Márki-Zay szerint azon kellene behajtani Vásárhely félmilliárdos tartozását, aki kiadta a Volánnak, hogy üresen járassák a buszokat
2024. július 19. – 19:08
Lázár János még hétfőn írt arról Facebook-oldalán, hogy csaknem négy és fél milliárd forinttal tartoznak a Volánnak „az ország legnagyobb bliccelői”, például Győr, Nyíregyháza, Salgótarján és Hódmezővásárhely. Az építési és közlekedési miniszter szerint az említett összegből félmilliárd terheli Hódmezővásárhelyt, mivel a többi város mellett ők sem fizetik ki a cégnek a helyi személyszállítás értékét.
Posztjára Márki-Zay Péter polgármester először egy kommenttel, később saját bejegyzéssel reagált. Elsőre azt írta, hogy „minden pert és feljelentést megnyertek ebben a kérdésben” a közlekedési társasággal szemben, a város nem tartozik a Volánnak.
Úgy fogalmazott, hogy a „lázári időkből származó követeléseik miatt” öt éve nem volt hajlandó aláírni a szolgáltatási szerződésüket a Volán, hiába könyörögtek nekik, majd ezután nyílt versenyben új szolgáltatóval szerződött a város – ami ingyenesen biztosítja a személyszállítást a városlakóknak –, a Volán viszont Márki-Zay állítása szerint továbbra is járatta üres buszait, szerződés nélkül. „Immár ennek az árát is rajtunk követeli, pedig azon kellene behajtani, aki ezt a felelőtlen döntést hozta. Miniszter úr, nem ismeri véletlenül az illetőt? Pénze van számolatlanul” – írta a polgármester.
A Szegeder megkeresésére, hogy ezzel pontosan kire utalt, a polgármester azt válaszolta, hogy „azokra a politikai vezetőkre, akik azt az utasítást adták a Volánnak, hogy járassák a buszt annak ellenére, hogy nincsen szerződésük hozzá”.
„Valaki háromszáz millió kárt okozott az adófizetőknek. Ha ez Lázár volt, akkor rá gondoltam”
– válaszolta arra a kérdésünkre, hogy ez az ember szerinte az egykori vásárhelyi polgármester, jelenlegi térségi országgyűlési képviselő és közlekedési miniszter volt-e.
Márki-Zay saját oldalán megosztott egy bejegyzést a témában, ebben azt írta, „Lázár János polgármestersége alatt valóban sok kifizetetlen számlája volt a városnak, és bizony a Volán felé is igaz volt ez”. Sőt, a politikus „polgármesterként az ország legnagyobb egy főre jutó adósságát halmozta fel, ebből 23 milliárdot az állam fizetett ki, a többit mi fizetjük azóta is”.
Hódmezővásárhely a napokban nyert meg egy újabb bírósági pert a Volánnal szemben elsőfokon, és szintén a napokban zárták az újabb négyéves szolgáltatási közbeszerzést a helyi buszközlekedésre, amin a Volánbusz állítása szerint el sem indult, így Hódmezővásárhelyen továbbra is ingyenes marad a tömegközlekedés egy helyi vállalkozóval szerződve. A hódmezővásárlhelyi ingyenes buszközlekedésről 2023 februárjában írt cikkünk ide kattintva olvasható.
Márki-Zay szerint az új rendszer a városnak kevesebbe kerül, mintha „a Volán Lázáréktól megörökölt, a lakosok igényeinek nem megfelelő, környezetszennyező, ritkán és üresen közlekedő járatai maradtak volna”.
A Szegedernek küldött válaszában a Volánbusz Zrt. megerősítette a tartozások tényét, az összegek nagyságrendjével együtt. Szerintük a hódmezővásárhelyi önkormányzat annak ellenére kötött közszolgáltatási szerződést az ingyenes szolgáltatást nyújtó „Jovány Busz Kft.-vel, hogy a Volánbusszal fennálló – az Önkormányzatnak felróható okból írásba nem foglalt, de jogi értelemben létrejött – közszolgáltatási szerződését nem mondta fel és egyéb úton sem szüntette meg”.
Szerintük ők a jogszerű felmondásra nem is adtak okot, és a „minden érintett számára megfelelő megoldásra törekedtek”, ezért járatták buszaikat a városban a szerződés lejártáig. A várossal való jogi vitát a folyamatban lévő perre hivatkozva nem kommentálták – hogy nem indultak a mostani közbeszerzésen, azt az előzményekkel, a szerződés teljesítéseinek kockázataival, a szakmai, jogi és gazdasági szempontú aggályaikkal indokolták.
A szerző a Szegeder újságírója. A cikk a Szegeder és a Telex együttműködésének keretében jelenik meg a Telexen is.
A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.