A fogyatékossággal élőknek érdemes előre szólni a MÁV-nak, ha vonatozni akarnak

2023. augusztus 25. – 10:08

Másolás

Vágólapra másolva

Egy kerekesszékes utas arról írt a Facebookon, hogy néhány napja a Balatonnál vonatozott, de miután kerekesszékkel felszállt a szerelvényre, a kalauz meg akarta büntetni, és leszidta, amiért utazási szándékát nem jelezte 48 órával korábban. Az ügyről a Népszava is írt.

„Megvettük a jegyeket és türelmesen elfogadtuk az 5 perc késést. Ajtónyitás gombbal, majd a kis kerekek enyhe megemelésével már a vagonban is voltunk. Békésen ücsörögtem a behúzott fékjeimmel, amikor megjelent a kalauz.
Határozott nyugalommal, és nemmel válaszoltam arra a kérdésére, hogy bejelentettük-e utazásunkat. Miért, mikor kellett volna? Kérdeztem.
48 órával az utazása előtt. (…) Hát, nem nyugodott meg, annyira fel volt háborodva, hogy meg is akart büntetni”

– áll a bejegyzésben. Később elvileg a jegypénztárban is hasonló tájékoztatást kapott.

A Népszava megkereste a MÁV kommunikációs igazgatóságát, ahonnan azt a választ kapták, hogy nem büntetnek meg senkit, aki nem jelzi előre, hogy utazni szeretne. Ettől függetlenül azért jó, ha a mozgáskorlátozott utasok 36 órával az utazás előtt értesítik a MÁV-ot, mert így a vasúttársaság fel tud készülni arra, hogy megfelelő képesítéssel rendelkező személyzetet, emelőt, esetleg vagont biztosítsanak az utasnak. Ha az utas nem szól előre, nem tudják garantálni, hogy ezek rendelkezésre fognak állni, tehát azt sem, hogy el fogja érni az úti célját. Ez egyébként nem egy új jelenség, már évek óta így működik.

Megjegyezték, hogy ha az adott vonat alkalmas kerekesszékes utas szállítására, a célállomás pedig akadálymentes, akkor a vasúttársaság bejelentés nélkül is biztosítja a szolgáltatást. A MÁV válasza szerint fogyatékkal élők és mozgásukban korlátozottak utazásáról a társaság szabályzata rendelkezik, amit egy uniós rendelet ír elő.

Az uniós rendelet kimondja, hogy a „fogyatékossággal élő, illetve csökkent mozgásképességű személyeket ugyanúgy megilleti a jog, hogy repülőn, vasúton, autóbusszal vagy hajóval utazzanak, mint bárki mást”. Ugyanakkor ebben a rendeletben az is szerepel, hogy

„annak biztosítása érdekében, hogy a fogyatékossággal élő és a csökkent mozgásképességű személyek segítséget kapjanak, gyakorlati okokból előzetesen értesíteni kell a vállalkozó vasúti társaságot, az állomás üzemeltetőjét, a menetjegy-értékesítőt vagy az utazásszervezőt a segítségnyújtás szükségességéről”.

Tehát ez nemcsak itthon létezik, hanem az Európai Unión belül is általános. Németországban például nagyon hasonló a rendszer: természetesen büntetés nélkül utazhatnak fogyatékossággal élők vagy mozgáskorlátozottak a vonatokon, de ha segítségre van szükségük, legalább 48 órával korábban kell jelezniük. A francia állami társaságnál legkésőbb az utazás előtti nap délig lehet ilyet jelezni, Olaszországban pedig állomástól függően 1 vagy 12 munkaórával hamarabb kell telefonálni.

Ugyanakkor a Népszava beszélt Ivanova Daniela magyar újságíró-szerkesztővel, aki kerekesszékkel használja a tömegközlekedést. Ő azt mondta, hogy – bár érthető a társaság óvatossága – Magyarország ezen a téren el van maradva Európa fejlettebb országaitól. Ivanova azt mondta, hogy ha tudja, hogy utazni fog, 48 órával korábban fel kell hívnia egy központi számot.

„Ilyenkor felveszik a rendelésemet, és az utazás napján hoznak egy mechanikus emelőszerkezetet. Ennek segítségével fel tudok szállni a vonatra, illetve ha szükséges, külön vagont biztosítanak, hogy elférjek a kerekesszékkel, használhassam a mosdót. Régebben ez sokkal nehézkesebb volt”

– mondta.

A jelzése régen nem mindig jutott el az illetékeshez, és volt, hogy az állomáson derült ki, hogy emiatt nem tud utazni. Akkoriban csak ritkán kapott külön vagont, ha nem volt más lehetőség, általában a biciklitárolóban kellett utaznia. Az utóbbi időben úgy látja, hogy egyre jobb a helyzet, és látja az igyekezetet a MÁV részéről.

„Külföldön ez egyszerűen úgy működik, hogy felszállok az alacsony padlós vonatok egyikére, és elutazom oda, ahova szeretnék, és akkor, amikor akarok. Mindig teljes árú jegyet kell vennem, ami teljesen érthető, hiszen maximális esélyegyenlőség van. Itthon a nehézségeket úgy kompenzálják, hogy fillérekért, 90 százalékos jeggyel utazhatok”

– tette hozzá.

Magyarországon 32 állomás rendelkezik mozgáskorlátozott emelővel, és több mint 70 állomáson van mozgáskorlátozottak által használható vécé. Ausztriában nagyjából 400 állomás teljesen akadálymentes, és sok másiknál állnak rendelkezésre mozgáskorlátozottakat és fogyatékossággal élőket segítő eszközök.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!