Ismerős feladatok a történelemérettségin, de az Erdélyi Fejedelemség viszonyairól szóló esszé igazi kihívás volt
2024. május 8. – 15:14
„Alapvetően könnyű volt az idei középszintű történelemérettségi, sok ismerős feladatot kaptak a diákok, csak néhány problémás rész volt a vizsgán” – mondta Repárszky Ildikó, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanára a Telexnek. A diákjait megosztotta az idei vizsga: volt, aki nehéznek, más könnyűnek találta a feladatlapot.
A diákok szerdán 9-kor kezdték a történelemérettségit. A középszintű történelemérettségi első részében a kereszténységről, az iszlám vallás terjeszkedéséről, Hunyadi Mátyásról, a barokkról és a Rákóczi-szabadságharcról is kaptak kérdéseket a diákok.
Repárszky Ildikó szerint ebben a részben nem volt sok újdonság. Aki megcsinálta az előző évek feladatsorait, annak minden ismerős lehetett. A feladatokhoz kapott térkép és a források különösen sokat segítettek idén. A diákoknak az jelenthetett nehézséget, hogy néhány feladathoz kifejezetten szükség volt a jó szövegértésre – például a Rákóczi-szabadságharcról szóló feladatnál.
Repárszky Ildikó szerint a diákok félni szoktak azoktól a feladatoktól, ahol stílusjegyeket kell felismerniük: a negyedik feladatban a barokk stílushoz kapcsolódó kérdéseket kaptak. Viszont az előző évekhez képest könnyebbség volt, hogy itt nem kellett felismerni a stílust, azt megadták, csak fel kellett ismerni a jellemzőit.
Az új középszintű témakörök közül csak egy került be az idei feladatok közé: a 12. feladatban Magyarország 1945 utáni demográfiai viszonyaira kérdeztek rá, ez eddig csak emelt szinten volt téma. A Fazekas tanára szerint ha valaki tudja, mi az a halálozási mutató vagy élveszületési mutató, akkor itt kikövetkeztethette a válaszokat.
Az érettségi második részében a diákoknak két témáról kellett esszét írniuk. A vizsgázóknak egy egyetemes történelemre vonatkozó rövid feladatot és egy magyar történelemre vonatkozó hosszú feladatot kellett kidolgozniuk.
Az érettségizők az egyetemes történelemre vonatkozó esszétémáknál a második világháború kirobbanásáról vagy az angol alkotmányos monarchiáról írhattak. A magyar történelemre vonatkozó témáknál a gazdasági rendszerváltoztatásról vagy az Erdélyi Fejedelemség etnikai, vallási viszonyai közül választhattak. Ezt úgy tehették meg, hogy az egyik feladatnak 1849 előttinek, a másiknak 1849 utáninak kellett lennie.
Repárszky szerint a második hosszú esszé jelenthetett kihívást a diákoknak, ami az Erdélyi Fejedelemség etnikai, vallási viszonyairól szólt. Ehhez kevés volt a tárgyszerű, megfogható ismeret. Igaz, a forrásokból ki lehetett indulni, az atlasz nagyon jól használható volt, mert az etnikai, vallási viszonyokat le lehetett olvasni róla. Itt arra volt szükség, hogy a diákok tudják, hol találják ezeket az adatokat. Aki ezt választotta, annak a második világháborúról kellett írnia az egyetemes történelmi esszét. Repárszky szerint ez a téma egy az egyben volt már korábban, csak más forrással.
A hivatalos javítókulcs csütörtökön fog megjelenni az Oktatási Hivatal honlapján. Addig is Repárszky Ildikó videóban ismertette néhány érdekesebb feladat megoldását. Repárszky Ildikó írásban is megoldotta a történelem írásbeli első részében található feladatokat, amiket itt nézhet meg.