Időbeosztás, tipikus buktatók – hasznos tanácsok a középiskolai felvételire készülőknek
2024. január 18. – 15:41
Szombaton 10 órától írják a diákok a központi középfokú felvételi vizsgát. 537 helyszínen több mint 72 ezren felvételiznek magyar nyelvből és matematikából. Közülük a legtöbben, több mint 55 ezren 9. évfolyamra jelentkeznek, hat évfolyamos gimnáziumba tízezren, nyolc évfolyamosba közel hétezren szeretnének menni. Matematika és magyar tanárok mondták el, milyen feladatok várhatók az idei felvételin. A tanárok azt is elárulták, hogyan tudják a diákok jól beosztani az idejüket, és mik lehetnek a tipikus buktatók.
Érdemes nem utoljára hagyni a szövegalkotást
„A hatodikosok magyarból szófejtő feladatokra, nyelvtani kérdésekre, a mássalhangzó törvények helyesírására számíthatnak, a nyolcadikosoknak érdemes átnézni a mondatrészek és szófajok felismerését” – mondta Szabó Roland, a Szent István Gimnázium magyartanára. Helyesírási feladatokra, közmondásokra, egy vers stilisztikai elemzésére mindkét korosztálynak érdemes készülnie. Nem árt átismételni a legalapvetőbb költői képeket, például a metaforát, metonímiát, alliterációt, megszemélyesítést.
A feladatlapok végén fogalmazást kell írnia a diákoknak, itt is fontos a helyesírásra figyelni. Szabó Roland azt tanácsolja, ha valaki nem biztos egy szó helyes írásmódjában, inkább keressen helyette egy másik szót. Érdemes figyelni a fogalmazás megadott hosszára, a bevezetés-tárgyalás-befejezés tagolásra. Igaz a feladatokra 45 perce van a diákoknak, de Szabó Roland szerint egy átlagos képességű diák 30 perc alatt meg tudja írni a tesztet. „Aki egy átlagos iskolában, egy átlagos képzést kapott, annak ez a feladatsor nem jelenthet problémát” – mondta.
„Ha valaki begyakorolja az Oktatási Hivatal honlapján lévő feladatsorokat, nagy meglepetés nem érheti a felvételin” – mondta Gadanecz Éva, a Madách Imre Gimnázium magyartanára. Tapasztalatai szerint nem is maguk a feladattípusok szoktak nehézséget okozni, inkább az, hogy sok feladat van, és be kell osztani az időt. Ezért is szokta javasolni a felvételi előkészítőn, hogy ne maradjon a végére a legtöbb pontot érő fogalmazás, inkább kezdjék azzal a diákok a feladatlap kitöltését. Ha mégis a végére hagyják, akkor is figyeljék az időt: azt tanácsolja, hogy a 45 percből 12-13 perc maradjon erre. Gadanecz szerint gyakori hiba, hogy a diákok minél kreatívabb szövegeket akarnak írni, és ezzel megy el az idő. De a tartalomra ígyis-úgyis három pont jár.
A szövegértési feladatot érdemes nagyon precízen elolvasni, akár aláhúzni, hogy pontosan mit kell csinálni. Szerinte az utolsó napokban már csak azokat a feladatokat nézzék meg a diákok, amik nem mentek nekik, de érdemes időt szánni a pihenésre.
Kombinatorika, szögszámolás, átlag, hatványozás
A felvételi nehezebb része egyértelműen a matematika szokott lenni. „A hatodikos matematika vizsga első feladata az alapműveleteket méri fel, a nyolcadikosoknál ez még kiegészül a hatványozással” – mondta Németh Péter magántanár, aki felkészítő foglalkozásokat tart hatodikosoknak és nyolcadikosoknak. A második feladat mértékegység-átváltás szokott lenni. Ezeket be lehet gyakorolni otthon, és máris megvan tíz pont, ami a megszerezhető pontok 20 százaléka. Minden évben visszatérő feladat, így idén is készülni kell kombinatorikára, grafikon leolvasásra, átlagszámolásra, a hatodikosoknak síkgeometriára, a nyolcadikosoknak szögszámolós feladatra. Mindkét csoportnak szokott lenni két-három szöveges feladat, a hatodikosoknál ezek jellemzően logikai, a nyolcadikosoknál egyenlettel megoldható példák.
Németh Péter szerint a legnagyobb kihívást mindig a szöveges feladatok jelentik. Jó taktika, ha a diákok átlapozzák előre a vizsgát, megnézik, melyik feladatot tudják kapásból megoldani, és azzal kezdenek. Azt tanácsolja, hogy az otthoni feladatmegoldásnál is mérjék az időt, és öt perc után akkor is menjenek tovább, ha nincs kész egy feladat. Nagyon fontos az egyes feladatokon belül a részfeladatok sorrendje: ezeket érdemes egymás után csinálni, mert a sorrend követi a logikai megoldás menetét.
Birloni Szilvia az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban tanít matematikát, tapasztalatai szerint a térgeometria és a szöveges feladatok számítanak mumusnak. Szerinte a szöveges feladatokban nehézség szokott lenni az arányos osztás. Ennek megoldására konkrét példát is mondott: ha két mennyiség aránya hét a kettőhöz, akkor érdemes 7 x és 2 x-ként leírni ezeket, mert egy ismeretlen bevezetésével már fel lehet írni egy egyenletet. Érdemes lehet megnézni, hogy mi egy szám normálalakja, mert ez is előkerült korábbi feladatlapban, és sokan nem tudtak rá válaszolni. Illetve a koordinátageometriai feladatnál az x és az y tengelyt meglepően sokan fel szokták cserélni, így erre is érdemes figyelni.
A gyerekek és a matektanárok is ahhoz vannak szokva, hogy egy jól felépített vizsgasor könnyebb feladatokkal kezdődik és fokozatosan nehezedik. Ehhez képest a nyolcadikosok feladatsorában ez nem mindig így van. Ezért Birloni Szilvia szerint is jó stratégia, ha a diákok átugorják a nehezebb példákat. Érdemes lehet megjelölni akár ezeket, hogy később ne felejtsenek el visszatérni hozzájuk. Ő vizsga előtt már semmiképp nem javasolja a gyakorlást. Csak növelheti a stresszt, ha utolsó nap kiderül, hogy valamit nem tudnak. Szerinte ilyenkor ki kell kapcsolni, esetleg közös programot szervezni a családdal. Szombat reggel pedig nagyon fontos, hogy időben, kényelmesen érkezzenek meg a diákok a felvételire.
Nem látja a rossz fától az erdőtüzet – hogy is van ez?
Gyakorlásképp összeszedtünk a tavalyi feladatsorból néhány tipikus, egyszerűbb példát. A feladatok megoldását itt találja.
Tavalyi magyar és matematika feladatlap egy-egy példája a nyolcadikosoknak:
Tavalyi magyar és matematika feladatlap egy-egy példája a hatodikosoknak: