Sem a magyar kormány, sem az önkormányzat, de még a kínai cég sem közölt részleteket a szegedi BYD-gyárberuházásról a tavaly decemberi bejelentés óta, viszont hétfőn már tervek is érkeztek az építésügyi hatósághoz a beruházásról. Az engedélyekre váró rajzokból kiderül, még nem a közeli Liliom Lakókert mellett dolgoznak, hanem az ELI-ALPS lézeres kutatóközponttól északra, az autópálya mellett épülne fel a kínai elektromosautó-gyár első két csarnoka.
Ez a terület az úgynevezett „Pick-telek”, mert eredetileg a Bonafarmhoz tartozó Pick vette meg, hogy itt építse fel új gyárát, ám ezt a tervet elvetették, és a szintén szegedi Szabadkai úti, az 1970-es években épült gyárukat fejlesztik. A Pick-telekről az Átlátszó írta meg korábban, hogy Csányi Sándorék hússzor többért adták el a városnak, mint amennyit a gazdák kisajátításra ítélt földjeiért fizetne az önkormányzat.
Ahhoz, hogy felhúzhassák a BYD-gyárat, megfelelően erős talajra van szükség. Ezért a munkákat azzal kezdik majd, hogy a hullámos területről teljesen lehámozzák a termőföldet 50 centiméter mélységig, mintegy 40 hektáron (0,4 négyzetkilométer). A még mindig hullámos felszínt kiegyenesítik, és erre már ráteríthetik azokat a teherbíró rétegeket, például zúzottkövet, amik megtartják majd az épületeket. A tervek szerint a földet szállító munkagépek egy már meglévő bekötőutat használnak majd a Budapesti úton át, vagyis úgy néz ki, hogy – egyelőre – nem fogják zavarni a közelben élőket. Sokan aggódtak ugyanis amiatt, hogy a csendes környék nyugalmát megzavarhatja a BYD-gyár és annak építése.
A Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatalnak benyújtott tervek alapján most egyelőre csak két gyártócsarnok alapozására szeretnének engedélyt kérni a gyár tervezői. A dokumentumokból kiolvasható, hogy a nagyobbik csarnok az autók karosszériájának formázására szolgálna 4 hektáron, míg a kisebbik egy könnyűfémes, kompozitanyagokkal foglalkozó üzem lenne, majdnem feleakkora területet elfoglalva.
A két épület közvetlenül egymás mellett létesül, a nagyobbik mintegy 340 méter hosszú lesz.
A szóban forgó 40 hektáros terület északi és déli szélén három víztároló is épülne, amelyek összesen 37 millió liter csapadékot tudnak majd eltárolni. Ezek többek között a BYD leendő gyárának hatalmas, burkolt felületeiről lefolyó esővíz tárolására szolgálnak majd.
Az önkormányzat által kiadott Szegedi Tükör című lapban azt írják, az új ipari park és a majdani gyár megközelítése, az anyagok be- és az áruk kiszállítása a lakott területeket nem érintve is megoldható. A teherforgalom az autópálya-csomópontok melletti bejáratokon zajlik majd, a személyforgalom pedig a város felőli bejáratokon.
Az 502-es út folytatása a Liliom Lakókert melletti gáttól északnyugatra lesz. Nem csatlakozik be a lakóterülethez tartozó körforgalomba, hanem azt elkerüli, és erdősávot is telepítenek az út és a lakópark közé.
Botka László polgármester korábban arról beszélt, hogy munkásszálló is fog épülni a BYD-gyár miatt. Ennek helye még nem ismert, de az ipari parkon belül lesz majd – ezt már Nagy Sándor alpolgármester mondta el a Szegedernek. Ez azt jelenti, hogy innen nem lesz közvetlen átjárás a béketelepi Liliom Lakókerthez, és az erdősáv is elválasztja majd a szállóépületet a lakóparktól.
A szerző a Szegeder újságírója. A cikk a Szegeder és a Telex együttműködésének keretében jelenik meg a Telexen is.
A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.