futó viadukton közlekednek, ha előtte nem autók töfögnének, hanem emberek sétálnának, a főváros megnyitná a viaduktot, ahol vendéglátóhelyek lennének. Ez viszont csak a 2-es villamos felújításával együtt történhet meg.


Az Erzsébet híd alatti terület teljesen gyalogos tér lesz, ahol fákat ültetnének és kettős lépcsősort alakítanának ki a mostani útpálya helyén. Az autóforgalom a Petőfi téri felhajtón keresztül érheti majd el a felső rakpartot, kapcsolódva a Belgrád rakparthoz, amikor a Jane Haining rakpartot autóforgalom is használja. Visszaépítenék ide a régen elbontott lépcsősort is, ezzel a Duna-parti pihenést segítve.

Az Erzsébet híd környéke – Forrás: Fővárosi Önkormányzat
Az Erzsébet híd környéke – Forrás: Fővárosi Önkormányzat

A Fővárosi Önkormányzat 2022 októberében kötött megállapodást 16 civil szervezettel a rakpart hosszú távú fejlesztésének érdekében. A megállapodás rögzítette a fejlesztési folyamat menetét, valamint a gyalogos szakaszok kialakításának feltételeit. Ennek alapján egy civil témacsoport jött létre, amelynek feladata a tervezési folyamat nyomon követése, a tervek véleményezése és a következő lépések közös egyeztetése lett. A részletes terveket itt nézegethetik.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!