46 milliárdból fejlesztik a lehetséges szegedi elektromosautó-gyár környékét

2023. december 21. – 23:55

46 milliárdból fejlesztik a lehetséges szegedi elektromosautó-gyár környékét
Csatornahálózat-fejlesztés a leendő gyárterület közelében 2023 novemberében – Fotó: Rostova Anna / Szegeder / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Alig jelent meg a hír, hogy pénteken lehet a nagy nap, vagyis ekkor jelenthetik be Szegeden a kínai BYD elektromosautó-gyárat, a kormány a csütörtök esti Magyar Közlönyben valóságos beruházáscunamit zúdított a városra.

A dokumentum szerint ugyanis több mint 46 milliárd forintot adnak többek között az ipari park fejlesztésére, illetve a kapcsolódó utak bővítésére. Két alul- vagy felüljárót építenek, az egyiket a Vértói, a másikat a Sándorfalvi út, és a békéscsabai vasútvonal keresztezésénél. Mindkét helyszínen

az elmúlt években újították fel a tram-train projekt keretében a vasúti átjárókat, amiket így újjá kell építeni.

Nem csak aluljárók lesznek, hanem szélesítés is. Az 5-ös főutat 2x2 sávossá alakítják az M43-as autópálya és az ELI-ALPS lézerközpont közötti szakaszon, bár ez már régebb óta tervben van, közvilágítással és kerékpárúttal.

Az ipari park kiszolgálóútját is 2x2 sávosra építik, ez a dorozsmai felüljárós 502-es kerülőút meghosszabbítása lesz, és Béketelep felé megy majd egészen a Sándorfalvi útig, szintén párhuzamos kerékpárúttal és közvilágítással. A Sándorfalvi út 2x2 sávos főút lesz a Rókusi körúttól az M43-as autópályáig.

Fontos, hogy az 5-ös főút bővítésének kivételével – ahol megvalósítás is jöhet, mert ezt már korábban megtervezték – egyelőre csak tervezés lesz mindegyik projektnél.

Vasúti fejlesztést is tartalmaz a csomag, valószínűleg a tervezett konténertermináloktól függetlenül a ceglédi vasútvonalból ágazna ki egy iparvágány a leendő gyárhoz. A Közlöny szerint vasúti rakodót is terveznek az ipari park területére. Ebben az esetben egyelőre csupán döntéselőkészítő megvalósíthatósági tanulmányt készítenek, vagyis az iparvágány csak jóval később épülhet meg, valószínűleg az ipari parkba tervezett gyárral együtt.

Ezek után jönnek a kötelező elektromossági-, vízügyi- és földgázhálózatok kiépítése az ipari park kiszolgálásához. A Démász a már megépült Fehér-tói alállomást fejleszthetné, hozzáadva két új, 132 kV-os távvezetékmező kiépítését. Gázelosztó vezeték is épülne, illetve a szokásos szennyvíz-, ivóvíz-, bel- és csapadékvíz-elvezetés kiépítése is megtörténne, ezeket nem csak tervezni fogják most.

Mindezekre ad a kormány közel 46,3 milliárd forintot úgy, hogy az út- és vasútépítésre 15,2 milliárd, az áramszolgáltatónak 433 millió, a gázszolgáltatónak 292 millió, míg az Országos Vízügyi Főigazgatóságnak 30,2 milliárd forint jutna.

A szerző a Szegeder újságírója. A cikk a Szegeder és a Telex együttműködésének keretében jelenik meg a Telexen is.

A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!