László Róbert, a Political Capital elemzője volt a Telex új, hétfő esti választási műsorának utolsó vendége, aki Fábián Tamással a június 9-i önkormányzati és európai uniós választásokról beszélgetett.
„Feleslegesen sokat foglalkozunk a közvélemény-kutatásokkal” – kezdte László Róbert, aki szerint a politikusok is túl sokat beszélnek a kutatási eredményekről. Úgy gondolja, hogy nem igazán számít jelenleg, hogy mit mérnek az intézetek, mivel az ellenzéki szavazók pártkötődése lazább, mint valaha. Az elemző szerint óriási mozgás van a pártok között, és korábban „a legtöbben azt mondták, hogy otthon fognak maradni, egészen Magyar Péter berobbanásáig”.
Szerinte az is rontja a kimutatások pontosságát, hogy a választópolgárok többsége még nem fogta fel, hogy több listás szavazólap is lesz a kezünkben június 9-én, mivel egyszerre fogunk az önkormányzati és az EP-választáson is szavazni. László valószínűnek tartja, hogy rengetegen ekkor fognak rájönni arra, hogy meg is oszthatják a szavazataikat a pártok között. „Az utolsó pillanatban fognak máshogy szavazni, mint ahogy néhány nappal korábban gondolták” – tette hozzá. A Fidesz szavazóinál szerinte nem valószínű, hogy több helyre is leadják majd a voksukat, ugyanakkor ezt sem tartotta kizártnak.
A szavazólapok egyébként településenként eltérhetnek majd, a megyei jogú városokban például nem lehet listával szavazni az önkormányzati választáson, ugyanakkor polgármesteri szavazólapot mindenhol fognak kapni a választók.
László szerint több ellenzéki párt is protestpártként kezdte korábban, vagyis meg akarta haladni az Orbán–Gyurcsány-logikát, ezzel pedig rövid távon több szavazót is fel tudott szívni. Arról beszélt, hogy korábban a Momentum volt ilyen, jelenleg pedig leginkább a Magyar Kétfarkú Kutya Párt képviseli ezt a vonalat, ugyanakkor nekik is nagyon rossz hír Magyar Péter megjelenése, mivel sok szavazatot szívhat el tőlük.
„Soha nem látott erőteljes harc folyik a nem elkötelezett szavazókért, akikből rengeteg van. Csak abban értenek egyet, hogy ebből, ami mostanáig zajlott, elég volt”
– tette hozzá László, aki szerint ott van az emberek 30 százaléka, aki még soha nem szavazott. Szerinte a Tisza Párt is ezt szeretné most felhangosítani, de még kérdéses, hogy mennyi sikerrel. Korábban a Momentum és a DK esetében is alámértek a kutatások, és senki nem látta a Jobbik és az MSZP bezuhanását sem. Szerinte a Fidesz 2018-ban és 2022-ben is meglepődött a kétharmadon, mivel senki sem számított rá az ellenzéki összefogással szemben.
László Róbert szerint most ugyanakkor krízisbe került a Fidesz, amelyet igyekeznek palástolni, pedig 2022 vége óta lehet látni a párt szavazóinak lemorzsolódását. Arról beszélt, hogy a 2022-es választás után kezdődött a lejtmenet. Az utolsó választás kampányidőszakában ráadásul óriási osztogatás is volt, ami a szakértő szerint sokkal többet számított a végeredményben az orosz–ukrán konfliktus miatti háború-béke kommunikációjánál. A választás utáni óriási infláció, a rezsiválság és a benzinársapka kivezetése ugyanakkor a Fidesz népszerűségét is megtépázta. A legutóbbi, 2019-es EP-választáson 1,8 millió szavazót szerzett a Fidesz, László szerint most is súlyos presztízsveszteség lenne, ha 50 százalék alá esne a támogatottságuk.
„Szerintem nekik a fő céljuk az EP-választással az, hogy ötössel kezdődjön a szavazatarány, amit megkapnak. Ez most sokkal nehezebb feladatnak tűnik, mint korábban bármikor” – tette hozzá László, aki szerint jelentősen ronthatná Orbán Viktor pozícióját is az Európai Unióban, ha 10-nél kevesebb mandátumot szerezne a Fidesz az EP-választáson.
Arról is beszélt az elemző, hogy év eleje óta a CÖF százmillió, a Megafon pedig háromszázmillió forintnál is többet költött Facebook-hirdetésekre. A Fidesz egymaga eddig 130 millió forintot költött el a méréseik alapján, ami több, mint a másik 13 párt együttvéve. „Lényegében anarchia van” – mondta László. A szakértő szerint senki nem tud versenyezni a Fidesz erőforrásaival, ráadásul az önkormányzati és európai uniós választásokon még törvényi limit sincsen a kampányköltekezésen.
Arra a kérdésre, hogy jelenthet-e hátrányt Magyar Péternek, hogy nem tervez óriásplakátokra költeni, László Róbert elmondta, hogy míg tíz-húsz évvel ezelőtt láthatatlannak számított, aki nem költött köztéri hirdetésekre, a mai helyzetben Magyar Péter ismertsége megközelíti Orbán Viktorét. Eközben pedig tényleg 0 forintot költött el Facebook-reklámokra.
„Ő most abban a felfutási időszakban van, amikor bármit csinál, organikusan több embert ér el, mint más pártok fizetett hirdetéseken keresztül”
– mondta az elemző, aki szerint ez ugyanakkor nem marad majd így hosszú távon.
László szerint a Fidesz óriási költekezéseiből is látszik, hogy krízisben van a párt, ugyanakkor nem látja reálisnak a DK forgatókönyvét sem. A Demokratikus Koalíció szerint ha a Fidesz kisebbségbe kerül a jelenlegi választáson, úgy gondolná, hogy érdeke lenne előrehozni az országgyűlési választást. László Róbert hozzátette, hogy 2004-ben sem gondolta senki, hogy egy európai választási eredmény lesz az, ami két hónappal később elhozza Medgyesi Péter lemondását, ugyanakkor nem ilyen egyszerű a képlet. „Semmi ilyen jellegű kataklizmára nem számítanék, itt egy ezerszer szilárdabb rendszerről beszélünk. Még ha bele is remegnének egy viszonylag gyenge választási eredménybe, ez a rendszer nagyon messze van az összeomlástól” – tette hozzá.