110 új villamosra írna ki közbeszerzést a BKK, ez első járművek 2029-ben érkezhetnek
2024. május 16. – 12:20
110 új, várhatóan 2029-ben megérkező villamosra tervez kiírni közbeszerzést a BKK. Az idéntől érkező alacsonypadlós CAF-ok 2026 végéig megjelennek majd több új helyen, köztük a 2-es villamos vonalán is, emellett pedig több nagy fejlesztést is tervez a vállalat – derült ki a BKK Villamosfejlesztések Budapesten című sajtótájékoztatóján, amit a Száva kocsiszínben tartottak a vállalat szakemberei és Karácsony Gergely főpolgármester.
A BKK-nak és az államnak alapvetően öt előkészítés, tervezés vagy épp kivitelezés előtt álló nagyobb projektje van Budapesten:
- a jelenleg Határ út és Kispest, Tulipán utca között közlekedő 42-es villamos meghosszabbítása a Gloriett-lakótelepekre,
- a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos, ahol a Deák tér és a Lehet tér között építenének villamospályát,
- a pesterzsébeti villamospálya kétirányúsítása, és meghosszabbítása,
- állami projekt a Műegyetem rakparti villamos, a Szent Gellért tér és a Dombóvári út között,
- illetve szintén az állam valósítaná meg a Szegedi úti fejlesztést, ahol a Nagy Lajos király útja és a Béke tér között járhatna villamos.
Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója arról beszélt, hogy a következő időszakban még több vonalat tesznek majd arra alkalmassá, hogy ott az alacsonypadlós CAF-villamosok is tudjanak közlekedni. Idén ősztől 51 új ilyen spanyol jármű érkezik még a fővárosba: ezeket egyrészt azokon a vonalakon osztják majd szét, ahol részben ma is ezek a villamosok járnak, emellett megjelennek majd új vonalakon is.
2026 végére CAF-ok járhatnak majd például a 2-es villamos vonalán is, amihez több átalakítást is el kell végezni, hozzá kell nyúlni például a viadukthoz is. Szintén 2026 végéig akadálymentesítenek majd megállókat az 50-es és a 56-os vonalakon is, ez összesen 21 megállót jelent. Az érkező új villamosok elhelyezését is meg kell oldaniuk, ehhez először az Angyalföld kocsiszínt újítják majd fel, de 2030-ra a Ferencváros kocsiszínnek is alkalmasnak kell legyen arra, hogy új típusú járműveket fogadjon.
Bodor arról is beszélt, hogy jelenleg Budapest jelentős részén, leginkább a külvárosokban nem éri el a közösségi közlekedés részesedése az 50 százalékot. Ennek javítására kellenek az új villamosvonalak, hogy vonzó, átszállás nélküli kapcsolatot tudjanak létrehozni ezeken a területeken is. Cél a külső kerületekben is az 50-60 százalékos részarány elérése, amit azokon a helyeken, ahol jó a hálózat, már bőven elértek.
Horváth László, a BKK beruházási igazgatója elmondta, hogy a 327 ma közlekedő villamos 30 százaléka alacsonypadlós, de az utasok 60 százalékát már ilyen járművek viszik. A járműpark felújítását folytatni szeretnék, ezért újabb beszerzést készítenek elő:
nagyjából 110 új villamosra fognak kiírni közbeszerzést, ennek a műszaki előkészítését már 2022 elején elkezdték.
Ehhez az új engedélyeket idén év elején megszerezték, hamarosan következik majd a tenderkiírás. Ezek a villamosok várhatóan 2029-ben érkeznek majd meg. Három hosszúságú járművet rendelnek, felszereltségében hasonlóak lesznek, mint a CAF-ok és a nagykörúti Combinók.
Horváth külön kitért pesterzsébeti terveikre is: itt a következő években kétirányúvá tennék a közlekedést, mivel ma sok helyen egyetlen vágány van. Emellett elvinnék a kerület központja, a Topánka utca irányába a vonalat. Tanulmányi szinten vizsgálják majd a további hosszabbítást a Lőrinci lakótelep felé, illetve Csepel és Budafok irányába is.
„Mai fejjel megdöbbentő, hogy korábban kiterjedtebb villamoshálózata volt Budapestnek, mint ma”
– mondta Karácsony Gergely főpolgármester. Fontos célnak tartják, hogy akadálymentes legyen a közösségi közlekedés, ahogy azt is, hogy a kimaradó lakótelepeket bekössék a meglévő hálózatba. Karácsony szerint a légkondicionált, alacsonypadlós jármű ma szinte már jogos elvárása minden budapestinek. „Budapest eddig is a villamosok városa volt, szeretnénk, ha ez még inkább így lenne.”
Ehhez négypilléres tervük van: meglévő hálózatok összekötése, még több akadálymentes megálló, a régi, sokak által szeretett villamosok helyett újak beszerzése és további források beszerzése.
A BKV villamos üzemigazgatója, Borbás Péter arról beszélt, hogy büszkék arra, hogy naponta 950 ezer utast biztonságban el tudnak szállítani. Egy ilyen nagy üzem fenntartása komoly erőfeszítéseket igényel részükről, ebben eltökéltek. Azt mondta, hogy jelenleg egy elöregedő eszközparkot kell üzemeltetniük, így ők különösen fontosnak tartják a villamoshálózat fejlesztését. Hozzátette: a korszerűsítések nyomán az üzemeltetési feltételek is javulnak, ami az ő munkájukat is segíti.
Vitézy Dávid az LMP és a civilek főpolgármester-jelöltje szórakoztatónak nevezte, hogy Karácsony Gergely két olyan projektet jelentette be (Budai Fonodó déli hosszabítása és a Szegedi úton át a Zuglót Angyalfölddel összekötő vonal), amik szerepelnek a 101 pontos programjában, illetve amiket „Budapest Fejlesztési Központban az irányításommal készítettünk elő 2020 és 2022 között”. Vitézy szerint ezeket a projekteket a Karácsony-városháza éveken át, folyamatosan ott akadályozta, ahol csak tudta. „A budapestieknek érdemes azt is mérlegre tenni, hogy ki lesz képes ezeket a terveket meg is valósítani” – írta.