A tram-traineket gyártó cég mérnökének autójába csapódott bele egy tram-train Szegeden
2023. július 6. – 12:43
Még május 22-én írta meg a Szegeder, hogy a délutáni órákban a Szeged vasútállomásról indult tram-train már a következő megállóban, a Galamb utcánál elromlott, így el kellett tolni egy másikkal. Nem sokkal később jött a hír, hogy az egyik vasútvillamos a várost már majdnem elhagyva, a Damjanich utcánál egy autósba szaladt bele hátulról, de erről sem a Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT), sem a MÁV nem számolt be.
Akkor még nem keltett gyanút, hogy a két eset összefügghet. Egy olvasónk viszont szemtanúja volt a történteknek. Mint elmondta, egy vészvillogóval közlekedő terepjáró a sínekre hajtott az említett villamosmegálló előtt, majd meg is állt a kereszteződés után. Ezután az SZKT baleseti helyszínelőjének autója parkolt mellé, és a sofőrök beszélgetni kezdtek.
„Ekkor érkezett, pár másodperc múlva a tram-train, amit tolt a másik vasútvillamos hátulról, és
belecsapódott az álló terepjáróba. Annyira abszurd volt, hogy hirtelen senki nem értette a helyzetet”
– fogalmazott a Szegeder olvasója. Ekkor körvonalazódott számunkra is, hogy azért nem számolt be az esetről sem a Mávinform, sem az SZKT, mert a korábban meghibásodott jármű volt az érintett és a forgalom még nem indult meg teljesen a vonalon.
Nem sokkal később kiderült viszont az is, hogy a terepjáró valójában a vasútvillamosok gyártójának, a Stadler helyi mérnökének céges autója volt, ezt két forrásunk is megerősítette. Mint megtudtuk, amikor autójával megállt a kereszteződésben, az elromlott tram-train vezetője arra számíthatott, hogy tovább is indul, ám ez nem történt meg. Az továbbra sem tiszta, hogy az autó miért állt meg a síneken úgy, hogy azon a vasútvillamos közeledett.
Egy szemtanútól úgy tudjuk, hogy a meghibásodott tram-traint toló járműben is ült egy vezető, így valószínűsíthető, hogy igazából ő mozgatta a csatolt járműveket, nem pedig az elülső szerelvényben ülő, ami közrejátszhatott abban, hogy végül nem tudott időben megállni a dupla járat.
Mindezekről megkérdeztük a MÁV-ot, az SZKT-t és a Stadler budapesti részlegét is.
Kérdéseinkre csupán a MÁV-tól és az SZKT-tól kaptunk választ, melyben a szegedi közlekedési vállalat csak azt részletezte, hogy a meghibásodás fél három körül jelentkezett a 005-ös pályaszámú járműnél. Azt állítják, hogy az eltolás időtartama alatt, körülbelül fél négyig a 2-es villamosvonal forgalma torlódott,
„egyéb, a menetrend szerinti forgalmat érintő esemény nem történt”.
Ami igaz is, hiszen amikor a Stadler munkatársa balesetet szenvedett, még nem állt vissza hivatalosan a forgalom. A továbbiakkal kapcsolatban a MÁV sajtóosztályához irányítottak, ahonnan viszont csak annyit írtak válaszul, hogy a vizsgálat jelenleg még folyamatban van, így nem tudnak bővebb tájékoztatást adni, ám az eddigiek alapján az már megállapítható, hogy a tolatás szabályos volt. A Stadler cikkünk megjelenéséig nem reagált.
A szerző a Szegeder újságírója. A cikk a Szegeder és a Telex együttműködésének keretében jelenik meg a Telexen is.
A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.