Kevés a sofőr, öregek a járművek: ritkítják a trolivonalakat Szegeden
2023. december 3. – 06:59
Sofőr- és járműhiány is szerepet játszik abban, hogy kellemetlen intézkedéseket kellett eszközölni a szegedi trolibuszhálózaton. Egyrészt újabban egyre több dízelbuszt látni a szegedi trolibuszvonalakon, még akkor is, amikor látszólag nincs ok az elektromos, környezetbarát járművek pótlására. Másrészt most még ritkítják is a trolik csúcsidei menetrendjét, pedig a hat trolivonal alkotja az öt villamosvonallal a közösségi közlekedés gerincét, köti össze a lakótelepeket a város többi részével.
Pestről bérelnek pótlóbuszokat
A Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) elektromos közösségi közlekedésre szakosodott cég, állományában – a flotta alapját adó 54 trolibusz és 44 villamos mellett – egyre több dízelbusz található. Ezekre alapvetően azért van szükség, mert lezárások, terelések idején ezekkel pótolják a villamosokat, vagy azon trolikat, melyek nem tudnak önjáró módban, felsővezeték nélkül is közlekedni. Nemrég még több dízelbuszt szereztek a BKV-tól, a kölcsönzött bilikék Volvo 7700A-k azóta már forgalomba is álltak a városban.
A városban lassan az az érzése van az embernek, hogy minden harmadik troli helyett busz jön, ezért kérdeztünk utána a jelenségnek. Közrejátszik a látszólag indokolatlan buszos pótlásban, hogy a troliknál kicsi az alacsonypadlós járművek aránya, és ha az egyébként korosodó flottából kiesik egy ilyen meghibásodás miatt, ami egyre gyakrabban fordul elő, alacsonypadlós pótlóbusszal enyhít az SZKT a problémán, hogy tartsák a vonatkozó előírást. A BKV-tól bérelt csuklós Ikarus 280-as trolik ebben nem segítenek lépcsős padlójukkal, mégis jól jönnek, mert csuklósak, akárcsak az általuk helyettesíteni tervezett, gazdaságosan már nem javítható és sokszor elromló szegedi Škoda 15Tr-ek.
Marad a felújítás házon belül
Az SZKT szerint a használt járművek vásárlására és házon belüli felújítására, illetve a budapestiek bérlésére azért van szükség, mert nincs másra pénzük: mivel a kormány mind az elektromos közlekedés működtetéséből, mind a fejlesztéséből kivonult, nem tudnak új járműveket beszerezni. Kivéve azt a négy darab szóló, önjárásra is képes cseh trolit, melyet az országos Zöld busz program keretében szereznek be állami támogatással. De ennyi.
Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester arról beszélt a Szegedernek, hogy a jövőben még ez a lehetőség is megszűnik, mert az állami program újabb kiírásaiban nem lehetett trolira pályázni, pedig
nagyjából 3-4 új trolibuszt kellene évente forgalomba állítani Szegeden a flotta folyamatos megújításához.
A kormány ráadásul nemrég leállította a Modern Városok Programot is, melynek keretében több olyan csuklós Solarist szerzett volna az SZKT, amelyek Budapesten is közlekednek. És még néhány új villamost is a 4-es vonalra.
Az alpolgármester tapasztalatai szerint a világon szinte mindenhol kiemelt kormányzati támogatást kap az elektromos közlekedés. Ezzel szemben hazánkban „a központi kormányzat hozzájárulása a közösségi közlekedés működéséhez 10% alá csökkent”.
A városvezetés emiatt a decemberi közgyűlésre beterjeszt egy hároméves programot, amivel a meglévő SZKT-s troliflottát újítanák fel. „Ez természetesen nem fogja az akár 30 éves magaspadlós járműveket alacsonypadlóssá változtatni, de remélhetőleg mind az utaskomfort, mind az üzembiztonság szempontjából javulást fog eredményezni” – mondta Nagy.
Betegségek miatt ritkítanak most
Az SZKT megkeresésünkre a járműprobléma mellett említette, hogy sofőrhiány okán is előfordulhat, hogy busszal helyettesítik a trolikat, például a koronavírus-járvány időszakában is ez történt. Ugyanis ha egy járművezető villamosra és buszra rendelkezik jogosítvánnyal, de trolira nem, akkor a trolik helyettesítésére buszt raknak be. A trolira külön vizsga kell, trolisofőrökből az egész országban hiány van. Erre helyben rátesz egy lapáttal, hogy Szeged az egyedüli vidéki város, ahol jelentősebb trolihálózat működik.
2023 decemberében akkora sofőrhiánnyal néz szembe az SZKT, hogy hétfőtől elsősorban ezért ritkítja a járatokat, de csak az iskolai napok reggeli és délutáni csúcsidőszakában. Amikor a legtöbb sofőr és trolibusz kellene. Mindössze pár hetes menetrendváltozásról van szó, mely január 5-ig érvényes a kiírás szerint.
Knezevics Viktor, az SZKT ügyvezető igazgatója a Rádió 88-nak azt mondta, a tanszüneti menetrendre való átállásra azért van szükség, mert
a szokásosnál több trolivezető betegedett meg, így a ritkítással érnék el, hogy a lehető legkevesebbet késsenek a járatok.
A tanidőben tanszüneti menetrendre átállás azért baj, mert ekkor még tömeg szokott lenni a szegedi trolikon, főleg csúcsidőben, ráadásul az ünnepi forgalom is jobban terheli majd a hálózatot.
A szerző a Szegeder újságírója. A cikk a Szegeder és a Telex együttműködésének keretében jelenik meg a Telexen is.
A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.