Ilyen lett, ilyen volt: felzebrázták a Nyugati teret, már a felszínen is körbe lehet sétálni

2023. szeptember 16. – 10:18

Ilyen lett, ilyen volt: felzebrázták a Nyugati teret, már a felszínen is körbe lehet sétálni
Kialakították a korábban megépült védett kerékpársávok folytatását a csomóponton keresztül – Fotó: Bődey János / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Három új gyalogos-átkelőhellyel bővült a Nyugati tér: akadálymentesen, már az aluljáró használata nélkül is körbejárható a tér és a forgalmas közlekedési csomópont. Fotóinkon bemutatjuk, milyen volt a tér korábban, és milyen lett a fejlesztés után.

Három új zebrát kapott a Nyugati tér, gyalogosan így már az aluljáró igénybevétele nélkül, a felszínen is át lehet kelni a tér különböző részei között. Ezzel nem csak a mozgásukban korlátozott, valamint vak és gyengénlátó közlekedők számára vált kényelmesen és biztonságosan átjárhatóvá a főváros egyik legforgalmasabb csomópontja, hanem az időseknek, a babakocsival és a kisgyermekkel közlekedőknek, valamint a bőrönddel utazóknak sem kell lépcsőzni azért, hogy átjussanak a kereszteződésen, áll a BKK közleményében.

Három helyen alakítottak ki jelzőlámpával védett gyalogátkelőhelyet: a Teréz körút és a Szent István körút között az északi és a déli oldalon, valamint a Váci út és a Bajcsy-Zsilinszky út között a Szent István körút felőli részen. Az első helyszíni tapasztalatok alapján a három új zebra átadása egyelőre nem bolygatta meg nagyon a gyalogos forgalmat, az emberek még nem szoktak hozzá a felszíni átkelőkhöz.

Fotó: Bődey János / Telex Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

A BKK szerint a gyalog közlekedők mellett a kerékpárral vagy rollerrel haladók is biztonságosan kelhetnek át ezentúl a Nagykörút, a Váci út és a Bajcsy-Zsilinszky út kereszteződésén. Kialakították a korábban megépült védett kerékpársávok folytatását a csomóponton keresztül, így egybefüggő hálózat jött létre a környéken.

Fotó: Bődey János / Telex Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

A Nyugati téri gyalogátkelőket többek között a Blaha Lujza téri zebrák pozitív fogadtatása is inspirálta: a szintén a Nagykörút mellett található téren az elmúlt években lezajlott felújítás és átépítés során három helyen alakítottak ki gyalogátkelőket.

Fotó: Bődey János / Telex Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a gyalog közlekedők sokkal szívesebben veszik igénybe a felszínen található zebrákat, minthogy le-fel lépcsőzve aluljárón keresztül menjenek át a tér túloldalára. A tavalyi adatokhoz képest 20 százalékkal nőtt a reggeli csúcsórában a Blaha Lujza téri új gyalogátkelőhelyeket használók száma.

Fotó: Bődey János / Telex Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

A Budapesti Közlekedési Központ az újonnan átadott gyalogátkelőhelyek forgalmát (egész napra, csúcsórára) és lefutását kamerakép analízis segítségével monitorozza. Ez azt jelenti, hogy egy kamera – a Budapest Közút üzemeltetésében – folyamatosan figyeli a kijelölt zebrát, és közben pontosan érzékeli és rögzíti az azon átkelő gyalogosok számát. Ez az analizáló szoftver a számolás mellett a közlekedési módokat is meg tudja különböztetni.

Fotó: Bődey János / Telex Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

Ilyen számlálást végeztek a Blaha Lujza téri gyalogátkelőhelyen, illetve az M3-as metró rekonstrukciója során átadott gyalogátkelőhelyeknél. A Blaha Lujza téren a decemberi átadást követően óránként, irányonként több százan vették birtokba az akadálymentes átkelőhelyeket.

Fotó: Bődey János / Telex Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

Legutóbb idén szeptember elején mérték újra a Blaha Lujza tér gyalogátkelőhelyeit, ahol a reggeli csúcsidőszakban tovább növekedtek a számok. Tavalyhoz képest 20%-kal nőtt a reggeli csúcsórában az új gyalogátkelőhelyeket használók száma (1317 helyett már 1598 embert számolt a kamera.)

Fotó: Bődey János / Telex Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

A Blaha Lujza tér keleti oldalán található gyalogátkelőhelyet (Rákóczi úti buszfolyosó és Nagykörúti villamos) olyan szempontból is megvizsgálták, hogy mennyi ideig tart eljutni egyik megállóhelyről a másikig.

Fotó: Bődey János / Telex Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

A mérések szerint a zebrán át megtenni ezt az utat még a lámpaváltással együtt sem igényel több időt, mintha az aluljárón keresztül átsétálni.

Kedvenceink